Skip to main content

Glasvezelcontrole door FiberControl: alles wat je moet weten

• May 16, 2025
  • 32 reacties
  • 2319 keer bekeken
Glasvezelcontrole door FiberControl: alles wat je moet weten
Toon eerste bericht

32 reacties

• Nieuwkomer
  • August 19, 2025

Zoals in het startbericht staat controleert FiberControl juist de aansluitingen waar nog geen abonnement is. Maar dan is het wel vreemd dat enkele weken later een uiterst opdringerige colporteur met KPN shirt probeert een abonnement te verkopen….

• August 19, 2025

In een recente Consumentengids staat een verhelderend artikel over dit soort van colportage. Doorgaans worden daarvoor bedrijven ingehuurd (met vaak werkstudenten) die officieel zeggen dat ze zich aan de regels houden, maar die verder met voeten treden. In de "peptalk" aan het begin van de dag wordt de colporteurs opgedragen de randen van de wet op te zoeken en te overtreden ("accepteer nooit nee"). Ze moeten per dag een minimum aantal contracten binnenharken, kan niet schelen hoe, anders volgen er sancties. Een aantal undercover "colporteurs" doet daarover een boekje open. De opdrachtgevers als kpn, Ziggo, energiebedrijven e.d. zijn daar doorgaans officieus van op de hoogte maar grijpen niet of nauwelijks in, integendeel vaak, zo blijkt uit het artikel. Zij ontkennen dat natuurlijk desgevraagd, maar de getuigenissen van undercover en ex-colporteurs spreken boekdelen. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • August 19, 2025

Hier zijn strikte regels voor die worden nageleefd. Maak je mee dat iemand die namens KPN aan de deur komt zich niet aan de regels houdt? Laat dit aan ons weten. Dit kan door een terugbelafspraak te maken met ons (rechts onderin) of door hier op de community een nieuw topic aan te maken. Dan blijft het hier on-topic. Op onze pagina kun je ook meer informatie over de deur-tot-deur verkoop vinden. 

Op basis van het adres en tijdstip van het bezoek aan de deur kunnen wij achterhalen wie dit is geweest, daar worden ze zeker op worden aangesproken. 

• August 19, 2025

Precies, daar zijn strikte regels voor maar daar wordt door de verschillende bedrijven die de colportage uitvoeren nogal losjes mee omgegaan, en dan druk ik me nog voorzichtig uit, zo blijkt uit het artikel in de Consumentenbond. De praktijk blijkt weerbarstiger dan de theorie. En de opdrachtgevers controleren daar niet of nauwelijks op. KPN werd bij naam genoemd als één van de bedrijven die naar buiten toe precies uitdragen wat je zegt maar daar niet of nauwelijks op controleren en het eigenijk wel best vinden omdat dat onder de streep meer klanten oplevert.

Ik haal alleen maar aan wat ik in het artikel, als oud-ambassadeur/superuser, met plaatsvervangende schaamte heb gelezen en hoop dat het management van kpn zich wat aantrekt van de conclusies van het artikel en toch strenger gaat controleren op de naleving van inderdaad die strikte regels. 

En nee, ik heb er zelf geen slechte ervaringen mee maar ik heb ook nog nooit iemand van FiberControl aan de deur en/of telefoon gehad, wel van Delta (die glasvezel hebben we ook) en van Ziggo, maar die poeier ik zonder scrupules direct af. 

Wat ik dan wel weer grappig vind is dat ik vandaag het kpn GLASVEZEL nieuws​ in de bus vond waarin omstandig de voordelen van de op handen zijnde aanleg van glasvezel door kpn/Glaspoort werden aangeprezen. Euh... Die aanleg is vorig jaar afgerond en ik heb dus al bijna een jaar glasvezel van kpn. Och, als de colportagebedrijven hun krantjesquotum maar halen blijkbaar. 🤔😱🤣 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • August 19, 2025

Het is alleen maar goed dat je dit blijft aangeven en melden, ik neem je ook zeker niets kwalijk. Ik kan uit eigen ervaring en die van mijn collega's hier aangeven dat dit altijd wordt opgepakt en actie wordt ondernomen, dit op basis van de terugkoppeling die we krijgen. Wij hebben ook niets aan dit soort verkoop van abonnementen die waarschijnlijk later alsnog geannuleerd worden, kost juist extra moeite en geld. 

Nogmaals mijn verzoek om dit te blijven melden, maar in een nieuw topic. Ik wil het hier graag on-topic houden over het onderwerp: FiberControl. 

• August 19, 2025

Maar daar gaat het hier nu juist om: dat mensen onder laat ik zeggen verkeerde voorwendselen, zoals die onder het mom van b.v. FiberControl, in het kader van glasvezel controle op het verkeerde been gezet worden. Juist dat soort controles worden met name genoemd. Ik laat dus juist in dit topic een waarschuwend geluid horen dat ook onder het mom van dat soort controles colportage wordt bedreven. In weerwil van wat je ons, ik neem direct aan: in alle oprechtheid, wilt doen geloven is het dus allemaal zo onschuldig niet altijd. Dus: wees voorzichtig ook met mensen van FiberControl of zij die zich daarvoor uitgeven.

Niet iedereen met een politieshirt aan is ook van de politie(!). En verder laat ik het rusten. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 19, 2025

@Henk ik kan niet in detail treden want dat is niet aan mij. Alleen een collega waar ik goed mee om gaat is langdurig niet werkzaam als monteur in verband met wat lichamelijke klachten. Die doet nu dus alternatief werk en dat is het behandelen en verzamelen van klachten omtrent D2D. Binnen KPN zijn hier dus daadwerkelijk mensen mee bezig, zoals Alex zegt kan ik bevestigen dat als er iets mis gaat en er klachten binnen komen deze daadwerkelijk worden behandeld en er mensen op worden aangesproken // er consequenties zijn. Dus het kan altijd beter, maar de signalen die binnen komen worden stuk voor stuk behandeld.

Waar ik wel veel over weet is me eigen werk. Wij komen veel bij mensen waar D2D langs zijn geweest en als we horen dat er iets niet goed is gegaan, er valse beloftes zijn gedaan of klanten zich onder druk voelde worden gezet kunnen wij de bestelling altijd annuleren en wij worden aangespoord om ten alle tijden een melding te maken zodat er op wordt geacteerd.Â