Skip to main content

FiberControl is een partij die in opdracht van KPN controles uitvoert op het glasvezelnetwerk. Goed om te weten: dit is een legitieme organisatie en zij spelen een belangrijke rol in het waarborgen van de kwaliteit van ons netwerk. In dit artikel leggen we uit wie FiberControl is, wat ze precies doen en waarom hun werkzaamheden belangrijk zijn voor jou als (toekomstige) klant. 

Wat doet FiberControl?

FiberControl voert steekproeven uit op het aangelegde glasvezelnetwerk. Dit doen ze om te controleren of alles volgens onze kwaliteitseisen is uitgevoerd. Hun controles vinden plaats:

• Buiten de woning: bij technische aansluitpunten zoals de POP (point of presence, wijkcentrale) of OAP (optisch aggregatiepunt, straatkast)
  • Binnen de woning: om te kijken of de aansluiting correct is geïnstalleerd

Tijdens deze controles werken ze een checklist af, waarin onder andere wordt gekeken:

• Of de aansluiting technisch goed is uitgevoerd
  • Of alles voldoet aan de aansluitvoorwaarden van KPN

Tijdens de controle kunnen er ook foto's worden gemaakt. Deze worden alleen intern gebruikt om rapportages op te stellen en verbeterpunten te signaleren. 

Is deelname verplicht?

Nee, je bent zeker niet verplicht om mee te werken aan een controle. Maar: het is wel heel waardevol! 

FiberControl controleert namelijk juist op adressen waar nog geen glasvezelabonnement is afgesloten. Zo kunnen we al vóór de eerste aansluiting eventuele fouten opsporen en verhelpen. Mocht je in de toekomst klant willen worden, dan ben je er zeker van dat alles in orde is. 

Praktijkvoorbeeld
Bij een controle werd ontdekt dat een glasvezelkabel in de meterkast te strak was gebogen. Op het eerste gezicht leek er niets aan de hand, maar dit had op termijn kunnen leiden tot signaalverlies of zelfs een breuk. Dankzij de controle kon de aannemer het probleem meteen verhelpen: nog voordat de bewoner glasvezel ging gebruiken. Dat scheelt toch een hoop gedoe achteraf. 

Hoe gaat dit precies in zijn werk?

Een controle door FiberControl gebeurt altijd op afspraak: zij komen nooit zonder afspraak langs. Je wordt vooraf gebeld vanaf het nummer 085-0810 690. Dat is dus een betrouwbaar nummer. 

Hoe komt FiberControl aan mijn contactgegevens?

De gegevens worden gedeeld vanuit KPN of de aannemer die bij jou in de buurt aanlegt. Die gegevens zijn verstrekt op het moment dat je toestemming gaf voor de aanleg van glasvezel. Uiteraard gelden hierbij dezelfde privacy- en beveiligingsregels als bij KPN zelf. 

Hoe weet ik dat iemand echt van FiberControl is?

De medewerkers van FiberControl kunnen zich legitimeren met een KPN-Pas. Vraag gerust om legitimatie bij twijfel!

Waarom doen we dit?

Met deze controles zorgen we ervoor dat de aanleg van het glasvezelnetwerk:

• Voldoet aan alle technische eisen 
  • Toekomstbestendig is
  • Eventuele fouten al vroeg worden ontdekt en hersteld

Zo kunnen we jou, nu of later, de beste ervaring bieden met ons glasvezelnetwerk. 

Heb je nog vragen over FiberControl of een afspraak die je hebt gehad of gaat hebben? Laat het ons gerust weten via onze klantenservice of in een reactie onder dit artikel! 

Super waardevol! 

Wat is bij KPN eigenlijk de buigradius van de glasvezelkabel? Mocht KPN komende paar jaar eindelijk eens een lijntje willen schieten, dan heb ik de ruimte en/of doorvoorbuisje alvast in orde,... Ik moet helaas wat voorbereidingen treffen,...

Gezien de vele klachten over traag internet is dit een heel waardevolle manier om klachten van klanten uit de wereld te helpen.

Gezien de vele klachten over traag internet is dit een heel waardevolle manier om klachten van klanten uit de wereld te helpen.

Dat dacht ik ook! Waardevol dat dit op voorhand al wordt gedeeld.

Wat is bij KPN eigenlijk de buigradius van de glasvezelkabel? 

