Skip to main content

Afgelopen zaterdag heb ik het glasvezelkastje ontvangen. Maandag kreeg ik een SMS dat mijn abonnement actief is, dus ik besloot het glasvezelkastje aan te sluiten.

Het glasvezelkastje was heel eenvoudig aan te sluiten, bijna plug & play. Na het aansluiten branden er drie lampjes, waarvan één blijft knipperen: het lampje 'connection'.

Wanneer ik de DSL loskoppel en de glasvezel aansluit, toont mijn modem dashboard dat het om een glasvezelaansluiting gaat. Echter, mijn modem krijgt geen IP-adres en er is geen connectiviteit van binnen naar buiten en andersom.

Afgelopen dinsdag had ik contact met KPN. Mij werd verteld dat het enige tijd kan duren voordat alles is omgezet en dat ik minimaal tot het einde van woensdag moest afwachten. Dat heb ik gedaan.

Vandaag (donderdag) is er nog steeds geen verbinding met glasvezel, maar gelukkig werkt DSL nog wel. Ik heb contact opgenomen met de KPN helpdesk en opnieuw te horen gekregen dat dit enkele dagen kan duren. Vervolgens werd ik verwezen naar de KPN Netwerk afdeling om meer informatie in te winnen. Tot twee keer toe werd de verbinding verbroken nadat ik een keuze had gemaakt, met de mededeling dat ik de website moest raadplegen of op mijn factuur moest kijken wie mijn provider is. Dit vond ik erg klantonvriendelijk.

Ik gaf aan dat er mogelijk nog iets omgezet moet worden aan de kant van KPN, of in de wijkcentrale. Dit las ik ook in meerdere forumposts terug.
Uiteindelijk is er een monteur ingepland op 18 juni (!!!).

Zojuist heb ik via de installatiehulp op jullie website de stappen nog eens doorlopen. Dit is handig, want je ziet realtime of er connectiviteit is.

  • Glasvezelpunt is correct
  • KPN herkent dat er een glasvezelpunt aanwezig is op mijn adres
  • Glasvezelkastje is aangesloten zoals beschreven
    • Power: Groen
    • Data: Groen
    • Connection: Knippert
  • KPN installatiehulp ziet geen actieve verbinding op mijn adres

Ik vind het toch wel opmerkelijk dat geen van de medewerkers met wie ik heb gesproken mij kan vertellen wat er aan de hand is of wat er nog moet gebeuren om het werkend te krijgen. Hopelijk krijg ik via deze weg wel een antwoord!

 

Alle seinen staan op groen @Tuyaresa . Connection hoort groen te knipperen, als ie maar groen blijft.

Heb je de NT al voor 2 minuten van stroom gehaald en weer aangesloten? Het is een soort van reset voor de verbinding zeg maar.


Alle seinen staan op groen @Tuyaresa . Connection hoort groen te knipperen, als ie maar groen blijft.

Heb je de NT al voor 2 minuten van stroom gehaald en weer aangesloten? Het is een soort van reset voor de verbinding zeg maar.

Bedankt voor je antwoord!
Ja dat heb ik inderdaad al gedaan, meerdere keren, langere tijd.
Vandaag heb ik hem eigenlijk langere tijd uitgeschakeld gehad.

Begon zelfs te twijfelen aan mijn modem instellingen, ik heb een DMZ-opstelling en een DNS proxy geconfigureerd staan, echter dit aanpassen leek ook niets te verhelpen.

--

 

Oké dus het knipperen van connection hoort dus?
Mij was aan de telefoon verteld dat dat niet hoort...


Ja klopt, denkfoutje van mij, sorry.

Als je naast je topic kijkt bij "gerelateerde onderwerpen" zie je nog meer topics over dit euvel. Ik vrees dat het toch wachten wordt op de monteur.


Hallo @Tuyaresa 

Ik zie dat jij een Nokia glasvezelkastje hebt (XGS-PON ONT  XS-010X-Q), net zoals ik.

Het Connection lampje moet constant branden. Het enige lampje dat knippert is Data om aan te geven dat er data activiteit plaats vindt. Als Connection knippert, dan betekent dat de ONT nog bezig is om ‘authenticated’ te worden. Zie dit topic van monteur @Ik_Combineer met meer informatie.

Het lijkt mij dat het kastje nog niet geactiveerd is en dat je daar een KPN monteur voor nodig hebt.


Ja klopt, denkfoutje van mij, sorry.

Als je naast je topic kijkt bij "gerelateerde onderwerpen" zie je nog meer topics over dit euvel. Ik vrees dat het toch wachten wordt op de monteur.

Dan is het maar zo, ben benieuwd wat daaruit zal komen… even afwachten nog.


Hallo @Tuyaresa 

Ik zie dat jij een Nokia glasvezelkastje hebt (XGS-PON ONT  XS-010X-Q), net zoals ik.

