Skip to main content

Goedemorgen, ik heb gisteren een glasvezelkabel kabel kapot getrokken bij graven in de tuin. Ik kan pas dinsdag kon bellen maar nu las ik ergens dat de reparatiekosten daarvan wel 1500€ kunnen zijn. Weet iemand hoe duur dit normaal gesproken ongeveer is?

 

Gr Rik

Als dat wettelijk niet goed geregeld zou zijn, maar heel snel wel regelen dat het wel goed geregeld is.

Lijkt me niet verstandig. Zou de aanleg van glasvezel enorm afremmen. 

Ik heb hier een paar jaar geleden een nieuwe elektriciteitsaansluiting gekregen. Die kabel ligt onder het grindpad ook zomaar 20 cm onder de grond. Ik vroeg nog: moet dat niet dieper? Nee, wij graven nooit dieper. Alleen gas en water moeten dieper. De rest ligt nooit dieper. 


Tja, dan krijg je juist dit soort gezeur als er iets fout gaat.

En ja, er zijn gewoon officiële richtlijnen van de diepte van kabels, ook voor elektra en glasvezel.
Bij elektra al helemaal omdat daar veiligheidsrisico’s aan zitten !!
Hoe ondieper, hoe groter de kans op beschadiging of breuk.
Dat aannemers daar de hand mee lichten bij aanleg, doet daar verder niets aan af.

Als een netwerkbeheerder daarvan afwijkt, en je als gebruiker niets tekent voor akkoord van die afwijkende gebruikelijke diepten, neemt de netwerkbeheerder daarmee zelf het risico van eventuele beschadiging doordat het niet voldoet aan die gebruikelijke diepte.

Moet die dan ook zelf maar de kosten betalen, als het fout gaat.


Een particuliere eigenaar zal dat zelf met KPN Netwerk moeten regelen. Nu zullen de meeste mensen dat niet doen dus heeft KPN (en Reggefiber daarvoor) zelf maar vast een vereiste diepte opgenomen richting de aannemer. 

Als je niets afspreekt met een particuliere eigenaar, en ook niet is getekend voor een afwijkende ondiepe ligging van een kabel, zal KPN netwerk toch echt echt gewoon zelf aansprakelijk zijn.

Het is echt te gemakkelijk om verantwoordelijkheden als netwerkbeheerder maar te laten voor wat het is. Als dat wettelijk niet goed geregeld zou zijn, maar heel snel wel regelen dat het wel goed geregeld is.

 

Als er geen wettelijke basis of voorschrift is, dan kan het ook niet afwijken. Dus daar kan je dan ook niet voor tekenen.

En er is wel degelijk het een en ander wettelijk geregeld alleen is dat niet altijd in het voordeel van de grondeigenaar. Zoek maar op WIBON (Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken)


Als dat wettelijk niet goed geregeld zou zijn, maar heel snel wel regelen dat het wel goed geregeld is.

Lijkt me niet verstandig. Zou de aanleg van glasvezel enorm afremmen. 

Ik heb hier een paar jaar geleden een nieuwe elektriciteitsaansluiting gekregen. Die kabel ligt onder het grindpad ook zomaar 20 cm onder de grond. Ik vroeg nog: moet dat niet dieper? Nee, wij graven nooit dieper. Alleen gas en water moeten dieper. De rest ligt nooit dieper. 

Niet echt nen1010 ik zou er niet mee akkoord zijn gegaan

Ik leg zelf de kabels altijd minimaal 60cm diep liefst nog dieper

Voor de simpele lantaarnpalen hier heb ik het al dieper liggen

Dat de nieuwe elektriciteitsaansluiting 20cm diep zou liggen naar mijn weten mag dit niet eens


Als er geen wettelijke basis of voorschrift is, dan kan het ook niet afwijken.
Dus daar kan je dan ook niet voor tekenen.

Er zijn wel degelijk allerlei voorschriften en NEN specificaties die aangeven wat gebruikelijk is op welke diepte een kabel gelegd moet worden. Waar je als gebruiker mag verwachten dat het daar aan voldoet.

Als je als netwerkbeheerder daar zelf een zootje van maakt, hoeft een gebruiker daar niet mee akkoord te gaan als het op basis van die ondiepte vroeg of laat verkeerd uitpakt.

