Skip to main content
Beantwoord

Gratis update van 100 Mbits/s naar 200 Mbits/s is niet doorgevoerd

• August 26, 2025
  • 14 reacties
  • 137 keer bekeken

Afgelopen nacht is de snelheid verdubbeld, getuige twee emails. Het is dus officieel. Helaas is de snelheid nog steeds 100. Dus blij met een dode mus. Veel contact met helpdesk. Vandaag is mijn modem V10 een paar keer op afstand gereset. De wijziging in de wijkcentrale zou zijn geverifieerd. Ik weet het niet meer.

Beste antwoord door Herman Kuik

Het lek is boven!!

Ik heb provisorisch de nieuwe 10 meter lange kabel getrokken tussen de computer op de verdieping en het modem V10 in de meterkast.  De oude netwerkkabel blijkt brak te zijn. Nu toont de desbetreffende ethernet poort een groene plus oranje led.

Een speedtest levert rond 200 Mbit/s voor download op en iets meer voor upload.

Er is een speciale speedtest voor de Mac, die ik heb geïnstalleerd. Hij is van een bekend merk, dat pretendeert marktleider te zijn.

14 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • August 26, 2025

Heb je gemeten met een bekabelde pc of laptop?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

Het betreft een bekabelde pc.

Het viel bij het modem V10 op dat van de twee leds aan weerszijden van de DSL-ingang - die met het glasvezelmodem is verbonden - de rechter led groen is en de linker led continu oranje is. Dit wijst erop dat het systeem op halve kracht werkt, dus dan klopt die 100 Mbit/s.

Waarschijnlijk ligt dit aan het glasvezelmodem.

Graag jullie commentaar hierop!

• August 26, 2025

Het viel bij het modem V10 op dat van de twee leds aan weerszijden van de DSL-ingang - die met het glasvezelmodem is verbonden

Heb je glasvezel? Of heb je DSL? Als je glasvezel hebt, dan horen de 2 leds bij de DSL poort niet te branden. 

Zit er een stekker in de rode WAN poort?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 26, 2025

Ik heb een glasvezelmodem, dus ik heb glasvezel. Beide leds branden (groen en oranje), dus er is hier iets goed fout. Er is een verbinding tussen modem en glasvezelmodem. Internet werkt wel, maar op halve kracht.

Morgen maar weer naar de helpdesk.

Misschien is een monteur nodig?

• August 26, 2025

Ik heb een glasvezelmodem, dus ik heb glasvezel. Beide leds branden (groen en oranje)...

Welke beide leds? Bij de rode poort?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 27, 2025

In een eerdere bijdrage van mij heb ik een fout gemaakt. Het gaat niet om twee leds ter weerszijden van de DSL-poort maar de twee leds ter weerszijden van de rode WAN-poort. De rechter LED is groen (knipperend), de linker led brandt continu oranje. Dit laatste is vermoedelijk een foutsituatie.

Vanuit de WAN-poort gaat een korte netwerkkabel naar het Genexis-glasvezelmodem. Is het zinvol om hiervoor een zo kort mogelijke Cat 8.1 kabel te nemen?

Via een speedtest meet ik nog altijd maximaal 100 Mbit/s in plaats van maximaal 200 Mbits/s.

Zijn er nog andere mogelijkheden om het probleem aan te vliegen?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 27, 2025

Nee, cat6(a) is meer dan voldoende. En dat mag tot 100 meter zijn om 10Gb aan te kunnen, dus die lengte maakt ook weinig uit. 

Hoe meet je de snelheid? Doe je dit ook bekabeld? En via welke app? De witte V10 is geschikt tot 1Gb dus daar zal het niet aan liggen.

• August 27, 2025

... de twee leds ter weerszijden van de rode WAN-poort. De rechter LED is groen (knipperend), de linker led brandt continu oranje. Dit laatste is vermoedelijk een foutsituatie.

Nee. Dat is gewoon goed. 

Welke snelheid meet je bij een speedtest precies? Dat zal toch niet precies 100 mbit zijn?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Goedemorgen ​@Herman Kuik, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt! Heb je inmiddels al iets meer duidelijkheid?

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 28, 2025

Gisteren is tijdens een meting op afstand vastgesteld dat er wel degelijk 200 Mbit/s op het glasvezelmodem binnenkomt. Bleef de optie om de bedrading aan te passen. Misschien zit er ergens een kabelstoring, dat werk. Er werden andere kabels (1 x 10 meter, 1x 2 meter) opgestuurd, die ik inmiddels binnen heb. Het vervangen van de 2 meterkabel (nu Cat 6 iv 5e) loste niets op. Het vervangen van de 10 meterkabel (ook nu Cat5e) heb ik nog niet gedaan, want bij de aansluiting voor mijn computer op de V10 zie ik aan de groene led dat er data-actie is.

Ergo: vermoedelijk is er iets niet in orde met het glasvezelmodem. Moet er een monteur komen?

In ieder geval ben ik nog steeds blij met een hartstikke dode mus.

Forum|alt.badge.img+7
  • August 28, 2025

Is het glasvezelmodem al eens 2 minuten stroomloos geweest? En heb je dus kabel tussen het glasvezelmodem en de v10 vervangen?

• August 28, 2025

want bij de aansluiting voor mijn computer op de V10 zie ik aan de groene led dat er data-actie is.

Je moet 2 leds zien branden. En natuurlijk is er "data-actie". Je hebt toch verbinding? Niet voldoende snel, maar wel verbinding. 

Ergo: vermoedelijk is er iets niet in orde met het glasvezelmodem. Moet er een monteur komen?

Er mankeert niets aan het glasvezelmodem. Want anders hadden ze dat bij die meting al gezien.

Het vervangen van die korte kabel wat je gedaan hebt was ook nutteloos. Want met die meting was al vastgesteld dat die in orde was.

Welke snelheid haal je precies bij een speedtest? 

Welke snelheid meet je bij een speedtest precies? Dat zal toch niet precies 100 mbit zijn?

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • August 28, 2025

Het lek is boven!!

Ik heb provisorisch de nieuwe 10 meter lange kabel getrokken tussen de computer op de verdieping en het modem V10 in de meterkast.  De oude netwerkkabel blijkt brak te zijn. Nu toont de desbetreffende ethernet poort een groene plus oranje led.

Een speedtest levert rond 200 Mbit/s voor download op en iets meer voor upload.

Er is een speciale speedtest voor de Mac, die ik heb geïnstalleerd. Hij is van een bekend merk, dat pretendeert marktleider te zijn.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Goed werk ​@Herman Kuik! Fijn dat je t gevonden hebt!