Het Connection lampje moet constant branden. Het enige lampje dat knippert is Data om aan te geven dat er data activiteit plaats vindt. Als Connection knippert, dan betekent dat de ONT nog bezig is om ‘authenticated’ te worden. Zie dit topic van monteur @Ik_Combineer met meer informatie.

Het lijkt mij dat het kastje nog niet geactiveerd is en dat je daar een KPN monteur voor nodig hebt.

Dank voor het melden en linken. Hij is dus nog niet authorized zo te lezen, interessant allemaal!


Het klopt wat RBxx zegt, @Tuyaresa. Er zit, helaas, niets anders op dan te wachten op de monteur. Die zal eerst kijken of het tijdens de afspraak lukt om de activatie erdoor te krijgen. Mocht dat niet lukken, dan maakt de monteur hier een technische melding voor aan en wordt dit door de back office verder opgepakt. In principe blijft je dsl werken tot de glasvezel geactiveerd is. Dus je zou niet zonder diensten moeten komen. 


Het klopt wat RBxx zegt, @Tuyaresa. Er zit, helaas, niets anders op dan te wachten op de monteur. Die zal eerst kijken of het tijdens de afspraak lukt om de activatie erdoor te krijgen. Mocht dat niet lukken, dan maakt de monteur hier een technische melding voor aan en wordt dit door de back office verder opgepakt. In principe blijft je dsl werken tot de glasvezel geactiveerd is. Dus je zou niet zonder diensten moeten komen. 

Bedankt voor de reactie, ik was hier idd ook al een beetje bang voor!
Wel raar dat geen één medewerker bij KPN (heb er 4 gesproken) hiervanaf weet.
Ondanks dat ik het zelf ook al aankaartte bij hen, wist geen van hen dat dit een ding is.

Verwacht dan toch ook wel dat wanneer KPN een kastje toestuurt dat ze dit erbij vermelden in de handleiding die erbij komt? Heel apart allemaal.


Normaal gaat dit automatisch op het moment dat je het kastje aansluit, Tuyaresa. Dan wordt de activatie gestart en ook direct afgerond. Maar het kan onverhoopt gebeuren dat het in de systemen vastloopt. En dan krijg je wat jij nu ervaart. Dus het is in die zin ook geen fysiek probleem, maar een IT probleem. Is een uitzonderingssituatie, dus vandaar dat we dit niet expliciet in de handleiding benoemen. 


Hi @Erik van KPN 

Worden de Nokia XGS_PON ONT kastjes tegenwoordig ook geactiveerd verstuurd als “doe-het-zelf" installatie? Uit een opmerking van @Ik_Combineer in het eerder genoemde topic begreep ik dat de Doe-Het-Zelf vorm alleen geldt (of gold?) voor de Genexis XGS-PON ONT.


Hi @Erik van KPN 

Worden de Nokia XGS_PON ONT kastjes tegenwoordig ook geactiveerd verstuurd als “doe-het-zelf" installatie? Uit een opmerking van @Ik_Combineer in het eerder genoemde topic begreep ik dat de Doe-Het-Zelf vorm alleen geldt (of gold?) voor de Genexis XGS-PON ONT.

Ja, het Nokia en Genexis kastje is tegenwoordig echt een 50/50. Monteurs, opsturen vanuit klantenservice, nieuwe klanten en de KPNNetwerk werken nu allemaal met beide.


@Erik van KPN @RBxx @Ik_Combineer @HansaanZet 

Update vanuit mijn kant;

Monteur is langs geweest, lag inderdaad aan het feit dat de wijkcentrale nog niet correct is aangesloten waar ik eigenlijk al een beetje bang voor was.
Meneer had ook een andere ONT aangesloten om te testen, een Genexis TK-01.
Precies hetzelfde probleem; connection blijft knipperen.
 

KPN zou een andere monteur langsturen vandaag om het in de wijkcentrale goed aan te sluiten, helaas niks meer vernomen (moest thuis blijven hiervoor…?). Zojuist aangesloten maar nog steeds connection wat blijft knipperen. Weer afwachten dus.


Dank voor de update, @Tuyaresa.

Jammer dat het niet gelukt is het tijdens de afspraak te verhelpen. Ik heb even gekeken naar de notitie van de monteur, en die heeft inderdaad een kruising geconstateerd. Wat inhoudt dat de kabel die van jouw huis naar de centrale loopt, in de centrale niet zit aangesloten op het poortje waar hij zou moeten zitten. Dus de activatie is aan onze kant wel gelukt, en er loopt signaal. Maar dat komt niet bij jou binnen omdat jouw kabel daar niet op zit. De monteur heeft hiervoor verdere aansturing gedaan zodat de kabel in de centrale omgeplugd kan gaan worden. Dat zou in principe gedaan kunnen worden zonder jou verder lastig te vallen. Maar we willen toch altijd wel even testen of het na het ompluggen wél goed is. Vandaar dat de monteur die de kabel gaat fixen, ook bij jou thuis moet zijn om te checken of de boel daarna in orde is. Er wordt daarvoor in principe contact met je opgenomen door danwel de planafdeling, danwel de monteur zelf. 