Juist in een tuin waar planten - struiken, misschien wel een boom staat, met diepergaande wortelgroei
of anderszins zou netwerkbeheer IMO juist absoluut voldoende diepte moeten aanhouden.
Het is "vragen” om moeilijkheden als je het niet doet!!  En dan moet een klant er voor opdraaien?

Bij een geschil kan een gebruiker gewoon bij de rechter aankloppen. Geloof maar dat KPN netwerkbeheer echt in het ongelijk wordt gesteld als een kabel niet de normaal te verwachten gebruikelijke diepte heeft.

Als je naar een autoverhuurbedrijf gaat om een auto te huren, mag je ook verwachten dat gehuurd materiaal aan de normaal gebruikelijke specificaties voldoet.

Sorry mijnheer, we hebben bij reparatie van de achterbak, kleinere dunnere schroefjes gebruikt dan gebruikelijk, en plaatmateriaal wat niet de helft van de dikte heeft. Dat is een stuk goedkoper voor ons. Oh, en nu bent u met inladen met spullen voor de vakantie door de achterbak heen gezakt?
Jammer dan, kost u een hoop geld.

Daar ga je als huurder toch ook niet mee akkoord?


Als er geen wettelijke basis of voorschrift is, dan kan het ook niet afwijken.
Dus daar kan je dan ook niet voor tekenen.

Er zijn wel degelijk allerlei voorschriften en NEN specificaties die aangeven wat gebruikelijk is op welke diepte een kabel gelegd moet worden. Waar je als gebruiker mag verwachten dat het daar aan voldoet.

Als je als netwerkbeheerder daar zelf een zootje van maakt, hoeft een gebruiker daar niet mee akkoord te gaan als het op basis van die ondiepte vroeg of laat verkeerd uitpakt.

Juist in een tuin waar planten - struiken, misschien wel een boom staat, met diepergaande wortelgroei
of anderszins zou netwerkbeheer IMO juist absoluut voldoende diepte moeten aanhouden.
Het is "vragen” om moeilijkheden als je het niet doet!!  En dan moet een klant er voor opdraaien?

Bij een geschil kan een gebruiker gewoon bij de rechter aankloppen. Geloof maar dat KPN netwerkbeheer echt in het ongelijk wordt gesteld als een kabel niet de normaal te verwachten gebruikelijke diepte heeft.

Als je naar een autoverhuurbedrijf gaat om een auto te huren, mag je ook verwachten dat gehuurd materiaal aan de normaal gebruikelijke specificaties voldoet.

Sorry mijnheer, we hebben bij reparatie van de achterbak, kleinere dunnere schroefjes gebruikt dan gebruikelijk, en plaatmateriaal wat niet de helft van de dikte heeft. Dat is een stuk goedkoper voor ons. Oh, en nu bent u met inladen met spullen voor de vakantie door de achterbak heen gezakt?
Jammer dan, kost u een hoop geld.

Daar ga je als huurder toch ook niet mee akkoord?

 

Je kan je gelijk proberen te bljven halen maar ik herhaal: Alles wat jij noemt en aanhaalt gaat over openbare (overheids) grond:

 

NEN norm die jij noemt: Deze norm geeft criteria voor de goede ordening van ondergrondse netten in openbare grond bij nieuwbouw, 

 

Ik daag je uit een norm te vinden voor de diepteligging in particuliere grond. En dan vooral voor telecom. Zoveel mensen die niet begrijpen dat er voor Telecom gewoon een afwijkende wet is.

EN je doet nu net alsof KPN Netwerk dit expres zou doen. Niet dus. De aannemer heeft gewoon een eis opgelegd gekregen.


Als dat wettelijk niet goed geregeld zou zijn, maar heel snel wel regelen dat het wel goed geregeld is.

Lijkt me niet verstandig. Zou de aanleg van glasvezel enorm afremmen. 

Ik heb hier een paar jaar geleden een nieuwe elektriciteitsaansluiting gekregen. Die kabel ligt onder het grindpad ook zomaar 20 cm onder de grond. Ik vroeg nog: moet dat niet dieper? Nee, wij graven nooit dieper. Alleen gas en water moeten dieper. De rest ligt nooit dieper. 

Niet echt nen1010 ik zou er niet mee akkoord zijn gegaan

"Dan doen we het niet. Doei 👋"


Als dat wettelijk niet goed geregeld zou zijn, maar heel snel wel regelen dat het wel goed geregeld is.

