Skip to main content

Goedemiddag, 

 

Wij zijn een huis aan het renoveren uit 1894. De vorige bewoner is inmiddels met zijn 93 jaar naar het bejaardentehuis.

 

Het viel ons op dat er in huis geen KPN aansluiting aanwezig was. Wij gaan alles opnieuw doen en dus ook de meterkast.

We zijn begonnen met slopen en tussen de 2e en 3e vloer (overal is gewoon jaren lang overheen gebouwd) kwamen we de doos tegen op de foto. Pas na het verder slopen van de vloer kwam ik erachter dat hier een blauw/wit/rode kpn kabel uit weg liep. Deze hebben we na het slopen van alle vloeren nu volledig vrij. Ik heb de doos snel dicht geschroefd, zodra ik de blauwe kabel zag. Vervolgens kwam er na het wegvegen van de modder inderdaad een PTT logo tevoorschijn. Ik heb wel nog snel een paar foto's geschoten. 

 

 

De contacten in de doos zijn gesoldeerd.

 

De vraag die ik heb is als volgt: kan ik deze doos kostenloos laten vervangen voor een "normale" aansluiting? Want ik weet eerlijk gezegd niet goed of we hier wel mee verder kunnen als de verbouwing af is. Daarnaast is het straks echt een lelijke joekel van een aansluiting in onze nieuwe meterkast.

 

Hoor het graag! 

Is er nog geen glasvezel van KPN aanwezig? 


Hoi @Smikkelboefje 

Goede vraag van je.
Ik denk dat @Ik_Combineer daar het beste een antwoord op kan geven, die zou kunnen weten welke opties er in deze zijn.

Hopelijk komt hij met een passende oplossing voor jouw situatie.


Is er nog geen glasvezel van KPN aanwezig? 

Nee helaas niet. Of tenminste, ik weet niet of ze hier al langs zijn geweest en dat de oude eigenaar heeft aangegeven dat hij het niet wil. Kan ik dat ergens controleren? 


Aan de buren vragen? Of even zoeken op een website van de lokale krant? Als die een zoekfunctie heeft kun je daar vast wel artikelen over vinden.

Of de reactie van @Nomen Nominandum hieronder lezen 😉


Kan ik dat ergens controleren? 

Via https://netwerk.kpn.com/ kun je controleren of er glasvezel op jouw adres beschikbaar is of komt @Smikkelboefje 


Kan ik dat ergens controleren? 

Via https://netwerk.kpn.com/ kun je controleren of er glasvezel op jouw adres beschikbaar is of komt @Smikkelboefje 

Als een bewoner in het verleden bewust glasvezel geweigerd heeft ... dan weet ik niet wat daar uit komt... maar je kunt natuurlijk ook de adressen van de buren invoeren.


Kan ik dat ergens controleren? 

Via https://netwerk.kpn.com/ kun je controleren of er glasvezel op jouw adres beschikbaar is of komt @Smikkelboefje 

Daar staat dat het nog niet aanwezig is. Ik was in de veronderstelling dat dat altijd het antwoord zou zijn als de vorige eigenaar de aansluiting geweigerd heeft.

 

Edit: de overige buren, 5 huizen links en 5 huizen rechts hebben dezelfde melding. We moeten het dus voorlopig doen met de PTT box of via de Coax. 


@Smikkelboefje Op https://public.tableau.com/app/profile/autoriteit.consument.en.markt/viz/Telecommonitor/GLASKAARTK

met invullen van gemeente en postcode kan je heel goed zien hoeveel huizen in jouw postcode al glasvezelaansluiting hebben en hoeveel al een glasvezel abo hebben.


Goedemiddag, 

 

Wij zijn een huis aan het renoveren uit 1894. De vorige bewoner is inmiddels met zijn 93 jaar naar het bejaardentehuis.

 

Het viel ons op dat er in huis geen KPN aansluiting aanwezig was. Wij gaan alles opnieuw doen en dus ook de meterkast.

