Skip to main content
Beantwoord

Glasvezelaansluiting op verkeerde plek, geen oplossing van KPN (Netwerk)

• November 21, 2025
  • 9 reacties
  • 149 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Beste KPN,

Inmiddels ben ik al twee jaar met dit verhaal bezig, en het lijkt maar niet tot een oplossing te komen. Er worden beloftes gedaan die niet worden nagekomen, er worden geen oplossingen aangedragen en iedereen wijst naar elkaar.

Om te beginnen kregen wij ruim twee jaar geleden een brief met de mededeling dat er glasvezel zou worden aangelegd. Fantastisch, dacht ik, want wij willen dit graag in plaats van internet via COAX.

Nadat wij ons hadden aangemeld, kregen wij te horen dat er een mogelijkheid was om de internetaansluiting te verplaatsen. Momenteel loopt de COAX-kabel door de achtertuin, omdat de aansluiting hiervoor in de woonkamer zit en niet in de meterkast, zoals meestal het geval is. Ik heb contact gezocht met KPN om te bespreken wat de mogelijkheden waren. Toen werd aangegeven dat er een schouwing moest worden aangevraagd. Prima — dat begrijp ik volledig; eerst moet natuurlijk duidelijk zijn wat wel en niet mogelijk is.

Hiervoor moest contact worden opgenomen met KPN Netwerk, en zij verwezen mij door naar een onderaannemer.

Met hen is contact opgenomen, maar zij vertelden dat er nog geen schouwing aangevraagd kon worden. “Probeer het over enkele weken opnieuw,” was het advies. Twee tot drie weken later hebben wij weer contact opgenomen, maar toen werd verteld dat er op dat moment geen tijd was voor schouwingen omdat het heel druk was en er geen mensen beschikbaar waren. Omdat ik opnieuw geen stap verder kwam, heb ik zelf een tekening bij het Kadaster opgevraagd om te bekijken wat mogelijk zou zijn. Wat mij opviel, is dat de glasvezelkabel eenvoudig via een tracé kan meelopen waar ook andere glasvezelkabels liggen.

Twee tot drie weken later hebben wij opnieuw contact opgenomen met de vraag of er inmiddels wél iets mogelijk was, want wij willen nog steeds graag weten of de aansluiting via de voortuin kan lopen in plaats van via de achtertuin. Toen werd opnieuw aangegeven dat er geen tijd was, maar dat het mogelijk zou zijn als we het een week later nog eens zouden proberen.

Twee dagen later liepen er mensen met een spuitbus en een oranje hesje door onze wijk. Rond half acht in de ochtend ben ik naar één van hen toegelopen om te vragen wat precies de bedoeling was. Deze persoon gaf aan dat ze bezig waren met het markeren van waar de glasvezel gelegd zou worden. Ik vertelde dat ik bezig was een schouwing aan te vragen. Daarop antwoordde hij: “Dit is de tekening, hier houden wij ons aan. Een schouwing is niet meer mogelijk.”

Na dit gesprek hebben wij dezelfde ochtend nogmaals contact gezocht met KPN Netwerk, maar opnieuw werd gezegd dat een schouwing niet meer mogelijk was. Een vreemde gang van zaken… maar we gaven nog niet op.

In de dagen daarna werd het glasvezel in de straat aangelegd en zagen wij een oranje sprietje uitsteken tegen de schutting van onze achtertuin.

Opnieuw had ik iemand van KPN Netwerk aan de lijn, en die vertelde dat er wél gekeken kon worden of de glasvezel naar voren gelegd kon worden. Hij zou hierop terugkomen, maar wij hebben nooit meer iets van hem gehoord. Ondanks meerdere pogingen om contact met hem te krijgen, is dat nooit gelukt.

Ruim een half jaar later werden wij ’s ochtends opgeschrikt door werkzaamheden in onze wijk. De glasvezel werd naar de gevel gelegd en door diverse tuinen getrild/geschoten/gepulst (hoe je het ook wilt noemen). Wij hadden geen toestemming gegeven om onze tuin te betreden en gingen ervan uit dat ze niet bij ons bezig zouden gaan. Toen ik die middag thuiskwam, zag ik dat de poort openstond, meerdere tegels bij de gevel anders lagen en er zand lag. En ja — het oranje glasvezelsprietje stak tegen onze gevel uit. Ze waren dus wél in onze tuin bezig geweest.

We hebben direct contact opgenomen met KPN en aangegeven dat dit absoluut niet de juiste gang van zaken is. We kregen excuses, maar ook te horen dat ze niets meer aan de situatie konden veranderen. Er werd zelfs gezegd dat hiervoor getekend was. Dat is vreemd, want wij hebben nooit iets getekend of op enige wijze toestemming gegeven.

Wij zouden nog steeds graag de glasvezelaansluiting in de meterkast willen hebben in plaats van in de woonkamer. Maar onze moed is inmiddels tot een dieptepunt gezakt.

Helaas staat niets zwart-op-wit en hebben alle gesprekken telefonisch plaatsgevonden. Graag had ik contact via e-mail gehad zodat zaken schriftelijk vastgelegd konden worden, maar dit blijkt bij KPN helaas niet mogelijk.

Onze vraag is: hoe nu verder?
Wij zijn namelijk behoorlijk in onze rechten en verwachtingen tekortgedaan.

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Dwd1, welkom op onze community! Ik zie dat er al wel goed meegedacht wordt, het aanleggen en eventueel verplaatsen kan soms een lastige zijn.

Het is echt niet okay dat dit zo zonder afspraak en overleg gebeurd is.