Lijkt me niet verstandig. Zou de aanleg van glasvezel enorm afremmen. 

Ik heb hier een paar jaar geleden een nieuwe elektriciteitsaansluiting gekregen. Die kabel ligt onder het grindpad ook zomaar 20 cm onder de grond. Ik vroeg nog: moet dat niet dieper? Nee, wij graven nooit dieper. Alleen gas en water moeten dieper. De rest ligt nooit dieper. 

Niet echt nen1010 ik zou er niet mee akkoord zijn gegaan

"Dan doen we het niet. Doei 👋"

Zoiets heet overleggen 

Dat heb ik hier ook gedaan met Reggefiber 

Dit ligt keurig diep genoeg 

Een stroom hoofdaansluiting mag helemaal niet 20cm diep in een tuin bijvoorbeeld 


Stroom mag zelfs bovengronds op eigen grond, voor eigen grond is er geen diepte norm, kan die net zoals het uitkomt.

En gas moet idd dieper, maar peobeer jij maar die stroomkabel.door te steken, wens je succes, glasvezel is een makkie, vorig jaar heb ik er een aantal te pakken gehad, paar bewust doorgestoken, moet die kl*te aannemer ze maar niet huis aan huis door het riool schieten en door blijven gaan na waarschuwingen van mijn kant, riool ligt dwars door de tuinen naar elkaar toe, samen op 1 aansluiting op het riool.


"Dan doen we het niet. Doei 👋"

Zoiets heet overleggen 

Dat heb ik hier ook gedaan met Reggefiber 

Dit ligt keurig diep genoeg 

Een stroom hoofdaansluiting mag helemaal niet 20cm diep in een tuin bijvoorbeeld 

Die stroomkabel moest ook onder een heel brede sloot door voor ons huis. Althans ... dat wilden wij. Maar dat ging niet gebeuren. Wij hebben een brug over deze sloot leggen. Daar wilden zij de kabel langs leggen door een heel dikke metalen pijp. Die moest aan de zijkant van de brug gemonteerd worden. Dat wilde wij niet. Is natuurlijk niet mooi. We zijn anderhalf jaar bezig geweest. Maar van "overleg" was geen sprake. Het was slikken of stikken. Zo simpel was dat. 


Ik leg zelf de kabels altijd minimaal 60cm diep liefst nog dieper

Met 60 cm zit je hier in het veen in de bagger te roeren 😁 ... maar dat terzijde...


Stroom mag zelfs bovengronds op eigen grond, voor eigen grond is er geen diepte norm, kan die net zoals het uitkomt.

En gas moet idd dieper, maar peobeer jij maar die stroomkabel.door te steken, wens je succes, glasvezel is een makkie, vorig jaar heb ik er een aantal te pakken gehad, paar bewust doorgestoken, moet die kl*te aannemer ze maar niet huis aan huis door het riool schieten en door blijven gaan na waarschuwingen van mijn kant, riool ligt dwars door de tuinen naar elkaar toe, samen op 1 aansluiting op het riool.

dus de kracht kabel van enexis mag vanaf de weg hier door de tuin op 20cm diep naar de meterkast

is wel een stuk van 30 meter

lijkt mij heel sterk dat dat mag

die kabel ligt op 2 meter diep zelfs nog onder de puinbaan

kabel trek je zo door hoor met een minikraan bijvoorbeeld

en als zo,n kabel al op 20cm diep ligt en je hebt er bijvoorbeeld een moestuin en je zal dan met een ploeg te werk gaan oeps

lijkt mij echt sterk dat het mag maar ja wie ben ik

dat voor telecom andere regels zijn ok maar dan is het niet handig om glasvezel op 20cm diep te leggen


NEN norm die jij noemt: Deze norm geeft criteria voor de goede ordening van ondergrondse netten in openbare grond bij nieuwbouw, 

Ik daag je uit een norm te vinden voor de diepteligging in particuliere grond. En dan vooral voor telecom. Zoveel mensen die niet begrijpen dat er voor Telecom gewoon een afwijkende wet is.

