Skip to main content

Goedemiddag,

Ik heb een 100Mbps abonnement (van oudsher Telfort klant). 

Nu heb ik zojuist de speedtest uitgevoerd die jullie aanbieden. Dat het internet in Zeist niet optimaal is, is bekend. Maar dat ik in het allerbeste geval net iets meer dan 45Mbps haal had ik niet verwacht. 

Jullie applicatie WiFi manager heeft aanpassingen gedaan aan mijn Experiabox, maar dat heeft hoegenaamd geen verschil gebracht. Ik betaal voor 100Mpbs en krijg niet eens de helft. 

De oplossing ligt volgens in het plaatsen van WiFi versterkers, die ik vervolgens zelf mag betalen. 

Dat lijkt mij toch de omgekeerde wereld. Graag advies, een nieuwe experiabox, een monteur. Weet ik het, maar lever waar ik voor betaal. 

U betaald voor internet. De snelheid daarvan kunt u meten op een bekabeld aangesloten pc of laptop. Niet voor WiFi. De snelheid via WiFi word niet gegarandeerd. Welke snelheid haalt u bekabeld?


Hallo Nick,

Bekabeld haal ik net 90Mbps. Dus daar klaag ik niet over. Wat mij opvalt is dat ik tot de overgang naar KPN ook met WiFi aanzienlijk hogere snelheden haalde dan nu. Wellicht is mijn experiabox aan vervanging toe? 


Hallo Nick,

Bekabeld haal ik net 90Mbps. Dus daar klaag ik niet over. Wat mij opvalt is dat ik tot de overgang naar KPN ook met WiFi aanzienlijk hogere snelheden haalde dan nu. Wellicht is mijn experiabox aan vervanging toe? 

Wifi is altijd veel trager dan kabel. Wifi is bedoeld voor smartphones, laptops e.d.. 

Normaliter moet voor de gebruikelijke bezigheden daarop 45Mbps een overkill zijn. 

De Experiabox V10 en V10a (zijn totaal verschillende originele merken) kunnen hogere snelheden aan via 802.11ac, maar dan moet je even met de settings gaan spelen.


Je krijgt bij KPN pas versterkers als je met WiFi onder de 20 komt.


Wat mij opvalt is dat ik tot de overgang naar KPN ook met WiFi aanzienlijk hogere snelheden haalde dan nu.

Mogenlijk komt dat omdat er nu nieuwe firmware op de Experiabox staat. Met bandstering. En die werkt niet altijd zo heel goed. Dit kan tot gevolg hebben dat uw mobiele apparaat nu soms op de 2,4 ghz blijft hangen, terwijl die vroeger met de oude firmware wel via 5 GHz verbonden was. Het vervangen van de Experiabox is hier geen oplossing voor. Vervangen door een ander type ook niet. Want KPN stopt in alle routers diezelfde bandstering. Zelfs in de SuperWiFi's en Experia WiFi's. 


Hoi @Zeist wil glas . Zo te lezen komt er in ieder geval voldoende snelheid binnen.

45 Mbit is feitelijk een prima draadloze snelheid waar je alle gangbare internet zaken storingsvrij mee kunt ondernemen. Ik ben bang dat ik daar vanuit KPN niet zoveel aan kan doen. 

Als je volledig rendement van je 100Mbit wilt hebben, raad ik sowieso aan om dat via een kabel te doen. 

 


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.