We zijn begonnen met slopen en tussen de 2e en 3e vloer (overal is gewoon jaren lang overheen gebouwd) kwamen we de doos tegen op de foto. Pas na het verder slopen van de vloer kwam ik erachter dat hier een blauw/wit/rode kpn kabel uit weg liep. Deze hebben we na het slopen van alle vloeren nu volledig vrij. Ik heb de doos snel dicht geschroefd, zodra ik de blauwe kabel zag. Vervolgens kwam er na het wegvegen van de modder inderdaad een PTT logo tevoorschijn. Ik heb wel nog snel een paar foto's geschoten. 

 

 

De contacten in de doos zijn gesoldeerd.

 

De vraag die ik heb is als volgt: kan ik deze doos kostenloos laten vervangen voor een "normale" aansluiting? Want ik weet eerlijk gezegd niet goed of we hier wel mee verder kunnen als de verbouwing af is. Daarnaast is het straks echt een lelijke joekel van een aansluiting in onze nieuwe meterkast.

 

Hoor het graag! 

Zo dat is inderdaad een oude isra kast, is deze woning vroeger van een bedrijf of zaak aan huis oid geweest? In principe zou deze gewoon nog moeten werken als je een abonnement af zou sluiten.

en volgens mij kan je deze wel laten vernieuwen / vervangen / verplaatsen maar ik denk via mijnaansluiting.nl 

Misschien dat @ik_combineer idd meer over kan zeggen.

 


Ik zie het goede stuk op telefoniemuseum

https://telefoniemuseum.nl/Randapparatuur/Images/10-1_verdeler_nieuwe_uitvoering_B_small.jpg


In principe zou een normale KPN onteur hier zo een nieuw net en veel kleiner irsa punt aan kunnen zetten. Maar het is wel een dikke kabel met veel draadjes. Dikker dan normaal denk ik. Dus ik weet het niet.


Goedemiddag, 

 

Wij zijn een huis aan het renoveren uit 1894. De vorige bewoner is inmiddels met zijn 93 jaar naar het bejaardentehuis.

 

Het viel ons op dat er in huis geen KPN aansluiting aanwezig was. Wij gaan alles opnieuw doen en dus ook de meterkast.

We zijn begonnen met slopen en tussen de 2e en 3e vloer (overal is gewoon jaren lang overheen gebouwd) kwamen we de doos tegen op de foto. Pas na het verder slopen van de vloer kwam ik erachter dat hier een blauw/wit/rode kpn kabel uit weg liep. Deze hebben we na het slopen van alle vloeren nu volledig vrij. Ik heb de doos snel dicht geschroefd, zodra ik de blauwe kabel zag. Vervolgens kwam er na het wegvegen van de modder inderdaad een PTT logo tevoorschijn. Ik heb wel nog snel een paar foto's geschoten. 

 

 

De contacten in de doos zijn gesoldeerd.

 

De vraag die ik heb is als volgt: kan ik deze doos kostenloos laten vervangen voor een "normale" aansluiting? Want ik weet eerlijk gezegd niet goed of we hier wel mee verder kunnen als de verbouwing af is. Daarnaast is het straks echt een lelijke joekel van een aansluiting in onze nieuwe meterkast.

 

Hoor het graag! 

Zo dat is inderdaad een oude isra kast, is deze woning vroeger van een bedrijf of zaak aan huis oid geweest? In principe zou deze gewoon nog moeten werken als je een abonnement af zou sluiten.

en volgens mij kan je deze wel laten vernieuwen / vervangen / verplaatsen maar ik denk via mijnaansluiting.nl 

Misschien dat @ik_combineer idd meer over kan zeggen.

 

Dat klopt! Het was een tuinder met glastuinbouw bedrijf.

