Skip to main content
Vraag

Glasvezelkabels van alle buren aangesloten in mijn meterkast

• April 26, 2026
  • 37 reacties
  • 457 keer bekeken

KPN heeft alle glasvezelkabels van de buren aangesloten in mijn meterkast. Zie foto’s. Ik woon in een appartementencomplex. Dit is niet toegestaan. Extra stroom wordt verbruikt en ik betaal de rekening. Er lopen 100 glasvezelkabels in mijn meterkast. Dit mag niet. Ik ben huurder maar de woningbouw mag hiervoor geen toestemming geven. Het is luiemans werk om alle kabels lekker makkelijk van alle buren te trekken naar mijn meterkast! Verwijderen jullie alle glasvezelkabels behalve de mijne anders maak ik een rechtszaak tegen KPN! Jullie reageren niet op mijn telefoontjes heb al zo vaak gebeld!

37 reacties

• Auteur
  • Topper
  • April 26, 2026

Ik kan de foto's niet toevoegen! Wat een waardeloze website!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 26, 2026

Wat gaat er mis met de foto's? Foutmelding? Lukt hier altijd prima. 

Als jij de onderste flat bent en het zit in de meterkast zullen de kabels van je bovenburen door die van jouw lopen inderdaad. 

Situatie hier met de Ziggo kabels in de woonkamer. Hier zitten er 2 in voor de 2 flats boven mij.

Door mijn meterkast lopen de oude telefoon kabels naar boven. 

Ook de gasleiding loopt hier erdoor naar boven. 

rvk01
Slimmerik
  • April 26, 2026

Extra stroom wordt verbruikt en ik betaal de rekening. Er lopen 100 glasvezelkabels in mijn meterkast. 

Heb jij dan ook 100 actieve ONT kastjes op stroom in jouw meterkast hangen? Als die achter jouw stroommeter zitten zou ik die er dus ook gewoon uittrekken (zou gewoon toegestaan moeten zijn omdat het achter jouw meter zit).

Als er geen actieve ONT's hangen, maar alleen passieve kastjes en dat er vanaf daar glasvezel verlengd wordt naar de andere appartementen, dan kost het jou geen stroom (het zijn dan passieve kastjes).

Maar het is inderdaad niet netjes. Weet je ook waarom dit is gedaan? Zit jij zelf op een centraal punt?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 26, 2026

Extra stroom wordt verbruikt en ik betaal de rekening. Er lopen 100 glasvezelkabels in mijn meterkast. 

Heb jij dan ook 100 actieve ONT kastjes op stroom in jouw meterkast hangen? Als die achter jouw stroommeter zitten zou ik die er dus ook gewoon uittrekken (zou gewoon toegestaan moeten zijn omdat het achter jouw meter zit).

Als er geen actieve ONT's hangen, maar alleen passieve kastjes en dat er vanaf daar glasvezel verlengd wordt naar de andere appartementen, dan kost het jou geen stroom (het zijn dan passieve kastjes).

Maar het is inderdaad niet netjes. Weet je ook waarom dit is gedaan? Zit jij zelf op een centraal punt?

Dat lijkt me heel erg stug. Een ONT heeft 10 bij 20cm nodig. En ze kunnen niet stak op elkaar want er moet ook nog kabel recht onder, dus dat zal eerder 15x30cm zijn. Tenzij klant een woonkamer muur vol met kastjes heeft zijn het er geen 100. Ik verwacht eerder dat er mogelijk een distributiepunt in zijn meterkast is gelast. Het lijkt me heel erg stug maar het zou kunnen. Weet alleen niet waarom topicstarter er geen foto van kan delen. Dat zou erg helpen.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 26, 2026

Dat gaat heel simpel op mijn laptop. Ik maak de browser ongeveer de helft van hele scherm. Tegelijkertijd open ik de map waar de afbeelding staat die ik wil toevoegen en sleep met de muis de afbeelding naar de plek in mijn browser waar ik de foto wil plaatsen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 26, 2026

@AsMa84 Er zijn soms situaties dat de glasvezel distributie vanuit een woning gaat. Staat er wat over in bij het huurcontract? En heb je al met de woningbouw hierover gesproken?

Zelf het recht in eigen hand nemen om de boel te ontkoppelen raad ik af. 

rvk01
Slimmerik
  • April 26, 2026

Zelf het recht in eigen hand nemen om de boel te ontkoppelen raad ik af. 

Ik vermoed ook dat dit gewoon allemaal passief is en dus geen stroom verbruikt. Dan maakt het ook niet zoveel uit.

