Skip to main content
Vraag

Glasvezelsnelheid valt tegen en gratis upgrade blijkt niet leverbaar

• December 2, 2025
  • 25 reacties
  • 192 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Vandaag glasvezel aangesloten van koper 200 Mbit/s naar 500 Mbit/s dacht ik, maar helaas ik kreeg 100 Mbit/s.

Het aansluiten ging vlot geen problemen, het bellen met de KPN iets minder.

Ik heb een e mail gekregen dat ik een gratis upgrade kreeg naar 500 Mbit/s maar dat schijnt niet leverbaar op mijn adres.

Mevrouw van de KPN kon deze mail niet vinden, dus ze dacht dat ik wat verzon.

En inderdaad als ik later kijk op mijn adres is 500 Mbit/s niet leverbaar, wel 200 Mbit/s.

Ik zeg dan ga ik terug naar koper, dat vond ze ook niet leuk.

Ik probeer wat anders en zeg dan verhoog je het naar 200 Mbit/s maar dat vond zij niet nodig omdat 100 Mbit/s op glasvezel beter is dan 200 mbit/s op koper met pairbonding.

We werden het niet eens helaas.

IK wacht het even af allemaal, maar tevreden ben ik niet. ( en je kan verder eigenlijk niets doen )

Zoals ik zei EEN ONTEVREDEN KLANT.

Daarom glasvezel

• Je bent klaar voor de digitale toekomst
  • Je krijgt kosteloos een upgrade naar 500 Mbit/s
  • Glasvezel is het meest duurzame netwerk

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag gemaakt

25 reacties

• December 2, 2025

@danyama kun je vertellen welke apparatuur je in huis hebt? Je hebt een glasvezelkastje? Hoe ziet dat er uit? Zoiets?

Branden de lampjes groen? Zit er bij jou ook zo'n soort sticker op? Ethernet lampje doet het bij jou ook?

Welk modem heb je? Een Experiabox v10? De DSL poort is leeg?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 2, 2025

Goedemorgen ik heb een V10 modem de DSL poort is leeg ik heb een TK01 aansluiting met een Nokia glasvezelkastje zo als op de foto met nog een alarm lampje en de lampjes branden groen en zonder sticker.

Ik heb wel glasvezelinternet maar niet de beloofde snelheid.

Groet D

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Goedemorgen ​@danyama (en ​@Marlon92) ik heb even een eigen topic voor je vraag gemaakt. We denken graag even mee!

• December 2, 2025

Goedemorgen ik heb een V10 modem de DSL poort is leeg ik heb een TK01 aansluiting met een Nokia glasvezelkastje zo als op de foto met nog een alarm lampje en de lampjes branden groen en zonder sticker.

Ik heb wel glasvezelinternet maar niet de beloofde snelheid.

Groet D

Ok. Nokia met alarm lampje. Maar dat lampje is wel uit toch?

Hoe zie je dat de snelheid maar 100 mbit is? Doe je dat testen met een speedtest? Deze?

https://www.kpn.com/internet/speedtest

Op wat voor apparaat doe je dat?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 2, 2025

Ja het alarm lampje is uit. de snelheid is Download 119 Mbit/s Upload 143 Mbit/s Ping =6 Jitter=1.

Met bedraad aan laptop.

Groet D

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Volgens mij moet je die snelheden via glasvezel wel moeten halen maar het is wel afhankelijk van welk abonnement je afneemt.

Heb je een 100/100 abonnement? Je kunt dit in je MijnKPN vinden.

Als je een 200/200 abonnement hebt zou je bekabeld wel een stuk sneller uit moeten komen. Daar hebben we ook wel een handig artikel over:

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 3, 2025

Ik was aangesloten op koper met 200 Mbit/s gratis verhoogd op 21-05-2025 van 100 naar 200 Mbit/s dan krijg je een bericht dat als je overstapt naar glasvezel dat alles het zelfde blijft 200 Mbit/s, en later krijg ik een email dat ik een gratis upgrade naar 500 Mbit/s krijgt als ik de glasvezel activeer ,maar dit kan niet op dit adres.

