Skip to main content

Goedemiddag, 

 

Wij zijn een huis aan het renoveren uit 1894. De vorige bewoner is inmiddels met zijn 93 jaar naar het bejaardentehuis.

 

Het viel ons op dat er in huis geen KPN aansluiting aanwezig was. Wij gaan alles opnieuw doen en dus ook de meterkast.

We zijn begonnen met slopen en tussen de 2e en 3e vloer (overal is gewoon jaren lang overheen gebouwd) kwamen we de doos tegen op de foto. Pas na het verder slopen van de vloer kwam ik erachter dat hier een blauw/wit/rode kpn kabel uit weg liep. Deze hebben we na het slopen van alle vloeren nu volledig vrij. Ik heb de doos snel dicht geschroefd, zodra ik de blauwe kabel zag. Vervolgens kwam er na het wegvegen van de modder inderdaad een PTT logo tevoorschijn. Ik heb wel nog snel een paar foto's geschoten. 

 

 

De contacten in de doos zijn gesoldeerd.

 

De vraag die ik heb is als volgt: kan ik deze doos kostenloos laten vervangen voor een "normale" aansluiting? Want ik weet eerlijk gezegd niet goed of we hier wel mee verder kunnen als de verbouwing af is. Daarnaast is het straks echt een lelijke joekel van een aansluiting in onze nieuwe meterkast.

 

Hoor het graag! 

@joey92

 

Het tuinders bedrijf is ergens tussen 1985 en 1995 opgeheven. De beste man is nu ook al 93 jaar. Het land met kassen is verkocht. Alle nutsvoorzieningen liepen over mijn erf. Ik heb dus zelfs nog een 200mm gasleiding van Liander in de steeg liggen. Een jaar of 10 geleden is er brand geweest, omdat hij binnen 4 elektrische kachels had draaien op een opgerolde kabelhaspel 😂. Ik vermoed dat de doos daarna onder de vloer is beland.

Het ziet er nu wat provisorisch uit, maar ik heb de KPN aansluiting nu waar de nieuwe meterkast komt en op twee pootjes gezet. Als de balk en broodjes vloer erin zit, ga ik een nieuwe meterkast bouwen en kan ik hem aan de wand schroeven. 

Het fijne is wel dat de KPN minder dan een meter van de meterkast binnen komt. De coax is een ander verhaal (5 meter), maar deze durf ik zelf wel te verlengen met groene coax en eenzelfde grondmof die Ziggo ook gebruikt. 

 

@Arjan van B je hebt gelijk. Ik bedoel de stalen gewikkelde mantel die er om de draden heen zit. Toen we het kochten stond er een ziggo routertje in de hoek, waar ook de telefoon op aangesloten was. Ik denk dus dat de KPN aansluiting al een jaar of 30 niet meer gebruikt is. 

Top man, Doe er voor de zekerheid een zak overheen mocht het regenen komt er geen water in.


Ik zie dat ik een paar keer getagd ben. Ja soms heb ik ook een lang vrij weekend. Wel een bijzonder leuk topic. Zijn mooie ISRA’s om mee te werken, kom ze gelukkig weinig tegen.

 

De monteur van KPN kan hier zeker wel wat mee, hoewel het niet mag zou ik als er voldoende lengte in kabel zit het uiteinde afzagen en daarna de kabel opnieuw omhoog brengen in de meterkast. Volgens de NEN normen hoort hij of aan de linker wand op aan de rechterwand. Een monteur zal hem +/- 15cm inkorten en er een nieuw ISRA op plaatsen. 
 

Mag dit allemaal officieel? Nee want een ISRA mag je zelf niks mee doen, maar aangezien het geen bedrijfspand meer is zal je heus niet meer dan 2 aders nodig hebben. In het ergste geval rekent de monteur €70 voorrijkosten voor het herstellen van het ISRA. 


@Smikkelboefje Op https://public.tableau.com/app/profile/autoriteit.consument.en.markt/viz/Telecommonitor/GLASKAARTK

met invullen van gemeente en postcode kan je heel goed zien hoeveel huizen in jouw postcode al glasvezelaansluiting hebben en hoeveel al een glasvezel abo hebben.

waar kun je daar ergens postcode invullen, zie alleen gegevens per gemeente of provincie.


Wanneer ik op de button 'Terug naar interactieve kaart’ klik, komt er rechts een selectieveld waar je provincie/gemeente/postcode kan invullen.

 

Wanneer ik dan de postcode heb ikgevuld, komt dit deel op de tevoorschijn. Met de muis er overheen gaan, verschijnt informatie over die postcode.


Het fijne is wel dat de KPN minder dan een meter van de meterkast binnen komt.

En leg je meteen een leeg buisje voor de glasvezel die ooit komt? 🤓 (Zonder haakse bochten.)


Ha @Smikkelboefje, leuk dit! Ik zie dat je al top advies hebt gekregen, volgens mij hoef ik daar niets aan toe te voegen 🙂. Succes met de renovatie!