 

Ik hoopte stiekem dat het om een dusdanig oude aansluiting zou gaan, dat hij wel vervangen moet worden. We moeten ook al de watermeter verplaatsen (€1300). Wordt met de KPN erbij dan wel een prijzige aangelegenheid. 

 

Ik wacht de reactie van @Ik_Combineer nog even af. Anders gaan we misschien toch maar die enorme kast in de nieuwe meterkast schroeven. 


Dat dacht ik al dat het voormalige zakelijk adres was. De opvolger van dit soort type aansluitingen zijn oa deze kasten zie foto's. De 'standaard' monteurs passen dit soort (oude)  aansluiting niet aan maar misschien kan @Ik_Combineer iets zeggen. 

 


Volgens mij kan op de onderste foto van @Steve Mnt toch een op zo’n LSA-strook op één van die afgemonteerde kabels een lijn gezet worden door KPN in hun wijkcentrale. Je kan dan zelf met een dogger dan intern een aderpaar op desbetreffende poort zetten.

Dit was bij mijn vorige werkgever in het gebouw ook aanwezig waarop wij een een paar analoge lijnen hadden zitten en ik deze kon doorzetten naar desbetreffende ruimte in het gebouw.  (Daarnaast een Philips Sopho centrale met 2x ISDN30)

Donald

 


zitten hier geen andere huizen ook op aangesloten


zitten hier geen andere huizen ook op aangesloten

Nee de kpn (invoer) kabel is specifiek voor het adres van smikkelboefje. Het probleem is dat je niet zo 123 weet welke vd 10 aders wel of niet zijn ingelast naar de centrale. Helaas is niet zo simpel . Daarnaast heeft de monteur zo'n aansluit punt niet standaard op de bus en is dit niet zijn/haar standaard werk om te monteren. 


zitten hier geen andere huizen ook op aangesloten

Nee de kpn (invoer) kabel is specifiek voor het adres van smikkelboefje. Het probleem is dat je niet zo 123 weet welke vd 10 aders wel of niet zijn ingelast naar de centrale. Helaas is niet zo simpel . Daarnaast heeft de monteur zo'n aansluit punt niet standaard op de bus en is dit niet zijn/haar standaard werk om te monteren. 

Dus eigenlijk zeg je dat er 10 aders binnenkomen, waarvan slechts 2 zijn aangesloten? Betekent dit dat ik in de toekomst gebruik kan maken van bonding voor BVDSL? Ik zit qua snelheid in deze omgeving namelijk al snel vast aan Ziggo. 

 

Ik heb toevallig nu een ander draadje gevonden met exact dezelfde aansluiting 

In weer een ander draadje las ik dat deze aansluitingen speciaal zijn aangelegd en dus een eigen aparte lijn naar de wijkcentrale hebben. Of dat zo is weet ik natuurlijk niet zeker. 


In mijn tijd had de monteur zo’n pieper bij zich. Wij hadden een probleem met een twisted pair.
Hij plaatste de pieper op een aderpaar en vertrok vervolgens naar de wijkkast/centrale om daar het piepersignaal te vinden, zodat de boel correct aangesloten  kon worden.

Donald


als ik even mag inhaken in dit topic.

zoals meerdere mensen al gezegd hebben, betreft dit een ISRA 10 wat ooit voor een zakelijke klant is bedoeld. dus waarschijnlijk zullen er wel meer dan 2 aders ingelast zijn. anders was gewoon een “normaal” aansluitpunt met maximaal 2 aders wel voldoende geweest. overigens hebben de KPN monteurs van de provider zelf, hier apparatuur voor om deze aders 1 voor 1 na te meten. ik kan eventueel op verzoek even kijken hoeveel aders hier ooit zijn ingelast.

deze aansluiting had dus eigenlijk nooit weg gewerkt mogen worden onder de vloer. @Smikkelboefje wat ik nu ga zeggen is eigenlijk niet de bedoeling om dit zelf te doen. maar je kunt er zelf ook vrij weinig fout aan doen. als je genoeg kabel lengte hebt, kun je hem zelf gewoon verplaatsen naar de meterkast toe. maar officieel moet je dit inderdaad regelen via mijnaansluiting.nl. maar hier zitten dan inderdaad ook weer kosten aan verbonden om dit te doen.

als je op de website kijkt welke snelheid er haalbaar is. en hier een foto van plaatst. kan ik wel zeggen of dit Pair bonding is ja of nee.


