Skip to main content
Vraag

Glasvezelkabel lag erg ondiep en is beschadigd toen ik in de tuin bezig ging

• December 3, 2025
  • 13 reacties
  • 138 keer bekeken

Adrian Pituła
Nieuwkomer

Hallo ik was bezig met mijn tuin maar ik wist dat helemaal niet dat daar loop de glasvezel en nog ondiep en onbeschermd  zo als moet volgens de standaard. Wie betaald voor reparatie? 

13 reacties

• December 3, 2025

Je hebt het toch aan ChatGTP gevraagd? Wist die het antwoord niet?

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Adrian Pituła 

Ik vraag mij oprecht af, of dit daadwerkelijk om een glasvezelkabel gaat, aangezien de kleur van het glasvezelkabel bij KPN “oranje” van kleur is, en ook veel dieper in de grond wordt gelegd, minimaal 50 centimeter onder het maaiveld en soms zelfs dieper.

Hier gaat het om een witte/lichtgrijze kabel die het huis in gaat.
Het zou eventueel om een oude telefoonkabel (koper) kunnen gaan, maar dat is op de bijgevoegde foto erg moeilijk om te zien.

Maar de kleur van de glasvezelkabels van KPN zijn in de meeste gevallen “oranje” van kleur, maar daar zou KPN Monteur ​@Ik_Combineer wat meer over kunnen vertellen.
Vandaar dat ik hem hierbij vraag, om hij even mee wilt kijken.

Ook kan hij antwoord geven op de vraag, voor welke partij de reparatiekosten zijn.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 4, 2025

Dit is inderdaad de glasvezelkabel, en hoewel hij normaliter een stuk dieper zit is hier duidelijk van binnen naar buiten geboord. Uiteraard heb je dan altijd wel een redelijk idee waar hij uitkomt maar zeker niet altijd. Ook ik kom soms wel eens hoger of lager uit dan verwacht.

Over kosten kan ik weinig zeggen, daarvoor is de situatie me niet geheel duidelijk. Mogelijk is de reparatie gratis, en mogelijk zal mijn collega 80 euro voorrijkosten schrijven. In ieder geval is het een vrij eenvoudige reparatie gok ik te zien, en elke collega van mij welke ook "HAS" opdrachten uitvoert kan dit.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 4, 2025

@Michel.uit.Arnhem zie dit filmpje vanaf 11:20, daarin zie je hoe en wat qua kleur. 

https://youtu.be/6RMfIEOx69I

De buiten vezel is oranje en het laatste stuk van de BOP (Buiten Overname Punt) naar binnen is normaliter wit. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 4, 2025

Zo een witte kabel van dichtbij

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 4, 2025

Dat is een paarse glasvezel van E-Fiber TDN, zie de spoel achter de graafmachine.

• December 4, 2025

... en ook veel dieper in de grond wordt gelegd, minimaal 50 centimeter onder het maaiveld en soms zelfs dieper.

Bij ons in de tuin ligt die ook net onder het gras en hooguit 10 cm onder het grindpad door. Dat hebben ze met de hand gegraven. Heb jij wel eens een sleuf gegraven van +50 cm diep en dan een meter of 20 ofzo? En onder een grindpad door waar het allemaal puin is? Dat moet je voor de gein eens proberen. En bedenk je dan dat je dat bij 5 of 6 adressen op een dag moet doen. Ik wens je veel succes. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 4, 2025

Dat gebeurde hier heel anders ​@Marlon92 Hier werd niets gegraven.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

@Michel.uit.Arnhem zie dit filmpje vanaf 11:20, daarin zie je hoe en wat qua kleur. 

https://youtu.be/6RMfIEOx69I

De buiten vezel is oranje en het laatste stuk van de BOP (Buiten Overname Punt) naar binnen is normaliter wit. 

Hoi ​@Ik_Combineer 

Wat een leerzaam, maar tegelijkertijd super leuk filmpje van jouw collega’s op pad.
Het geeft een mooi inzicht, hoe zo’n aansluiting bij een woning in zijn werk gaat, dank daarvoor.

