Skip to main content
Vraag

Glasvezelpunt in woning aanwezig maar KPN herkent de aansluiting niet, ik kan nu niet overstappen

• March 24, 2026
  • 8 reacties
  • 84 keer bekeken

Hallo, wat kan ik doen? Ik probeer ruim een maand over te stappen naar KPN. Glasvezelaansluitpunt is aanwezig in woning en vanaf de aanleg nog ongebruikt. Het installeren tbv overstappen lukte niet omdat KPN geen contact krijgt met mijn aansluitpunt. Monteur en Allinq constateerden breuk in kabel bij knooppunt, dat moet gerepareerd, uiteraard eerst weer vergunning van gemeente nodig om deel van de straat open te halen.

Maar ik krijg steeds rare mails van KPN dat de monteurs worden geannuleerd omdat er geen glasvezelaansluitpunt in de woning zou zijn, maar die is er wel degelijk. Ik kan alleen geen FTU / uniek nummer vinden. 

Wat kan ik doen?

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 24, 2026

Beste ​@Lies18 kun je eens een foto plaatsen van jouw glasvezelansluitpunt?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 24, 2026

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo ​@Lies18! Welkom op de KPN Community. Wat vervelend dat de overstap naar KPN dan zo stroef verloopt! Dat is inderdaad het FTU-punt  van KPN. Ik weet niet of daar meteen een uniek nummer op staat. Je hebt het kastje wat hier op afgemonteerd waarschijnlijk nog niet in huis? Sta je in contact met de netwerkafdeling van KPN? Ik kan mij voorstellen dat als er zaken als vergunningen in het spel zijn dat even kan duren.   

Wanneer heb je voor het laatst contact gehad?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 26, 2026

Een ftu heeft geen enkel uniek kenmerk op of in zich. ​@Remco van KPN 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 26, 2026

​@Remco van KPN dankjewel. Ik had inderdaad op een soepelere overstap gehoopt. 

Ik heb wel een zwart kastje opgestuurd gekregen dat ik over het witte aansluitpunt kan schuiven. Dit past prima. Maar vervolgens krijg ik geen verbinding en blijft KPN zeggen dat er geen glasvezel in de woning aanwezig is. Ook via de postcodecheck zou er geen glasvezel op dit adres zijn. Dan is er ergens in de registratie mogelijk iets misgegaan, lijkt me dan een logische conclusie..?
Er is een monteur bij het glasvezelaansluitpunt geweest en 2x iemand van Allinq, steeds na zo'n bezoek kreeg ik een mail dat ik geen aansluitpunt zou hebben. Dat is toch vreemd!? 

Dus ook al wordt de kabelbreuk gerepareerd, als het aansluitpunt niet in het systeem bekend is, lijkt me dat eerst goede registratie een voorwaarde is voor verder overstappen..? 

Afgelopen maandag is Allinq hier geweest en constateerde dat er eerst ondergronds iets geregeld moet worden.

Met KPN verloopt het contact erg stroef, bagatelliserend, ingewikkeld en frustrerend. Het laatste contact was begin maart.

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

Dus ook al wordt de kabelbreuk gerepareerd, als het aansluitpunt niet in het systeem bekend is, lijkt me dat eerst goede registratie een voorwaarde is voor verder overstappen..? 

Hoe kunnen ze een breuk detecteren als het kan zijn dat de aansluiting helemaal niet aangesloten is in de wijkcentrale? Dan is zo’n breuk toch niet te detecteren?

Ze moeten dus gewoon (in ieder geval) uitzoeken waar dat uiteinde van jouw kabel bungelt in de wijkcentrale 😂 Dat schijnt niet helemaal goed geregistreerd te zijn.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 26, 2026

​@rvk01 dankje voor het meedenken. Daar heb je een goed punt. En wie is dan 'ze' die dat kunnen uitzoeken, KPN? 

rvk01
Slimmerik
  • March 26, 2026

​@rvk01 dankje voor het meedenken. Daar heb je een goed punt. En wie is dan 'ze' die dat kunnen uitzoeken, KPN? 

Nee. KPN zelf is gewoon de provider. Die weten ook van niets.

Het is KPN Netwerk eventueel in samenwerking met de uitvoerende instantie die de kabels gelegd heeft. Voor en bij het graven houden ze volgens mij een keurige KLIC-register bij. Dan zou daar toch op moeten staan waar de kabels uitkomen. Tenminste, zo lijkt het mij.

Misschien is de aansluiting nooit gereed gemeld omdat er juist bij de aanleg problemen opgekomen zijn bij het graven naar of aansluiten op de wijkcentrale.

Misschien dat een van de monteurs die hier actief zijn weten wat de beste optie is om dit een beetje van de grond te krijgen.

Â