Afwijkend of niet. Dat wil niet zeggen dat KPN netwerk zomaar mag aankloten met hun aanleg omdat ze over particulier terrein gaan. Het KPN Netwerk is openbaar netwerk tot het aansluitpunt in de woning. Is daar dus ook verantwoordelijk voor. Juist als het mis gaat, als een kabel simpelweg niet diep genoeg ligt. Daarmee kun je de aansprakelijkheid niet bij een klant leggen.

Sorry mijnheer, we hebben expres de kabel niet diep genoeg gelegd. Dat is een stuk goedkoper voor ons.
Oh, en nu bent u met wat om spaden voor een zandbak door de kabel heengegaan?
Jammer dan, kost u een hoop geld.


 

dus de kracht kabel van enexis mag vanaf de weg hier door de tuin op 20cm diep naar de meterkast

is wel een stuk van 30 meter

lijkt mij heel sterk dat dat mag

die kabel ligt op 2 meter diep zelfs nog onder de puinbaan

kabel trek je zo door hoor met een minikraan bijvoorbeeld

en als zo,n kabel al op 20cm diep ligt en je hebt er bijvoorbeeld een moestuin en je zal dan met een ploeg te werk gaan oeps

lijkt mij echt sterk dat het mag maar ja wie ben ik

dat voor telecom andere regels zijn ok maar dan is het niet handig om glasvezel op 20cm diep te leggen

Zonde click melding mag je niet graven met een mini graver, en je moet dan de leidingen ook nog eerst opsporen voordat je gaat graven door handmatig proefsleuven te graven, dus dan weet jij al dat er kabels op 20 cm liggen, maar regel is dat ze minimaal 30 cm diep gelegd behoren te worden, geen vaste regel.

Het zal ook weinig voorkomen dat ze heel ondiep liggen, zeker als je 30 meter moet overbruggen, op de glasvezel na dan die ze er later aanbrengen, maar ik kom stroom en gas regelmatig ondiep genoeg tegen, moet meestal de rioolpijp er onder/naast hebben, en ik heb maar 1 keer de gasleiding te hard geraakt, die begon iets te sissen, maar dat was met prikken naar de leiding, zat rond die 30 cm diep.

Met de hand een elektra kabel doorsteken gaat je niet lukken of je moet wel heel lomp bezig zijn.

 

https://klic-app.nl/nieuws/graven-in-de-grond-kent-u-de-regels/


 

dus de kracht kabel van enexis mag vanaf de weg hier door de tuin op 20cm diep naar de meterkast

is wel een stuk van 30 meter

lijkt mij heel sterk dat dat mag

die kabel ligt op 2 meter diep zelfs nog onder de puinbaan

kabel trek je zo door hoor met een minikraan bijvoorbeeld

en als zo,n kabel al op 20cm diep ligt en je hebt er bijvoorbeeld een moestuin en je zal dan met een ploeg te werk gaan oeps

lijkt mij echt sterk dat het mag maar ja wie ben ik

dat voor telecom andere regels zijn ok maar dan is het niet handig om glasvezel op 20cm diep te leggen

Zonde click melding mag je niet graven met een mini graver, en je moet dan de leidingen ook nog eerst opsporen voordat je gaat graven door handmatig proefsleuven te graven, dus dan weet jij al dat er kabels op 20 cm liggen, maar regel is dat ze minimaal 30 cm diep gelegd behoren te worden, geen vaste regel.

Het zal ook weinig voorkomen dat ze heel ondiep liggen, zeker als je 30 meter moet overbruggen, op de glasvezel na dan die ze er later aanbrengen, maar ik kom stroom en gas regelmatig ondiep genoeg tegen, moet meestal de rioolpijp er onder/naast hebben, en ik heb maar 1 keer de gasleiding te hard geraakt, die begon iets te sissen, maar dat was met prikken naar de leiding, zat rond die 30 cm diep.

Met de hand een elektra kabel doorsteken gaat je niet lukken of je moet wel heel lomp bezig zijn.

 

https://klic-app.nl/nieuws/graven-in-de-grond-kent-u-de-regels/

Oke duidelijk

Maar ik blijf het vreemd vinden 

Hier op het terrein heb ik alles minimaal 60cm diep wat ik dan zelf aangelegd heb 

Het meeste heb ik ook nog door een mantelbuis 50mm lopen 

Stukken waar ik omhoog ga heb ik ook van die beschermings matten op liggen 

Reggefiber heeft hier ook van die matten gebruikt naast de weg deze liggen bovenop de glasvezel kabel 

Misschien is het buitengebied anders maar Reggefiber heeft het hier super aangelegd 

En ik kon alles overleggen 

 


Vroeger was alles beter, tegenwoordig moet het sneller dan snel en is er geen aandacht meer voor de omstandigheden, als het maar vandaag werkt, morgen is het een ander zijn zorg.


