Skip to main content
Vraag

Gratis snelheidsverhoging naar 500 Mbit/s maar meet 120 Mbit/s

• August 27, 2026
  • 8 reacties
  • 75 keer bekeken

2 dagen geleden ontving ik mail dat ik gratis van 200 mbit naar 500 mbit ga, heel fijn natuurlijk. Vanmorgen mail gehad,, snelheid is doorgevoerd.  Dus in de namiddag gemeten, 120mbit,., Modem even de stekker er uit (en ook van de superwifi). Resultaat 60 mbit gemeten. Vanavond 150 mbit. 

De wifimanager laten draaien, knap stukje software trouwens maar resultaat 223mbit. Dit is maar een fractie hoger als wij hadden. Klopt het moment van sturen van de mail wel met het ingaan van de verhoging? Ben ik te verwachtingsvol misschien? 

Natuurlijk hangen er tablets, smartphones en diverse apparaten aan het netwerk. Toch haalde wij eerst wel de 200 mbit. Ik begrijp best als je een beetje onder de 500mbit uitkomt maar dit is nog lang niet de snelheid die is aangeboden. Hoe zit dit?

8 reacties

rvk01
Slimmerik
  • August 27, 2026

Heb je ook gemeten met een bekabelde computer? Want het kan best zijn dat je de snelheid wel hebt maar dat wifi niet optimaal is. 

• Auteur
  • Topper
  • August 27, 2026

Ja, ik kom er net achter dat mijn laptop geen aansluiting heeft:) Net fabriek reset gedaan, bouwt op tot 218 om 118 mbit. Meerdere tests gedaan  en het hangt allemaal om hetzelfde qua snelheid. Ik zit trouwens 3 meter van mijn modem→ superwifi.

rvk01
Slimmerik
  • August 27, 2026

Tsja. Als je geen bekabelde computer hebt kun je ook niet testen of de snelheid ook echt op de router binnenkomt. Overigens heb je dan ook niet zoveel aan die verhoging 🤓

Wifi snelheid kan beïnvloed worden door vreselijk veel dingen (te beginnen met stoorzenders of andere routers in de buurt).

Begin eerst maar even met alles (nog een keer) van de stroom te halen en weer op te starten.

Op welke band maakt je telefoon verbinding? 2,4 of 5ghz? Heb je ook al een wifi analyser gebruikt om zenders de buurt te bekijken?

• Auteur
  • Topper
  • August 27, 2026

De laptop scoort net 270 om 254. Ik zie wel enige stijging. Echter waar ik wel tegen aanloop is dat ik van kon ooit een nieuw glasvezelkastje heb ontvangen. Helaas ben ik geen aansluitheld. Het kastje moet dus nog vast gemonteerd worden. In de eerste aansluiting was de glasvezelkabel door een soort “haspel” gedraaid en gemonteerd. Nu heb ik dus losse glasvezelkabels welke ik niet echt beschermd kan monteren.  Verder zit er een blauw en een groen stekkertje (connector met groen koppelblok. Sowieso zit de blauwe connector er in daar ik gelezen had dat de groene niet compatible is . (Dan komt er ook géén internet binnen).  Ik had eigenlijk gehoopt dat een monteur de aansluiting kon fixen:)

• Auteur
  • Topper
  • August 27, 2026

Ja moderne laptops he, alles over de wifi:) Ik had inmiddels weer alles even van de stroom gehaald. en dan zit ik op bovenstaande waardes. Ik zie wel langzaam dat de boel stijgt in snelheid. Kan ook zijn dat het apparatuur even de tijd nodig heeft. Ik zal eens kijken naar een wifi analyzer. Ik heb sowel 2.4 als 5ghz open staan. De 2.4 draait de petfeeder op en boven op zolder verbind die beter als de 5ghz. Beneden werkt 5ghz wel. Op zolder haalde ik wel 90mbit vanavond. Das beter als niks:)

Forum|alt.badge.img+3
  • Medewerker KPN Escalaties
  • August 27, 2026

RVK heeft een goede tip gegeven. Sluit de laptop eens bekabeld aan alleen om de snelheid te testen. Je wilt namelijk weten of het probleem in je wifi netwerk zit of elders.

Leen59
Wijsgeer
  • August 27, 2026

Zoals je kunt lezen in het vorige bericht heeft de laptop geen netwerkaansluiting voor een kabel, alleen wifi 

• Auteur
  • Topper
  • August 28, 2026

Vanmorgen 230mbit. De app meld wel dat superwifi 1 slecht bereik geeft. Bijzonder want dat is nr 1 die zit aan de modem. De modem hangt open in de gang, wifi punt staat op een wat hoger punt) Gister opnieuw staan richten. Geen resultaat. Wat ik zou kunnen bedenken is dat dit wifi punt kuren heeft. Zal hem eens gaan resetten.