Hier vraag je mij wat… Geen idee! ​@Ik_Combineer, ​@joey92 of ​@eagle3824 weten jullie dit zo? Anders ga ik intern weer aan mouwen trekken voor het antwoord! 

deze vraag heb ik zelf ook een keer gesteld aan een monteur van het toenmalige Reggefiber. met het volgende als antwoord van hem.

ik citeer: “De buigradius mag maximaal 30mm zijn in de status waarin hij gebruikt wordt en niet omdat de glasvezel kapot zou gaan, maar omdat je dan reflecties en demping krijgt.
Zie het plaatje, al is het niet helemaal correct omdat het suggereert dat de lichtstraal naar buiten gaat bij te kleine radius en dat kan natuurlijk niet.”

dit is overigens nog wel uit de tijd dat enkel en alleen AON glasvezel gebruikt werd.

of dit ook nog geldt voor de XGS-PON verbindingen durf ik niet te zeggen.

Hier vraag je mij wat… Geen idee! ​@Ik_Combineer, ​@joey92 of ​@eagle3824 weten jullie dit zo? Anders ga ik intern weer aan mouwen trekken voor het antwoord! 

Ik heb naar aanleiding van deze vraag het bij een vakcoach laten landen, dus hoop morgen of maandag antwoord te hebben. 

Ow nice! 

Het zit hier onder de vloer vol met isolatiefolie tegen onderzijde vloer in een drievoudig kussen, ik heb 1 plek waarbij ik ertussendoor omhoog de MK in kan. Dus heb je wel een half prutsdagje werk aan,.. De bodem is weer met een soort plastic afgedekt  en moet in een vrij krappe ruimte een kleine 2m overbruggen vanaf gevel met een doorvoer buis, lijkt mij niet heel handig om  met een buigveer haaks de bocht omhoog te gaan toch? Je hebt dan wel een klein bochtje natuurlijk,.. maar vroeg het mij gewoon even af! 

Wat een goeie actie

Leuk om te lezen over de buigradius. Ik vroeg me dit af in verband met geplande vloerisolatie. Volgens mij ligt de glasvezel op de grond in de kruipruimte. Moet nog eens navragen hoe ze daar rekening mee houden.

“FiberControl controleert namelijk juist op adressen waar nog geen glasvezelabonnement is afgesloten.”

Kun je FiberControl ook zelf bellen om eens langs te komen?

Want misschien kan FiberControl wel wat de klantenservice maar niet voor elkaar krijgt: mijn aansluiting activeren.

Ik heb sinds 11 maanden een glasvezel in de meterkast maar kan nog steeds geen glasvezel bestellen. De postcode check zegt dat ik geen glasvezel heb; op alle andere huisnummers in de flat lukt het wel... Klachtenformulier van KPN netwerk wel vijf keer gebruikt, elke keer als reactie “we geven het door aan de aannemer” en vervolgens blijft het stil. Ik heb het opgegeven 😔 (gelukkig is Ziggo afdoende zij het nogal duur)

Balen dat je al zo lang zit te wachten op een werkende aansluiting, ​@Peter9700. Je zou verwachten dat het allang geregeld zou moeten zijn, zeker als alle andere huisnummers al wel een werkende aansluiting hebben. 

De inzet van FiberControl is hier niet voor bedoeld: zij controleren alleen of adressen zonder abonnement toch al aangesloten zijn, dus dat staat los van jouw situatie.

Wil je er een eigen topic voor aanmaken?
Dan kunnen we even met je meekijken waar het precies op vastloopt. Vergeet daarbij niet om je profiel in te vullen met je klantgegevens, want zonder die gegevens kunnen we natuurlijk niets voor je nagaan. Geen garanties, maar we kijken graag met je mee.

Hieronder een artikel in totaaltv over FiberControl:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-voert-druk-ziggo-op-door-glasvezelcontroles/

Ziggo zat ook niet stil en had waarschijnlijk de massale klachten over KPN wifi gelezen

Wifi Garantie

Snel, sneller, snelst? Doe maar wifi die gewoon werkt! Daarom krijg je nu bij Ziggo, als enige provider in Nederland, Wifi Garantie. Dat betekent een snelle en stabiele verbinding waarmee je écht overal in huis zorgeloos kunt streamen, thuiswerken en gamen.

Goedendag,

bestaat de mogelijkheid om voorafgaande overstap van Ziggo naar KPN Glasvezel, om de bestaande glasvezel te laten cheken en ook het aansluitkastj?
Deze is ooit geplaatst, maar is dus een oud type en ik weet dus niet of e.e.a werkt.
ik wil dit gaarne weten om zo min mogelijk internet downtime te hebben tijdens de overstap, want mijn vrouw werkt vanuit huis en heeft een internet verbinding nodig.