Als er (volgens TS) allemaal kastjes zitten die 5W stroom verbruiken 🙄 dan zou ik daar wel wat aan laten doen. Maar goed, dat maakt alleen een foto duidelijk. Ik kan me ook niet voorstellen dat er 100 stopcontacten zitten 😉

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 26, 2026

Ik gok op een of andere verdeelhub!

rvk01
Slimmerik
  • April 26, 2026

Zijn die doorgaans passief of actief?

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 26, 2026

Dag ​@AsMa84 , zo doe je dat:

Als de afbeelding v.w.b. het aantal MB’s te groot is krijg je daarover een foutmelding.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 26, 2026

Zijn die doorgaans passief of actief?

Een glasvezel dp (distributiepunt) is een grote doos waarin de kabels gespliced zijn en doorgelast. Dus bijvoorbeeld van 1 kabel maken ze er 16.

Hier een dp, aan de 1e kant komt er een voeding binnen en die wordt dan verdeeld over eem x aantal kabels. Maar deze zitten dus doorgaans onder de grond, of bij hoogbouw zijn er vaak speciale gemeenschappelijke kasten voor. Want hij moet ook toegankelijk zijn bij storingen.

• Auteur
  • Topper
  • April 26, 2026

Ik heb mijn bericht via mijn mobiele telefoon geplaatst. Kan daardoor komen.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 26, 2026

Ik heb mijn bericht via mijn mobiele telefoon geplaatst. Kan daardoor komen.

Even een screenshot maken van je foto, dan wordt hij kleiner dan 3mb en is er geen probleem met uploaden. Ik heb bovenstaande foto ook vanaf de telefoon geüpload.

• Auteur
  • Topper
  • April 26, 2026

Hier de foto:

rvk01
Slimmerik
  • April 26, 2026

Ik zie niet waar ze vandaan komen en waar ze naartoe gaan. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit volgens de voorschriften is. Kabels horen nooit zo los te hangen. Veel te grote kans als jij iets uit de meterkast haalt, per ongelijk zo'n kabel 'meetrekt' 😉

• Auteur
  • Topper
  • April 26, 2026

Nog een foto:

• Auteur
  • Topper
  • April 26, 2026

Hier nog een foto vanwaar de kabels komen (van boven):

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 26, 2026

Ik zie niet waar ze vandaan komen en waar ze naartoe gaan. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit volgens de voorschriften is. Kabels horen nooit zo los te hangen.

Dit zijn kabels voor bovenburen, de moet nog door boorgaten naar boven getrokken worden. Normaliter worden ze opgerold en netjes in de hoek gelegd tot deze buren ook gereed zijn om aan te sluiten.

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

waar zijn die andere 94 kabels? en ik zie maar 1 glasvezelkastje. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 26, 2026

Netjes is het niet, maar dit is inderdaad de kabels voor je direct bovenburen. Zijn deze al aangesloten op glasvezel? Loopt de kabel al naar boven? Als dat zo is zou ik contact opnemen met KPN afdeling netwerk, want dan hoort dit niet. Als dat nog niet zo is en dit is pas aangelegd verwacht ik dat het in de komende dagen/weken wordt doorgetrokken naar boven.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 26, 2026

Ik verwacht zo een foto te zien, zijn alleen voor 96 vezels geschikt, maar komt dichtbij

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 26, 2026

Ik verwacht zo een foto te zien, zijn alleen voor 96 vezels geschikt, maar komt dichtbij

Deze is wel heel erg slordig hoor. Maar wel grappig.

rvk01
Slimmerik
  • April 26, 2026

N.a.v. de openingstekst had ik zoiets verwacht 😉

Maar als het alleen voor doorvoer van de kabels is (zonder kastjes en actieve/stroom onderdelen) dan lijkt me dat niet zo'n probleem mits het netjes weggewerkt wordt.

• Auteur
  • Topper
  • April 26, 2026

Ik trek ze allemaal wel eruit! 

• Auteur
  • Topper
  • April 26, 2026

Ik zie niet waar ze vandaan komen en waar ze naartoe gaan. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit volgens de voorschriften is. Kabels horen nooit zo los te hangen.

Dit zijn kabels voor bovenburen, de moet nog door boorgaten naar boven getrokken worden. Normaliter worden ze opgerold en netjes in de hoek gelegd tot deze buren ook gereed zijn om aan te sluiten.

ze komen van boven zijn al van de buren doorgetrokken. er zijn ook meer stroomkabels niet alleen glasvezelkabels getrokken