Skip to main content
Vraag

Google denkt dat ik in Rusland ben

• July 11, 2026
  • 18 reacties
  • 250 keer bekeken

Hallo,

Ik loop tegen een vreemd geolocatieprobleem aan met mijn KPN Glasvezel-verbinding en ik ben benieuwd of iemand dit herkent of een oplossing weet.

Google lijkt mijn internetverbinding als Rusland te classificeren. Hierdoor krijg ik onder andere:

- Google Search met Russische voorkeuren (ook in een incognitovenster).

- Google Maps die standaard in Rusland opent.

- Google NotebookLM meldt dat de dienst niet beschikbaar is in mijn regio.

Het probleem doet zich voor op meerdere apparaten (telefoon, 2 laptops en pc), zolang deze met mijn thuis-wifi zijn verbonden. Via 4G/5G werkt alles normaal.

Wat ik al heb uitgesloten:

- Incognitomodus geeft hetzelfde gedrag, dus het lijkt geen cookie- of accountprobleem.

- IPv6 staat uitgeschakeld op mijn Ubiquiti Dream Machine SE.

- Ik gebruik geen VPN.

- DNS staat ingesteld op Cloudflare (1.1.1.1) en Google (8.8.8.8).

- De UDM-SE is ruim 35 minuten volledig spanningsloos geweest, maar kreeg daarna hetzelfde publieke IPv4-adres terug.

Ik heb het probleem inmiddels ook gemeld bij Google via hun formulier voor onjuiste IP-geolocatie.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt met KPN? En is er een mogelijkheid om mijn publieke IP-adres te laten controleren of eventueel een ander publiek IPv4-adres toegewezen te krijgen om te testen of dat het probleem oplost?

Alvast bedankt!

18 reacties

rvk01
Slimmerik
  • July 11, 2026

Heeft iemand dit eerder meegemaakt met KPN? En is er een mogelijkheid om mijn publieke IP-adres te laten controleren of eventueel een ander publiek IPv4-adres toegewezen te krijgen om te testen of dat het probleem oplost?

Je krijg doorgaans geen nieuw IP adres voor dit soort dingen (eigenlijk bijna nooit).

Je kunt je IP controleren door naar https://myip.nl te gaan.

In welke IP range zit jouw IP adres? (eerste 2 van IPv4 en IPv6?)

Onderaan zie je ook een pagina met een plattegrond om te laten zien waar de meeste databases denken dat jouw IP gelokaliseerd is

• Auteur
  • Helper
  • July 11, 2026

Ipv4 start met 81.207

Ipv6 heb ik uit staan

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 11, 2026

Waarschijnlijk heeft KPN een nieuwe IP reeks van een Russische provider overgenomen. Het duurt even tot de IP databases geüpdatet worden. Je kan het probleem rapporteren bij Google

https://support.google.com/websearch/workflow/9308722?hl=nl

rvk01
Slimmerik
  • July 11, 2026

Ipv4 start met 81.207

Ipv6 heb ik uit staan

“De reeks 81.207 betreft een IP-adresblok (81.204.0.0 - 81.207.255.255) dat is toegewezen aan KPN B.V. in Nederland.”

En de plattegrond die daar op die pagina onder staat? Geeft die ook een locatie in Rusland aan?

Kan ook een (tijdelijk) bugje bij Google zijn.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 11, 2026

Kan @Raymondt (van KPN Abuse) hier iets zinnigs over zeggen ?

rvk01
Slimmerik
  • July 11, 2026

Je kunt het probleem ook bij Google melden. Het kan helaas weken duren voordat ze dit oplossen.

https://support.google.com/websearch/workflow/9308722?hl=nl

Google gebruikt in ieder geval zijn eigen database met locatiegegevens voor IP adressen.

• Auteur
  • Helper
  • July 11, 2026

Ipv4 start met 81.207

Ipv6 heb ik uit staan

“De reeks 81.207 betreft een IP-adresblok (81.204.0.0 - 81.207.255.255) dat is toegewezen aan KPN B.V. in Nederland.”

En de plattegrond die daar op die pagina onder staat? Geeft die ook een locatie in Rusland aan?

Kan ook een (tijdelijk) bugje bij Google zijn.

Op myip.nl zie ik de juiste geolocatie. Op whatismyip wisselt het de afgelopen weken. 

Google services zijn inmiddels al een week of 8 lastig te gebruiken en het duurt erg lang voordat Google dit zelf fixt. Zo kan ik gemini, notbookLM en youtube niet of beperkt gebruiken. Best wel vervelend. Ook zijn alle zoekresultaten via google in Rusland gebaseerd.