Ik woom in Hoevelaken

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

Goedemiddag ​@CharleyR,

Goed dat je dit vooraf navraagt.
Het is helaas niet mogelijk om vooraf een monteur in te schakelen puur om de glasvezelaansluiting of het FTU (het aansluitkastje) te controleren. Pas op het moment dat tijdens de installatie blijkt dat er iets niet werkt of dat het kastje vervangen moet worden, kunnen we een ticket aanmaken en eventueel een monteur langs sturen.
Wat je wél kunt doen:

• Als je een foto van het kastje plaatst in een apart topic, dan kan één van onze monteurs of community leden vaak al aangeven of het om een ouder type gaat en of dat mogelijk een probleem oplevert.
  • Een andere optie om internetdowntime te voorkomen, is om géén gebruik te maken van de overstapservice.
    Je kunt dan zelf een abonnement bij KPN aanvragen met een kleine overlap in de aansluitperiode en daarna zelf je abonnement bij Ziggo opzeggen zodra alles werkt. Zo weet je zeker dat je geen dag zonder verbinding zit: ik begrijp dat dit in jullie situatie essentieel is.  

Laat het gerust weten als je nog vragen hebt!

Ik vraag mij af hoe lang het gaat duren als blijkt dat mijn glasvezel niet goed is, dat kan toch zo maar zijn, want ik heb sinds aanleg er nog nooit gebruik van gemaakt.
hoe lang duurt het dan wordt case scenario, als e.e.a gerepareerd moet worden?

@CharleyR  Maak even een eigen topic aan aan, dan kunnen we je beter helpen zoals Shyrin ook al heeft gemeld.

Ik vraag mij af hoe lang het gaat duren als blijkt dat mijn glasvezel niet goed is, dat kan toch zo maar zijn, want ik heb sinds aanleg er nog nooit gebruik van gemaakt.
hoe lang duurt het dan wordt case scenario, als e.e.a gerepareerd moet worden?

Dat is helaas echt op voorhand niet te zeggen. Maar als je eerst een maand aanhoudt als overlaptijd, dan zit je zeker weten goed. Maar ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, dus het is aan jezelf hoeveel extra tijd je fijn en betaalbaar vindt.

Als je nog meer vragen hebt, dan is het het beste om een eigen topic aan te maken. Dan kan ook eventueel aan de hand van een geplaatste foto bekeken worden of ie echt vervangen moet worden. 

Natuurlijk is het in principe een goede zaak dat zo'n bedrijf fouten signaliseerd. Maar luistert de kpn daar dan ook naar? Doet de kpn dat niet, heeft dat dus geen enkel nut.

Ik krijg bij zo'n bericht een wat nare smaak in de mond. Probeert de kpn hun eigen fouten op die manier niet door te schuiven naar een extern bedrijf zodat ze daar niet meer mee geconfronteerd worden? De kpn heeft er nu al veel moeite mee om fouten/storingen op te lossen en ik denk dat dit nog weer eens via een ander bedrijf gaat dit niet enorm versneld.

Het zou een beetje raar zijn als we niet zouden kijken en luisteren naar de bevindingen als er zoveel tijd wordt geïnvesteerd. Dus nee, onze insteek is zeker niet om iets af te schuiven. Fiber Control heeft overigens ook niets te maken met de oplossing bij een storing. 

> Het zou een beetje raar zijn als we niet zouden kijken en luisteren naar de bevindingen
> als er zoveel tijd wordt geïnvesteerd.

Dit is tegenwoordig niet meer raar. Ja “vroeger” was dat raar. Je staat er nu soms versteld van hoe bedrijven met klanten omgaan……..

>  Fiber Control heeft overigens ook niets te maken met de oplossing bij een storing.

Maar dit wordt wel gesuggereerd 😞 Ze signaleren eventuele fouten maar spelen die aan desbetreffende bedrijven door die dat dan maar moeten oplossen?

Dat wordt niet gesuggereerd. Zoals in het startbericht staat controleert FiberControl juist de aansluitingen waar nog geen abonnement is. Een storing is iets wat bij een abonnement speelt. In die context is er nog niets wat een storing kan hebben dus.

Wat ze doen is de verbinding controleren, en als er iets niet helemaal klopt laten corrigeren. Daardoor wordt de kans op storingen zodra er een abonnement is juist kleiner. Het praktijkvoorbeeld in het startbericht is daar een voorbeeld van.

Reageer