Skip to main content
Antwoord

Glasvezelsnelheden worden niet gehaald terwijl ik bekabeld internet gebruik

• March 26, 2025
  • 11 reacties
  • 159 keer bekeken

Hoi,

Inmiddels ben ik ongeveer een halfjaar tevreden klant bij KPN. Wel loop ik tegen wat mogelijke performance problemen aan. Hierover heb ik reeds gebeld met de KPN Helpdesk maar helaas zonder gewenst resultaat.

Product: Internet 1 GB Glasvezel
Ā 

Bekabeld:
Downloadsnelheid: 700 ~ 800 Mbps
Uploadsnelheid: 300 ~ 800Ā Mbps

Wifi:
Downloadsnelheid: 400 ~ 500Ā Mbps
Uploadsnelheid: 300 ~ 800Ā Mbps

Over het algemeen is de latency vrij laag, daarover heb ik geen klachten.
In principe zijn de bovenstaande resultaten best prima, echter verwacht ik betere resultaten te behalen (vooral bekabeld). Met wifi kan ditĀ uiteraard verschillen vanwege verschillende factoren.
Ā 

Netwerk
Mijn netwerk zit op de volgende manier aangesloten.

Glasvezelkastje KPN > KPN Modem > Switch 1>Ā Deco X60 (primaireĀ Deco)
Switch 1> Switch 2 > Deco X60 (secundaire Deco)
Ā 

• Het Deco mesh systeem zit bekabeld verbonden en staat in Access Point modus
  • Overigens heb ik overal in huis CAT6 SFTP liggen.
  • Uiteraard zitten er nog meerdere apparaten bekabeld aangesloten op beide switches.

Troubleshooten
De volgende stappen heb ik ondernomen:

• DNS aangepast naar Google/Cloudflare;
  • STP aangezet vanwege switches op mijn netwerk;
  • IPV6 disabled;
  • Deco systeem teruggezet naar fabrieksinstellingen;
  • KPN Modem teruggezet naar fabrieksinstellingen;
  • Bekabelde apparaten rechtstreeks aangesloten op modem. Tevens heb ik dit ook getest zonder switches aangesloten en ook de Deco was hierbij niet aangesloten.
  • Andere switches geprobeerd;
  • Deco's direct op KPN modem aangesloten;
  • Deco's op elkaar aangesloten;
  • Andere wifikanalen;
  • Snelle roaming op Deco uitgeschakeld;
  • Beamforming op Deco uitgeschakeld.
    Ā 
  • Inmiddels staat DNS weer op automatisch, aangezien dit niks opleverde.Ā 
  • IPV6 staat ook weer aan.Ā 
  • Alles zit weer aangesloten zoals beschreven onder ā€˜Netwerk'.
  • KPN Modem gebruik ik als DHCP server.
  • Ik heb geen TV of Telefoon abonnement.
  • Sonos is aanwezig in het netwerk (1 hiervan zit bekabeld aangesloten zodat de producten een eigen netwerk vormen).

Naar mijn inziens heb ik nog ƩƩn onderdeel dat ik kan troubleshooten. En dat is uitsluiten dat ik de performance niet haal door het KPN modem. Mogelijk dat een ander modem hier het verschil kan maken. Begrijp me niet verkeerd, alles functioneert prima. Maar toch wil ik iets dichter naar de 1GB en dat vooral bekabeld.

Ik hoor graag hoe anderen hierover denken en wat ik nog kan uitsluiten.

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Thommie_Ā en welkom bij de KPN Community! Super dat je al zoveel geprobeerd hebt om dit op te lossen.Ā 

Ik focus me sowieso op het bekabelde gedeelte gezien wifi te afhankelijk is van de omgeving voor een goed signaal. Bekabeld zou je wel veel dichter bij de 1 Gbit/s in de buurt moeten komen.Ā 

Je geeft aan bekabelde apparaten rechtstreeks op het modem aangesloten te hebben, merkte je toen ook verschil in de speedtests? Of maakte dit niks uit?Ā 
Ik stuur ook alvast ons artikel mee over hetĀ oplossen van te lage snelheid bij glasvezel. Met name hetĀ speedtestĀ gedeelte ben ik benieuwd naar. Heb je meerdere speedtests gedaan over 3 tot 7 dagen?Ā 
Zo ja, heb je dit ook via de Ookla speedtest app voor je computer?Ā Windows AppĀ |Ā MacOS App

Ik hoor het graag!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

11 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • March 28, 2025

Hi ​@Thommie_Ā en welkom bij de KPN Community! Super dat je al zoveel geprobeerd hebt om dit op te lossen.Ā 

Ik focus me sowieso op het bekabelde gedeelte gezien wifi te afhankelijk is van de omgeving voor een goed signaal. Bekabeld zou je wel veel dichter bij de 1 Gbit/s in de buurt moeten komen.Ā 

Je geeft aan bekabelde apparaten rechtstreeks op het modem aangesloten te hebben, merkte je toen ook verschil in de speedtests? Of maakte dit niks uit?Ā 
Ik stuur ook alvast ons artikel mee over hetĀ oplossen van te lage snelheid bij glasvezel. Met name hetĀ speedtestĀ gedeelte ben ik benieuwd naar. Heb je meerdere speedtests gedaan over 3 tot 7 dagen?Ā 
Zo ja, heb je dit ook via de Ookla speedtest app voor je computer?Ā Windows AppĀ |Ā MacOS App

Ik hoor het graag!