Ik heb ook best veel informatie gedeeld over mijn debuggen in mijn initiële post. 

Lijkt er inderdaad op dat de fout bij Google ligt, maar wat kan ik doen als zij het probleem niet oplossen? Is er ook nog een kans dat ik iets van malware te pakken heb op mijn unifi systeem?

• Helper
  • July 11, 2026

Als eens overwogen om de  UDM-SE een hele nacht uit te zetten?

Wellicht kunt u in uw persoonlijke instellingen van Google uw juiste woonadres invullen. Zie foto:

Wat het IP betreft:

Google weet exact waar ik mij bevind

myip.nl zegt Amsterdam

express- en NordVPN denken Gorinchem

• Helper
  • July 11, 2026

@WMG-N 

Wat is zo lachwekkend aan mijn bijdrage?

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • July 13, 2026

Hi ​@Joost_E ,

Dat is een lastig en vervelend probleem. Kun je je volledige ip-adres eens in je profiel in een van de privevelden invullen, en hier even een seintje geven als je dat gedaan hebt? Ik verwacht dat het (zoals gezegd) bij Google aangekaart moet worden, maar ik kan allicht eens zien of ik er aan mijn kant iets aan kan doen. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 13, 2026

Ik persoonlijk zat t e denken aan iets anders. Ik vreesde half en half dat de broswer / emailbox van ​@Joost_E  gehackt zou kunnen zijn.

@Joost_E 

Heb je al eens alle cookies gewist ?

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • July 13, 2026

Hi ​@WMG-N ,

Het vermoeden van een hack is een serieuze conclusie en zou gebaseerd moeten zijn op aanwijzingen, niet op een gebrek daaraan. Door dit te vaak als mogelijke oorzaak te noemen, ontstaat onnodige onrust en wordt het voor klanten lastiger om te focussen op de meest waarschijnlijke oplossing. Ik wil je echt vragen voortaan voorzichtiger te zijn in het trekken van die conclusie. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 13, 2026

Het vermoeden van een hack is een serieuze conclusie en zou gebaseerd moeten zijn op aanwijzingen

Dit is sowieso uit te sluiten. Google Search, Google Maps en Goole LLM op telefoon én 2 laptops en 1 PC hebben niet te maken met browser hack, cockies of e-mail hack …. Als het IP adres in Google IP database (foutief) naar een oorsprong in Rusland wijst, krijgt men zelfs in Google Appstore Russische Apps en reclames gerelateerd aan Rusland

• Auteur
  • Helper
  • July 13, 2026

@Raymondt Bedankt voor het controleren. Ik heb mijn IPV4 in persoonlijke opmerkingen in mijn profiel gezet. Zou fijn zijn als jullie hier op een of andere manier ook een duuwtje aan kunnen geven. 

Ik waardeer natuurlijk de hulp van anderen ook. Maar lees ook heel even mijn eerste bericht volledig. Daar staat best veel informatie in die een aantal van deze oplossingen / gevaren uitsluit 😊

• Auteur
  • Helper
  • July 15, 2026

@Raymondt heb je iets kunnen achterhalen aan de hand van mijn ip adres? 

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • July 15, 2026

Hi ​@Joost_E ,

Het duurde helaas even voor ik het ip-adres van een collega ontving (ik kan de profielen niet zelf inzien), maar ik heb hem vanochtend ontvangen en direct bij de collega's van de ip-administratie neergelegd. Ik weet niet of ze er iets mee kunnen, maar als er iemand binnen KPN is die er iets mee zou kunnen, dan zijn zij het. Ik laat het weten als ik meer informatie heb. 

Raymondt
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Abuse
  • July 16, 2026

@Joost_E  gisteren is het door de collega's ook richting Google gestuurd. ik weet niet zeker of in dit soort gevallen altijd een terugkoppeling komt, maar dat hou ik in de gaten. Hou jij ondertussen ook even in de gaten of het probleem blijft voortbestaan, of wanneer het opgelost is?

• Auteur
  • Helper
  • July 16, 2026

Super, bedankt 👍 

Online lees ik wisselende verhalen over de termijnen waarin Google dit oppakt. Ik hoop dat ze er snel iets mee doen. Bedankt voor jullie hulp in ieder geval. Als het over een maandje nog niet is opgelost kom ik even opnieuw in de lucht. En als jullie iets van terugkoppeling ontvangen is het natuurlijk erg fijn als je dat zou willen doorspelen. 

Fijne dag!