Mijn vraag is waarom bleef het niet gewoon op 200 Mbit/s.

Nu staat er in mijn KPN app dat ik 100 download/100 upload heb.

En daar gaat het nu allemaal over ik wil terug naar die 200 Mbit/s

En later zien we wel of ik die 500 Mbit/s nog gratis krijg als dit gaat op mijn adres, maar er is niemand die mij daar antwoord op kan geven wanneer. 

Helaas allemaal omslachtig.

Met vriendelijke groet D

• December 3, 2025

Ok. Die 200 mbit was dus ook al een gratis verhoging. 

Gratis snelheidsverhogingen van KPN zijn leuk. Maar als er ook maar een scheet overdwars zit ben je ze weer kwijt. 

Heb je al eens naar de nieuwste abonnementsvorm gekeken? Wat betaal je nu? Bij de nieuwste abonnementsvorm betaal je € 43,50 voor 200 mbit. Ik gok dat je nu meer betaald. 

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Het kan zijn dat je order nog niet helemaal is afgesloten na de oplevering van je glasvezelverbinding. Ik zou even een paar weken wachten. Misschien dat ​@Thomas van KPN dit voor je kan nakijken

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 3, 2025

Bedankt voor de reacties, ik zal het even aankijken een paar weken.

Groet D.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@danyama, ik heb even meegekeken en zie dat bij het wijzigen van je abonnement naar een glasvezelabonnement de gratis 200Mbit/s is komen te vervallen.

Ik snap niet helemaal waar de mededeling vandaan komt dat 500Mbit/s niet mogelijk zou zijn op jouw adres. volgens mij kun je gewoon kiezen tussen 100/200/500/1000 of 4000

Ik kan het abonnement verder niet voor je wijzigen, daarvoor zul je wel bij mijn telefonische collega's terecht moeten. Je kunt ook een belafspraak maken, dan hoef je er verder ook niet voor in de wacht te staan.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 5, 2025

Thomas bedankt voor het meekijken, maar als ik op mij KPN account zit en ik wil de internetsnelheid aanpassen dan staat de 500 Mbit/s er niet bij. wel 100/200/1000 misschien komt het er later nog bij.

Groet D

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 5, 2025

Hoi Thomas ik heb na jou bericht eens gekeken als ik een nieuw abonnement zou afsluiten dan is inderdaad 500 Mbit/s wel beschikbaar het word zeker om bepaalde reden aan klanten die al jaren en jaren en jaren klant zijn bij KPN, begonnen met inbel modem Tiscali.nl Planet.nl niet gegund.

Goed weekend.

D.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 5, 2025

Hoi Thomas ik heb na jou bericht eens gekeken als ik een nieuw abonnement zou afsluiten dan is inderdaad 500 Mbit/s wel beschikbaar het word zeker om bepaalde reden aan klanten die al jaren en jaren en jaren klant zijn bij KPN, begonnen met inbel modem Tiscali.nl Planet.nl niet gegund.

Goed weekend.

D.

Het kan wel zeker ​@danyama je moet dan wel contractvrij zijn, dan kun je de snelheid kiezen die je wilt.

• December 5, 2025

Hoi ​@danyama, ik heb even meegekeken en zie dat bij het wijzigen van je abonnement naar een glasvezelabonnement de gratis 200Mbit/s is komen te vervallen.

Wat is er gewijzigd aan het abonnement dan? Want ​@danyama schrijft zelf nergens iets over een wijziging.

Koper is glasvezel geworden. Maar normaal gesproken blijft het abodaarbij hetzelfde. 

• December 5, 2025

Thomas bedankt voor het meekijken, maar als ik op mij KPN account zit en ik wil de internetsnelheid aanpassen dan staat de 500 Mbit/s er niet bij. wel 100/200/1000 misschien komt het er later nog bij.