Heb je ook al een aansluiting bij ons nu? Of een bestelling lopen voor een glasvezelabonnement?
Mijn telefonische collega's moeten je hier trouwens gewoon mee kunnen helpen maar in sommige gevallen wordt het wel een doorverwijzing naar mijnaansluiting.nl voor het verplaatsen.

9 reacties

• November 21, 2025

Wie is/zijn Wolter Kluwer ?

Google vind deze :

Wolter Kluwer is geen aannemer, maar een Nederlands bedrijf dat zich richt op het uitgeven van juridische, fiscale en financiële informatie en softwareoplossingen. Het bedrijf levert onder andere informatie en modules voor de bouwsector, zoals juridische documentatie over bouwregelgeving en bouwrecht, maar heeft zelf geen aannemingsactiviteiten. 

• Wolters Kluwer is een uitgever: Het bedrijf is wereldwijd bekend als een uitgever en aanbieder van professionele informatie, diensten en software.
  • Specifieke branche-oplossingen: Wolters Kluwer ontwikkelt en verkoopt onder andere oplossingen specifiek voor professionals in de bouw, zoals de "Module Bouwregelgeving" en "Tekst & Commentaar Bouwrecht".
  • Geen aannemingswerk: Het bedrijf zelf voert geen aannemingswerkzaamheden uit, maar voorziet bouwprofessionals wel van de juridische kennis en hulpmiddelen die ze nodig hebben voor hun werk. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 21, 2025

Wie is/zijn Wolter Kluwer ?​​

Excuus, aangepast.
Haalde wat door elkaar.

• November 21, 2025

Bij een schouwing kan je ook niet opgeven dat de glasvezelaansluiting helemaal aan de andere kant van het huis moet komen. De glasvezelkabel wird gewoon vanaf de straat de kortste route naar de woning gelegd. En zodra die binnen is stoppen ze. Daar komt het glasvezelkastje. Je kan wat sturen. Je kan wat sturen, beetje naar links of meer naar rechts ofzo. Maar helemaal naar de andere kant van het huis gaan niet doen. Een schouwing betekent niet dat je alles voor het zeggen hebt.

Bedenk je verder: KPN is jouw niks verplicht. Als jij moeilijk doet, dan slaan ze je gewoon over. Dat mogen ze doen. Jij hebt geen enkel recht op een glasvezelaansluiting. Juridisch gezien.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 21, 2025

Bij een schouwing is het mogelijk om te beoordelen of de aansluiting naar de andere kant van het huis verplaatst kan worden. Ze bieden ook een dienst aan waarbij de bestaande aansluiting volledig wordt verplaatst.
Hiervoor is eveneens een schouwing nodig.

Tijdens meerdere telefonische contactmomenten is aangegeven dat ze tijdens de schouwing willen bekijken wat de mogelijkheden zijn. In deze gesprekken hebben wij ook de volledige situatie uitgelegd.

Als het niet mogelijk blijkt, is dat ook een antwoord. Maar tot nu toe geven ze steeds aan dat ze eerst willen kijken wat er mogelijk is.

Ter voorbeeld: onze achterburen hebben wél een aansluiting in de meterkast, maar wij niet.

En wat betreft de rechten: als je nergens toestemming voor hebt gegeven, ga je er ook van uit dat ze geen werkzaamheden uitvoeren en dit respecteren. Als ze zonder toestemming in jouw tuin zouden gaan werken, keur je dat toch ook niet zomaar goed?

• November 21, 2025

Heb je een kruipruimte en ben je zelf bereid daarin te gaan? Dat heeft mijn man ook gedaan. Want die gasten deden het niet.

Bovendien spraken die gasten bij ons geen woord Nederlands. Dus ik vraag me af of ze überhaupt een schouwrapport zouden kunnen lezen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • November 21, 2025

Er is mogelijkheid om door de kruipruimte glasvezel te leggen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 21, 2025

Er is mogelijkheid om door de kruipruimte glasvezel te leggen.

Dat betekent niet dat mensen gedwongen zijn door kruipruimte kabel te leggen. Werken in kruipruimte is alleen toegestaan wanneer anders niet kan, en altijd 2 mensen aanwezig moeten zijn. Als een andere route bestaat, b.v. door jouw woning, moet je dit accepteren.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 21, 2025

Ik vind het wel slordig van die onderaannemer dat ze je zo aan het lijntje houden en elke keer vragen later terug te bellen. 

Verder moest ik denken aan onderstaande fragment uit Radar, waar Open Dutch Fiber (Odido) ook zonder toestemming glasvezel had aangelegd op prive terrein. Ze hebben via de gemeente een klacht ingediend, omdat ze via de gemeente ook een vergunning moeten aanvragen. Misschien dat nog iets om te overwegen.

Verder geen idee/ervaring over je glasvezelpunt. Wij mochten zelf wel aangeven waar we ‘m wouden (woonkamer, of bvb meterkast).

Denk vooral dat het verzoek redelijk moet blijven. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 24, 2025

Hoi ​@Dwd1, welkom op onze community! Ik zie dat er al wel goed meegedacht wordt, het aanleggen en eventueel verplaatsen kan soms een lastige zijn.

Het is echt niet okay dat dit zo zonder afspraak en overleg gebeurd is.

Heb je ook al een aansluiting bij ons nu? Of een bestelling lopen voor een glasvezelabonnement?
Mijn telefonische collega's moeten je hier trouwens gewoon mee kunnen helpen maar in sommige gevallen wordt het wel een doorverwijzing naar mijnaansluiting.nl voor het verplaatsen.