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 28, 2025

Hoi Sanne,

Bedankt voor je reactie! En fijn dat je mij helpt.Ā 

Apparaten rechtstreeks op het modem maakt helaas ook geen verschil. Daarmee kan ik dus uitsluiten dat het aan mijn netwerkapparatuur ligt.Ā 
Ā 

Ik doe de laatste 2 maanden dagelijks meerdere Speedtest met verschillende tools. Onder anderen die van jullie zelf, Google, en ook van Ookla. Tevens ook met mijn Xbox (bekabeld). En mijn HomeAssistant (bekabeld) maakt elk uur een test via Ookla.Ā 
Ā 

De Speedtest heb ik ook uitgevoerd via mijn telefoon (iPhone 16 pro Max) enĀ Windows laptop (bekabeld).Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 28, 2025
  • Ik heb geen TV of Telefoon abonnement.

Zonder TV abonnement kan je beter zonder KPN modem de Hoofd-deco direct op het glasvezelkastje in router mode aansluiten. In WAN instelling stel je een PPPoE verbinding met user/pasword=internet. onder IPTV/VLAN, internet-VLAN activeren met VLAN-ID=6, prioriteit=0. Letop, de IPTV/VLAN onder 802.1Q Tag moet deactiveert zijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 28, 2025

​@TDNĀ Dit heb ik ook geprobeerd, werkt helaas ook niet goed. Heb ook gelezen dat de CPU van de Deco dit niet goed kan verwerken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 28, 2025

​@TDNĀ Daarnaast vertrouw ik meer op de Firewall van KPN dan van Deco/TPlink

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 28, 2025

​@Thommie_Ā Nee, de Deco's hebben allen zwakte in wifi, vooral in AP mode. Bekabeld is 1Gbs zonder meer haalbar. Als je met KPN modem en Deco's direct aan het ONT zonder andere appraturen een PC bekabeld op de router aan sluit en test met Speedtest App (geen test in browser), welke snelheid is te halen? Als beide test significant lager is dan 1Gbs (900mbs is wel OK), dan is iet niet in orde met je ONT of met de verbinding tussen ONT en wijkcentrale, of de kabel tussen ONT de router is niet helemaal goed.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Check, alle speedtests blijven daarbij dus rond de 700 ~ 800 max liggen als het bekabeld is maak ik daar dan uit op.Ā 

Voortbordurend op wat TDN aangeeft kun je dan het beste eenĀ belafspraakĀ met ons maken als de snelheid achterblijft. Mijn collega kan de verbinding dan doormeten en vervolgstappen met je doornemen.Ā 

Laat je weten hoe het verder gaat? Ik ben benieuwd of het snel opgelost is zo!

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 30, 2025

​@Sanne van KPNĀ hoi!Ā 
De meting is een periode geleden al uitgevoerd door middel van een belafspraak. Meting leek goed te zijn, vanaf dat punt niet meer verder gekomen. Dus vandaar dat ik nu hier uitkom.Ā 

• March 30, 2025

​@Sanne van KPNĀ hoi!Ā 
De meting is een periode geleden al uitgevoerd door middel van een belafspraak. Meting leek goed te zijn, vanaf dat punt niet meer verder gekomen.Ā 

Als het goed is, dan hoef je toch ook niet verder te komen?Ā 

Welke snelheid werd er tijdens die belafspraak gehaald?Ā 

• Auteur
  • Deelnemer
  • March 31, 2025

​@Marlon92Ā de meting tot aan het Modem is hierbij getest. Die was goed op dat moment.
Ik doelde hier niet op de netwerkmetingen, die waren hetzelfde als reeds omschreven.

Ā 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Als onze metingen aangeven dat het tot aan je modem goed was, maar het bij jou daarna toch weer mis gaat dan moet dit verder uitgezocht worden. EenĀ belafspraakĀ is hiervoor de beste optie, daar kun je ook alvast noteren wat er geprobeerd is en wat er uit het vorige telefonisch contact is gekomen.Ā 

Mijn collega zou dan verdere stappen met je door moeten kunnen nemen, bijvoorbeeld een monteur langs laten komen. Lijkt me handig dat iemand op locatie kijkt wat hier nu gebeurt.