Skip to main content
Antwoord

Glasvezelkastje past niet op aansluitpunt met blauwe klepje

• April 7, 2025
  • 15 reacties
  • 473 keer bekeken

Ik heb net de spullen ontvangen voor mijn glasvezelaansluting. Heb echter een probleem met het glasvezelkastje, als ik dat op het aansluitpunt wil schuiven. Ik lees overal dat daarvoor eerst het blauwe klepje op het aansluitpunt dicht moet en dat dat vanzelf open gaat als je het kastje er op schuift, maar dat lukt echt niet. Met het klepje open schuift ie er zo op, maar met het klepje dicht blijft ie zo'n 2 tot 3 centimeter onder de bovenkant steken. Ik las ook dat je vooral geen kracht moet zetten, dus ik durf hem niet echt door te drukken.

Is het OK als ik hem er met het blauwe klepje open op schuif? Mijn abonnement is nog niet ingegaan, dus ik kan nog niet checken of het dan werkt, maar het zou fijn zijn om het voor die tijd even te weten.

Beste antwoord door Ik_Combineer

Het blauwe klepje is er om te zorgen dat er geen stof op de pigtail (uiteinde) van het glasvezel komt. Het klinkt stom alleen stof beschadigd dit stukje namelijk. Daarom kan het geen kwaad om het klepje eerst te openen en dat het glasvezelkastje te plaatsen. Zorg er wel voor dat je het klepje sluit mocht je het kastje er weer af halen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

15 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 7, 2025

Volgens mij moet deze juist dicht blijven, om beschadigingen te voorkomen. Ikzelf had ook het idee dat het niet paste. Maar ik heb de NTU er gewoon overheen gedrukt. Ik hoorde toen zoals verwacht een *klik* en nadat ik er stroom opgezet had,  had ik een groen lampje. 

• April 7, 2025

Hallo ​@Jack Ploeg 

Je kan dat blauwe klepje gerust openzetten als het glasvezelkastje er dan wel overheen schuift en vastklikt.
Het enige wat dat klepje doet is het beschermen van de connector als er geen glasvezelkastje geïnstalleerd is.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 7, 2025

Dank voor jullie reacties, ik wacht even af tot mijn abonnement ingaat, als het dan werkt kom ik er niet meer aan.

JoCoLa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • April 7, 2025

@Jack Ploeg je kan hier alvast wat installatie informatie ophalen 

https://www.kpn.com/service/installatiehulp?icid=app-no:cd=installatiehulp

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • April 7, 2025

Het blauwe klepje is er om te zorgen dat er geen stof op de pigtail (uiteinde) van het glasvezel komt. Het klinkt stom alleen stof beschadigd dit stukje namelijk. Daarom kan het geen kwaad om het klepje eerst te openen en dat het glasvezelkastje te plaatsen. Zorg er wel voor dat je het klepje sluit mocht je het kastje er weer af halen.

• Nieuwkomer
  • April 26, 2025

KPN heeft zelf een video op youtube geplaatst, dat het blauwe klepje naar binnen geduwd moet worden. Dit lijkt mij onjuist, omdat dit in mijn opinie juist de aansluiting met het zwarte kastje (groene plug) in de weg zit. Ik heb het blauwe klepje weggehaald, openzetten zorgt ervoor dat ik het kastje nog steeds niet goed erop kan schuiven. Ik heb met best veel kracht dit omhoog moeten duwen zodat het echt op het kliksysteem aanschuift. Toen erna de modem aangesloten, ik moest wel even uurtje wachten voordat het internet lampje op de modem groen werd (niet knipperen).

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Cherry-check welkom op de KPN Community! Het is uiteindelijk dus wel gelukt? Heb je misschien een linkje naar de betreffende Youtube video? Dan loop ik die ook nog even na. 

• Nieuwkomer
  • April 29, 2025

Ja, dat is deze: 

het staat heel goed uitgelegd op dat blauwe klepje na. Je ziet dat ook aan de reacties, door die reacties wist ik uiteindelijk wat ik moest doen.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dank je dat je dan even de tijd hebt genomen ​@Cherry-check! Ik loop hem even na en koppel als ik het tegenkom even intern terug nogmaals bedankt.  

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 2, 2025

Ik zie niets fout in het Youtube filmpje. Er wordt gesproken van “Doe het blauwe klepje dicht”

Het klepje klapt bij het plaatsen van het ONT kastje vanzelf naar beneden open, door het palletje aan de rechterzijkant. Soms gaat dat echter fout, als het witte kastje een beetje scheef of vervormd is bij het monteren, waardoor het klepje klemt.

Bij mij ging het plaatsen probleemloos zoals op het filmpje.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Bij mij ook ​@RBxx, ik kan ook niet direct een fout in het filmpje vinden.

Misschien omdat jullie mannen zijn en al veel kracht hebben om dat kastje eroverheen te schuiven 🤣 ik moest echter het blauwe klepje weghalen want kreeg het echt niet aangesloten hoe hard ik ook duwde. Ik zie aan het mechanisme ook echt niet hoe het wel naar binnen zou klappen (dat doet het echter niet). Hoe dan ook, de trick om gewoon het hele blauwe klepje weg te halen werkte voor mij zoals een andere persoon onder het filmpje als suggestie gaf. Misschien als additionele oplossing dat men dit in het filmpje bijvoegt voor degene die dezelfde ervaring als mij heeft (als visuele opmerking - scheelt weer met het aanpassen van de video) het filmpje doet namelijk voorkomen dat het heel simpel zonder weinig kracht werkt. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 2, 2025

Nee hoor ​@Cherry-check , dat plaatsen doe je ook als man met beleid en zeker niet met veel kracht.
Maar zoals ik eerder zei: soms klemt het klepje en gaat het niet soepel. Doe dan zelf het klepje open. Het klapt trouwens niet naar binnen maar omlaag (naar buiten). Weghalen is niet de bedoeling, daarmee is de bescherming van de glasvezel weg.

KPN monteur ​@Ik_Combineer heeft in een eerder topic een leuk Youtube filmpje geplaatst, waarin hij laat zien hoe soepel het kan gaan:   https://www.youtube.com/watch?v=o4ij5nPjRB8

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • May 2, 2025

Had verder niet gekeken, hoe heeft dit filmpje al meer dan 150 views 😅

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • May 2, 2025

Had verder niet gekeken, hoe heeft dit filmpje al meer dan 150 views 😅

Ach, da's nog niks met wat ik heb meegemaakt. Een grappig filmpje van mij over een wasmachine die een leuk eind-deuntje piept, heeft gewoon 5,7 miljoen hits. Vraag me niet hoe!