Dan moet je dus over naar de nieuwste abonnementsvorm. Daar heb ik al over geschreven:

Heb je al eens naar de nieuwste abonnementsvorm gekeken? Wat betaal je nu? Bij de nieuwste abonnementsvorm betaal je € 43,50 voor 200 mbit. Ik gok dat je nu meer betaald. 

Bij de nieuwste abonnementsvorm is 500 mbit beschikbaar. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 6, 2025

Goedemorgen 

Wat Thomas schreef zo is het, geen wijziging in abonnement ( 

loopt nog tot juni 2026 ) alleen een overstap naar glasvezel en alles zou het zelfde blijven plus een mail gekregen van.   kpn*mail@campagnes.kpn.com.   kostenloos upgraden naar 500 Mbit/'s.

Dus als ze dit beloven hoef ik niet naar een nieuw abonnement over te stappen. 

Sinterklaas is nu weer terug naar Spanje,  misschien heeft de kerstman nog een verrassing voor ons,

Dank voor jullie reacties. 

Prettig weekend 

D

• December 6, 2025

Je hebt een contract tot juni 2026? Dan is er dus in ieder geval na juni 2025 niets veranderd. Dat kan niet. Had je in augustus die gratis 200 mbit nog?

Weet je ook welk abonnement je hebt? Wat staat er op de factuur 2de pagina? Hussel? Alles-in-1? Internet en tv?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 6, 2025

Goedemorgen 

Ik heb een Alles in 1 Pakket internet en tv. Spotify Premium en alle voordelen die daar bij horen.

21-05-2025 kreeg ik een gratis verhoging naar 200/20 Mbit/s het duurde lang maar nadat ik gebeld had werd het geregeld.

Aan de prijs werd niets veranderd. Een kadootje, omdat we blij met je zijn, zo staat het in de brief.

Foto's zijn van de mail upgrade naar 500 en de brief van de snelheidsverhoging naar 200.

Meer kan ik er niet van maken.

Groet D.P.

• December 6, 2025

Staat die gratis snelheidsverhoging op de facturen 2de pagina van augustus, september of oktober? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 6, 2025

Ja die staan erop vanaf Juni t/m November.

Zie foto's

Groet D.P.

• December 6, 2025

Dan zal hier een KPN medewerker naar moeten kijken. Want die korting hoor je nog steeds te hebben. Die hoort niet te vervallen bij de overgang naar glasvezel lijkt mij.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • December 6, 2025

Het lijkt alsof je een XS4ALL abonnement hebt ​@danyama , klopt dat? Dit abonnement is nl. incl. Spotify en Service Plus en kent alleen 100, 200 en 1000 Mb/s. Dit is een keurslijf waar je alleen uit komt door na contractvrij te zijn een nieuw KPN abonnement afsluit. Overigens blijft jou recht op 200 Mb gewoon bestaan, dat is toch afgesproken?

Update: bijna gelijktijdig met mijn vraag verscheen het KPN factuur van ​@danyama in dit topic. Geen XS abonnement dus, maar gewoon KPN.

• December 6, 2025

Het lijkt alsof je een XS4ALL abonnement hebt ...

Nee. Dit is gewoon een KPN abonnement. Wij hebben dat abonnement ook gehad. 

Dat dit abonnement geen 500 mbit kent, dat is wel duidelijk. Ik vraag me zelfs af of 1000 mbit beschikbaar is. Maar 200 mbit in iedergeval wel. Daar kun je via MijnKPN voor kiezen. Dat kost normaal € 8,99 extra. Sommige mensen krijgen daar dan weer 4 euro korting op. Maar ​@danyama had dat gewoon gratis gekregen.

Er is op 11 juli 2024 verlengd voor 2 jaar met 12 maanden korting denk ik. Die 12 maanden korting is op 11 juli 2025 afgelopen. Dat zie je op de 2de schermafdruk. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • December 6, 2025

Marlon92 bedankt voor het mee denken, ik ga maandag maar weer eens bellen en kijken hoe ver ik kom.

U hoort de uitslag van mij.

Goed weekend .