Toch is het niet overal hetzelfde, want bij mij heeft de toenmalige Reggefiber de oranje glasvezelkabel naar binnen getrokken tot in de meterkast.
Dat hebben ze gedaan tijdens de bouw van mijn nieuwbouwwoning in 2016, waardoor de glasvezelkabel in mijn woonwijk bij de meeste woning minimaal 1 meter diep lipt, aangezien ze de grond hebben opgehoogd met zwarte grond / rivierklei om de tuin aan te kunnen leggen.

Dus mocht er wat gebeuren met het glasvezel bij mij voor de deur, dan moeten ze dus flink aan de slag met een schep of kleine graafmachine.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

... en ook veel dieper in de grond wordt gelegd, minimaal 50 centimeter onder het maaiveld en soms zelfs dieper.

Bij ons in de tuin ligt die ook net onder het gras en hooguit 10 cm onder het grindpad door. Dat hebben ze met de hand gegraven. Heb jij wel eens een sleuf gegraven van +50 cm diep en dan een meter of 20 ofzo? En onder een grindpad door waar het allemaal puin is? Dat moet je voor de gein eens proberen. En bedenk je dan dat je dat bij 5 of 6 adressen op een dag moet doen. Ik wens je veel succes. 

Hoi ​@Marlon92 

Dan ligt hij ook bij jouw te ondiep in de grond.
Bij mij ligt het glasvezel minimaal 1 meter diep onder de grond, en dat weet ik omdat ik daar wel eens gegraven heb om een heester te planten.
Hij ligt op ongeveer gelijke diepte als de riolering, elektra-kabel en stadswarmte.

Bij mij en mijn buren, heeft de toenmalige Reggefiber de glasvezelkabel onder de fundering doorgetrokken naar de meterkast, zodat er geen gat door de muur geboord hoefde te worden.
Daarnaast ligt hij hier ook zo diep, omdat de nieuwbouwwoningen waar ik een bewoner van ben, géén kruipgat meer heeft, aangezien onder mijn woning géén ruimte meer zit.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 4, 2025

Hoi ​@Ik_Combineer 

Wat een leerzaam, maar tegelijkertijd super leuk filmpje van jouw collega’s op pad.
Het geeft een mooi inzicht, hoe zo’n aansluiting bij een woning in zijn werk gaat, dank daarvoor.

Toch is het niet overal hetzelfde, want bij mij heeft de toenmalige Reggefiber de oranje glasvezelkabel naar binnen getrokken tot in de meterkast.

Zeker leuk filmpje, is overigens met mij en een ex collega. Verder is de kabel inderdaad ook heel vaak gewoon oranje in de woning. KPN werkt met beide kleuren. Maar wit is enkel voor (naar) binnen en oranje is altijd buiten en soms binnen.

Hoi ​@Marlon92 

Dan ligt hij ook bij jouw te ondiep in de grond.

Dat is niet juist. Op privé terrein is er geen minimale diepte vast gesteld. Wel is het wenselijk om hem minimaal 30/40cm diep te begraven met bescherming er boven.  

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Ik_Combineer 

Dan heb ik nu eindelijk een beeld hoe je eruit ziet.
Je komt nog jong over, dus je bent zeker jonger qua leeftijd dan dat ik ben.

Ik wist wel je voornaam, maar kon daar nog uiteraard geen volledig plaatje bij krijgen.
Trouwens, ook je leidinggevende is volgens mij nog relatief jong.

Maar erg leuk voor je, dat je deel mocht nemen aan dit filmpje.
Zeker met die man vol met humor en een leuke lach.

rvk01
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1
  • Deelnemer
  • December 4, 2025

@Adrian Pituła Bij mij is het geen witte kabel dat voor het huis naar binnen gaat maar een omhulsing/buis. Die zit bij mij ook redelijk ondiep omdat ie daar direct de voorkamer in gaat (en ze daar dus niet onder de grond uit konden komen. Buiten in de tuin zit de oranje glasvezelkabel dieper in de grond en gaan ze bij de voorgevel met die witte buis als bescherming naar binnen.

Als het bij jou ook een buis is, dan is die dus goed beschadigd… maar kun je dan zien of de oranje glasvezelkabel zelf ook geraakt is? Hoe dan ook zal dit dan wel hersteld moeten worden (maar is wellicht makkelijk als het alleen om de beschermbuis gaat). Doet het internet het nog (als dat via die kabel gaat)?