Skip to main content
Vraag

Glasvezelkabels van alle buren aangesloten in mijn meterkast

• April 26, 2026
  • 37 reacties
  • 460 keer bekeken

Toon eerste bericht

37 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 26, 2026

Ik trek ze allemaal wel eruit! 

Probeer eerst even tot bedaren te komen.

Het zijn aansluitingen die niet bij jouw huis horen, dus mocht je schade aanbrengen zou jij diegene zijn die verantwoordelijk wordt gesteld. Heb je dat er voor over? Glasvezels zijn erg kwetsbaar. 

En staat er ook iets in het huurcontract over de kabels? En zo niet, heb je ook al contact opgenomen met de woningbouw hierover? 

Met de boel saboteren of vernielen zal je overigens echt weinig gaan bereiken, en enkel gezeur en problemen. 

rvk01
Slimmerik
  • April 26, 2026

En gaan de stroomkabels jouw meter in? Het is nog steeds niet duidelijk a.d.h.v. getoonde fotos. Daar zie ik alleen 4 of 5 glasvezelkabels die (wat slordig) door de meterkast lopen maar geen eigen kastjes hebben. Misschien is een overzicht foto duidelijker.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 26, 2026

Ik heb mijn bericht via mijn mobiele telefoon geplaatst. Kan daardoor komen.

Ik plaats foto's alleen maar met de mobiel. Want daar maak ik ze ook op. Op de mobiel kun je ook heel makkelijk het bestand verkleinen. 

Een iPhone maakt vaak standaard een 'bewegingsfoto'. Die functie moet je uit zetten voor foto's hier. Heb ik op m'n Samsung ook uit.

Geen idee hoe je met een moderne smartphone ze dan (eerst) op een laptop krijg. Daar staan geen zelfgemaakte foto's op.

Ik kan het niet eens met de laptop. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 26, 2026

Geen idee hoe je met een moderne smartphone ze dan (eerst) op een laptop krijg. Daar staan geen zelfgemaakte foto's op.

Als je in jouw camera app de instelling backup of sync op cloud aan staat, worden de gemaakte foto's op photos.google.com vanuit jouw laptop te bekijken en downloaden. Je kan ook met de Galaxy Galerij App de sync functie gebruiken, dan wordt geen Google Drive maar One Drive gebruikt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 26, 2026

Oh ja. Google foto's. Was ik alweer vergeten. Terwijl ik en m'n moeder dat enkele weken geleden ontdekten. Dank voor de reminder, ​@TDN 😀.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 26, 2026

Ik gebruik geen cloud,  maar plaats foto's van mijn mobiel naar laptop altijd via Bluetooth.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 26, 2026

Ik ben een simplist en mail ze gewoon.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 27, 2026

Vergeet de waterleiding niet. Die gaat ook naar de bovenburen. Misschien da tje even moet verdiepen in het ladderrecht. Soms moet een eigenaar/bewoner accepteren dat een nutsbedrijf door de woning of meterkast naar de bovenburen moet. Moet geaccepteerd worden. Je kunt het via de rechter spelen, duurt iets langer maar het komt er toch. Welke last heb je ervan dat de glasvezel door je meterkast gaat?

rvk01
Slimmerik
  • April 27, 2026

Soms moet een eigenaar/bewoner accepteren dat een nutsbedrijf door de woning of meterkast naar de bovenburen moet. Moet geaccepteerd worden. 

Zolang ze niet op jouw stroommeter zitten. In openingstekst staat dat het topicstarter stroom kost.

Nu denk ik niet dat dat hier het geval is en de fotos maken dat ook niet duidelijker.

Overigens... Als de onderbuurman er ook zo over denkt, zit je snel zonder internet 😉

(Normaal zit dit wel wat netter in een eigen koof verwerkt om juist dit soort grapjes te voorkomen)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 27, 2026

Ik gebruik geen cloud,  maar plaats foto's van mijn mobiel naar laptop altijd via Bluetooth.

Het onderwerp van dit topic is "wat" verschoven. Maar via Bluetooth kon wel met m'n oude Nokia 2700c GSM. Maar met m'n eerste en nu ook tweede smartphone werkt dat niet. Zelfs voor bij de winkel geweest, die dat bevestigde. ​@JanD .

• April 27, 2026

Netjes is het niet, maar dit is inderdaad de kabels voor je direct bovenburen. Zijn deze al aangesloten op glasvezel? Loopt de kabel al naar boven? Als dat zo is zou ik contact opnemen met KPN afdeling netwerk, want dan hoort dit niet. Als dat nog niet zo is en dit is pas aangelegd verwacht ik dat het in de komende dagen/weken wordt doorgetrokken naar boven.

Het is net alsof hier andersom wordt gewerkt dus van de bovenste etage naar beneden. In de vloer van de meterkast is nog geen doervoergat te zien. Als ik dit zo zie ben ik blij dat ik in een vorige woning op de bovenste etage woonde. Ik zie op de gedeelde afbeeldingen  geen stroomkabels of wandcontactdozen alleen de eigen ont. 

Wat mij ook opvalt is dat de mantel voor de eigen aansluiting ook van boven komt  via een pvc pijp en dan een bocht maakt naar de ont. Dat heb ik in mijn vorige appartement niet gezien alles kwam van onderaf.

rvk01
Slimmerik
  • April 27, 2026

En er is in zo’n situatie ook niet zoveel wat je “eruit kunt trekken” want die kabels lopen gewoon door. Of je moet met een schaar aan de gang (wat ik niet zou adviseren) 😉