De monteur komt vanmiddag kijken. Aan de telefoon zeiden ze dat de kosten voor de klant mee zouden vallen maar ik ga vooralsnog van het ergste uit😅. We gaan het zien vanmiddag. Bedankt iedereen in ieder geval

Ben benieuwd naar een update en de afloop, @Rik12347433

 

Kpnnetwerk heeft deze week een monteur langs gestuurd. Deze kon echter niks doen omdat hij niet te lassen was. Hij heeft een nieuwe afspraak gemaakt voor 31 mei. Dus nog ruim een maand afwachten

Dus nu komen ze de 31ste nieuwe vezel blazen?  Waarom kon die niet gelast worden? Heb je foto van de situatie?

Ik ben niet echt thuis in het financiële plaatje verder, maar als ze gaan blazen, gaat het denk ik wel stukje meer in de papieren lopen.(Al is het nog maar de vraag, voor wie die rekening komt natuurlijk) Distributiepunt opgraven + blazen + opnieuw lassen distributiepunt + opnieuw lassen FTU.   

 

Maar ook om die maand wachttijd, vind het verder ook een raar verhaal dat die niet te lassen zou zijn namelijk. 


Als je geen overlengte hebt kan je niet lassen als je de kabel niet een stukje terug kan halen, denk dat dat het probleem is.


Als je geen overlengte hebt kan je niet lassen als je de kabel niet een stukje terug kan halen, denk dat dat het probleem is.

 

Dat dat heb je bijna nooit ;)

Maar dan zet je 2 potjes, en een stukje kabel ertussen.  Dat is het probleem niet


Bijna nooit is dus heel soms wel, jij en ik kennen de situatie daar niet.


Bijna nooit is dus heel soms wel, jij en ik kennen de situatie daar niet.

 

Nee, bijna nooit is, dat je bijna nooit die overlengte heb, en TS daarin dus geen uniek geval zou zijn, en het makkelijk op te lossen is. Maar we kennen de situatie inderdaad niet, daarom vroeg ik hem ook om een foto van de situatie ;)

 


Als er geen lengte over is, dan zet je er toch gewoon een stukje tussen? Heb je 2 lassen. Klaar. Lijkt mij…

Maar dat zal wel te simpel gedacht zijn...


Dat ligt er maar aan, elke las is een overgang die weerstand geeft, en als je de kern er een stuk hebt uitgetrokken is de vezel ook beschadigd, blijft best een stevig kabeltje maar de kern is zeer fragiel.

Dus zonder het in ogenschouw te kunnen nemen is er weinig over te zeggen, teveel variabelen om het goed te zeggen zonder glazen bol.

 


De kern is gewoon een stuk helder glas, met daaromheen een stuk glas wat als een soort spiegel fungeert, zodat het licht binnen blijft. Om daarbij in de buurt te komen, moet je bewust te werk gaan, die kan je er niet per ongeluk uitrekken.

 

Met een een schep, trek je de vezel er ook niet uit. Dus tenzij, TS, zelf die vezel eruit getrokken heeft, iets wat ik me niet kan voorstellen, is het gewoon te lassen.


De kern is gewoon een stuk helder glas, met daaromheen een stuk glas wat als een soort spiegel fungeert, zodat het licht binnen blijft.

Nee, gewoon een enkel dun glasvezel lijntje. Doordat de buitenkant "glad" is, blijft het licht binnen in de vezel en verplaatst zich via reflectie op de gladde buitenkant verder, om uiteindelijk aan de "kopse" kant door een NT-kastje te worden uitgelezen.

Om de glasvezel dan nog extra afscherming. Wat dunnere + zwaardere kunststof mantel er omheen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Glasvezel

http://netwerkaanleggen.com/glasvezel-alles-wat-je-wilt-weten-fiber-optics/

Glasvezel als decoratie:
https://www.urbanmodern.nl/product/vinage-glasvezellamp-ufo-lamp-pyrofag/


Reageer