Dank voor de update, @Tuyaresa.

Jammer dat het niet gelukt is het tijdens de afspraak te verhelpen. Ik heb even gekeken naar de notitie van de monteur, en die heeft inderdaad een kruising geconstateerd. Wat inhoudt dat de kabel die van jouw huis naar de centrale loopt, in de centrale niet zit aangesloten op het poortje waar hij zou moeten zitten. Dus de activatie is aan onze kant wel gelukt, en er loopt signaal. Maar dat komt niet bij jou binnen omdat jouw kabel daar niet op zit. De monteur heeft hiervoor verdere aansturing gedaan zodat de kabel in de centrale omgeplugd kan gaan worden. Dat zou in principe gedaan kunnen worden zonder jou verder lastig te vallen. Maar we willen toch altijd wel even testen of het na het ompluggen wél goed is. Vandaar dat de monteur die de kabel gaat fixen, ook bij jou thuis moet zijn om te checken of de boel daarna in orde is. Er wordt daarvoor in principe contact met je opgenomen door danwel de planafdeling, danwel de monteur zelf. 

Dit kunnen we niet zonder klantbezoek oplossen. Bij de klant hangen we een lampje op en die zien we in de centrale. Een kruising ontstaat door foutieve administratie dus dan kunnen we dus niet de zomaar goed zetten. 

Verder hebben we in sommige regio's het principe "one solution man" wat inhoudt dat dezelfde dag nog een monteur van het netwerk langs kan komen. Aangezien het kwart voor 4 is kan die nog komen, ze werken tot ongeveer 6 uur.


Dank voor die toelichting, @Ik_Combineer! Goed om te weten.

 

Is er inmiddels een nieuwe monteur langs geweest om de kruising te verhelpen, @Tuyaresa?


Dank voor die toelichting, @Ik_Combineer! Goed om te weten.

 

Is er inmiddels een nieuwe monteur langs geweest om de kruising te verhelpen, @Tuyaresa?

Hoi Erik,

Nee, KPN monteur belde in mijn vakantie om een afspraak te maken, enkele weken terug.
Afspraak gemaakt voor die vrijdag, ik braaf gewacht en einde van de dag maar contact opgenomen, direct met de monteur, die vertelde mij dat hij niks meer mag doen in de wijkcentrale en dat dit doorgezet wordt naar de aannemer. Heel jammer, ik heb de hele dag zitten wachten thuis omdat hij langs zou komen.
 

Zoals je misschien kunt begrijpen ben ik wel erg geirriteerd, dit heeft nu wel erg veel tijd gekost en ik hoor dus helemaal niks meer. Van KPN niets en van de aannemer niets.
Snap dat jullie hier weinig aan kunnen doen, echter voel ik mij als (tevreden klant) erg in de steek gelaten en mag ik zelf overal maar achteraan gaan. 

Moet zeggen dat de service van KPN heel erg achteruit is gegaan vergeleken met vroeger, ik heb KPN altijd aangeraden bij iedereen omdat jullie goede service bieden, echter begint het langzaam op Ziggo praktijken te lijken en ben ik aan het overwegen om over te stappen naar Odido, helaas loopt mijn contract nog.

Momenteel tast ik dus in het duister en heb ik geen idee waar mijn verzoek nu rondzweeft, of dat bij KPN is of bij de aannemer, geen idee.


Oef, wat een gedoe allemaal. Ik zie hier staan dat je vanmorgen gebeld bent door de back office. Dat scheelt, want dat betekent dat de situatie wel bekend is, en in de gaten gehouden wordt. In de notitie van de collega lees ik dat er, helaas, nog geen datum valt te geven wanneer de kruising verholpen gaat worden. Wel zie is staan dat jij hier voor nu akkoord mee bent om af te wachten. De collega's houden dit verder in de gaten en nemen contact met je op als er verandering of anderszins nieuws is. 


Oef, wat een gedoe allemaal. Ik zie hier staan dat je vanmorgen gebeld bent door de back office. Dat scheelt, want dat betekent dat de situatie wel bekend is, en in de gaten gehouden wordt. In de notitie van de collega lees ik dat er, helaas, nog geen datum valt te geven wanneer de kruising verholpen gaat worden. Wel zie is staan dat jij hier voor nu akkoord mee bent om af te wachten. De collega's houden dit verder in de gaten en nemen contact met je op als er verandering of anderszins nieuws is. 

Hi Erik,

Klopt inderdaad, had een erg fijn gesprek met de medewerker en ook meer duidelijkheid over jullie situatie met VolkerWessels Telecom. Ik heb vanochtend nog wat pogingen gedaan VolkerWessels Telecom te bellen maar het gesprek wordt direct afgekapt na het keuzemenu, bizar!

 

Zij hebben mijn semi geïrriteerde mail van vrijdag in behandeling genomen en nemen binnenkort (hopelijk) contact op.

 

Kan goed begrijpen dat dit voor jullie een doorn in het oog is.


Reageer