Skip to main content
Beantwoord

Glasvezelkastje is geplaatst maar aansluiten nog niet mogelijk

• February 17, 2026
  • 7 reacties
  • 85 keer bekeken

Ik ben wel benieuwd hoe dit is afgelopen. Ik heb hetzelfde probleem en krijg over twee weken de sleutel van mijn nieuwbouwwoning. Al maanden staat er op mijn postcode 2751HR dat binnen 1-2 weken KPN glasvezel beschikbaar komt.

Nadat ik de bestelling geplaatst heb (ja ik kon gewoon bestellen) is de bevestiging al wat vager: Je hebt glasvezel vooruitbesteld. Zodra je een aansluiting in huis hebt gaat je KPN Internet abonnement in. Als het zover is krijg je een bericht. Nadat ik op Internet nog eens de postcode controleerde was het nu: Helaas, op dit adres kan geen netwerk worden aangelegd.

Maar: Het KPN glasvezelaansluitpunt hangt in de meterkast, aangesloten op de glasvezelkabel. 

Inmiddels heeft KPN Netwerk een Nieuwbouwdossier aangemaakt en naar de nieuwbouwafdeling gestuurd. Maar er werd verteld dat het wel 12-17 weken kan duren voordat ik iets hoor. En via KPN abonnementen afdeling: in uw wijk is geen glasvezel geplanned. Maar In mijn nieuwbouwwijk zijn al 50 huizen met KPN glasvezel opgeleverd?

Hier lijkt mij toch administratief iets niet te kloppen?

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Alexrij2, welkom allereerst hier en mijn dank aan iedereen die meedenkt. 
Het lijkt er inderdaad op dat je wijk/gebied nog niet volledig is aangesloten en daarom nog niet is aangemeld. 

Contact met kpnnetwerk is dan het advies

Dit is inderdaad juist. Hiervoor kun je contact opnemen met de netwerkbeheerder, dit zijn wij niet als provider. Voor het gemak ook het telefoonnummer: 088 006 37 44.

7 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 17, 2026

Vreemde situatie die helaas vaker voorkomt. Het bedrijf die de aansluiting naar binnen heeft gehaald heeft dit proces administratief nog niet afgetimmerd richting KPN NETWERK. (Dat is niet de KPN de provider)

Kan jij hier iets over melden ​@Ik_Combineer ? Bijvoorbeeld hoe ​@Alexrij2  dit wel afgerond krijgt?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 17, 2026

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 17, 2026

Het gaat om een nieuwbouw. Waarschijnlijk liet de bouwer al tijdens de bouwfase standaard in alle huizen een glasvezelaansluitpunt maken, maar de huizen zijn nog niet aan het glasvezelnetwerk aangesloten. Als ik willekeurige adressen uit de postcode 2751HR check, is alleen Ziggo beschikbaar, geen DSL of glasvezel.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 18, 2026

Het lijkt er inderdaad op dat je wijk/gebied nog niet volledig is aangesloten en daarom nog niet is aangemeld. 

Dit is inderdaad juist. Hiervoor kun je contact opnemen met de netwerkbeheerder, dit zijn wij niet als provider. Voor het gemak ook het telefoonnummer: 088 006 37 44.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 19, 2026

Ik heb deze ervaring ook gedeeld in de hoop dat iemand binnen KPN dit proces intern ter sprake brengt en het beter maakt. Al 4 maanden geleden zag ik op Internet voor mijn nieuwe adres dat er binnen enkele weken internet beschikbaar zou zijn. Dat is dus gewoon onjuiste informatie. Op het moment van afsluiten abonnement komt pas naar voren dat de aanleg nog niet voltooid is. (foutje glasvezel aannemer) En via de formele kanalen is er geen informatie, alleen via behulpzame KPN’ers in de communities. (dank daarvoor) Ik lees dat ik niet de enige ben die hier last van heeft. Nu maar hopen dat achter de schermen gewerkt wordt aan een tijdige realisatie van de aansluiting. Oplevering is 2 maart 😉

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • February 19, 2026

"Probleem" is dat kpn de provider en kpn netwerkbeheerder van de acm strikt gescheiden moeten werken om te voorkomen dat kpn de provider een voorkeurspositie krijgt t.o.v. andere providers. De providers zijn dus afhankelijk van de informatie die de netwerkbeheerder geeft. En dat gaat weleens mis.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 20, 2026

"Probleem" is dat kpn de provider en kpn netwerkbeheerder van de acm strikt gescheiden moeten werken om te voorkomen dat kpn de provider een voorkeurspositie krijgt t.o.v. andere providers. De providers zijn dus afhankelijk van de informatie die de netwerkbeheerder geeft. En dat gaat weleens mis.

Dit klopt inderdaad, hier zijn strenge regels aan verbonden.