De vorige bewoner is inmiddels met zijn 93 jaar naar het bejaardentehuis.

Weet je of die telefoon had en zo ja: hoe? Als dat een vaste lijn van KPN was (en de aansluitdoos die jij gevonden had blijkbaar niet in gebruik was) dan moet er nog ergens een ander draadje in je huis te vinden zijn?

 

Pas na het verder slopen van de vloer kwam ik erachter dat hier een blauw/wit/rode kpn kabel uit weg liep

En dan heb je het over de kleuren van de draden van de buitenmantel van een dikke PTT kabel denk ik. Of bedoel je dat er nog een ander kabeltje in die doos aangesloten zat, die niet te zien is op de foto’s, en waarop de telefoon van de vorige bewoner dan was aangesloten?

 

 


@joey92

 

Het tuinders bedrijf is ergens tussen 1985 en 1995 opgeheven. De beste man is nu ook al 93 jaar. Het land met kassen is verkocht. Alle nutsvoorzieningen liepen over mijn erf. Ik heb dus zelfs nog een 200mm gasleiding van Liander in de steeg liggen. Een jaar of 10 geleden is er brand geweest, omdat hij binnen 4 elektrische kachels had draaien op een opgerolde kabelhaspel 😂. Ik vermoed dat de doos daarna onder de vloer is beland.

Het ziet er nu wat provisorisch uit, maar ik heb de KPN aansluiting nu waar de nieuwe meterkast komt en op twee pootjes gezet. Als de balk en broodjes vloer erin zit, ga ik een nieuwe meterkast bouwen en kan ik hem aan de wand schroeven. 

Het fijne is wel dat de KPN minder dan een meter van de meterkast binnen komt. De coax is een ander verhaal (5 meter), maar deze durf ik zelf wel te verlengen met groene coax en eenzelfde grondmof die Ziggo ook gebruikt. 

 

@Arjan van B je hebt gelijk. Ik bedoel de stalen gewikkelde mantel die er om de draden heen zit. Toen we het kochten stond er een ziggo routertje in de hoek, waar ook de telefoon op aangesloten was. Ik denk dus dat de KPN aansluiting al een jaar of 30 niet meer gebruikt is. 


200 mbit is wel een beste verbinding. Wellicht ook pairbonding. 


@Smikkelboefje 

dat ziet er zo al netjes uit zo bij de meterkast. daar zal niemand van KPN over klagen dat je dit zelf zo netjes gedaan hebt ^^.

200mbit download en 60mbit upload is inderdaad een Pair bonding (2  fysieke lijnen) verbinding.


@Smikkelboefje

dat ziet er zo al netjes uit zo bij de meterkast. daar zal niemand van KPN over klagen dat je dit zelf zo netjes gedaan hebt ^^.

200mbit download en 60mbit upload is inderdaad een Pair bonding (2  fysieke lijnen) verbinding.

Niks meer aan doen toch??! Haha. 

 

Komt allemaal weer goed. 

 

Ik ga dan gewoon deze kist in de meterkast plaatsen en laat de wens voor een nieuwere aansluiting wel voor wat het is. 


Kan ik dat ergens controleren? 

Via https://netwerk.kpn.com/ kun je controleren of er glasvezel op jouw adres beschikbaar is of komt @Smikkelboefje 

Dat geldt alleen voor glasvezelaansluitingen van KPN Netwerk. Niet van glasvezelaansluitingen van Glaspoort en GlasDraad, waarover KPN ook diensten levert.