Skip to main content

 

Monteur heeft alles aangesloten,  zie het resultaat van mijn 4GBit abo.

Heeft u dat samemet de monteur getest?

Heeft u een pc of laptop met een 10 gbit netwerkkaart?


Zelf getest en een Realtek PCIe GbE Family Controller 1000/1000 

 

Uit uw vraag maak ik al op dat mijn pc niet geschikt is voor de hogere snelheid van KPN.


Zelf getest en een Realtek PCIe GbE Family Controller 1000/1000 

 

Uit uw vraag maak ik al op dat mijn pc niet geschikt is voor de hogere snelheid van KPN.

Uw netwerk kaart haalt niet meer dan 1000 mbit, oftewel 1 gbit.


Bovendien is er maar 1 poort, de blauwe van de box14, die de 4 Gb/s aan kan. Via wifi ga je dat NOOIT halen.

En je laptop kan “maar” 1000/1000. Al begrijp ik niet waarom ÉÉN laptop úberhaupt al dié snelheid nodig zou hebben. HD streamen op Netflix is 5 Mb/s; KPN 6 Mb/s via http://tv.kpn.com .

Netflix 4k is 15 Mb/s…. 0,015 Gb/s dus.

Een webpagina downloaden: ca. 3 Mb/s gedurende enkele seconden. 


Misschien kunt u uw pc uitbreiden met een extra netwerkkaart. Bijvoorbeeld:

https://tweakers.net/pricewatch/334663/intel-ethernet-converged-network-adapter-x540-t2/specificaties/


Bovendien is er maar 1 poort, de blauwe van de box14, die de 4 Gb/s aan kan. Via wifi ga je dat NOOIT halen.

En je laptop kan “maar” 1000/1000. Al begrijp ik niet waarom ÉÉN laptop úberhaupt al dié snelheid nodig zou hebben. HD streamen op Netflix is 5 Mb/s; KPN 6 Mb/s via http://tv.kpn.com .

Netflix 4k is 15 Mb/s…. 0,015 Gb/s dus.

Een webpagina downloaden: ca. 3 Mb/s gedurende enkele seconden. 

Het betreft een bekabelde pc (via de juiste poort),  die via vpn met citrix is verbonden,  dus sws al aardig wat verlies in snelheid.


1 Gb/s en 4 Gb/s zijn bedoeld voor gelijktijdig zwaar gebruik van meerdere apparaten. Ik vraag me zelfs af of er (betaalbare) laptops zijn die meer dan 1000 Mb/s aankunnen.

Per laptop is zo'n 20 Mb/s n.m.m. al ruim voldoende. Voor 1 Gb/s moet je al een klein kantoor hebben. Voor 4 Gb/s een gaming café ofzo.

Een huishouden met 3 gamende tieners en 2 ouders heeft al voldoende aan 200 Mb/s hoor.


1 Gb/s en 4 Gb/s zijn bedoeld voor gelijktijdig zwaar gebruik van meerdere apparaten. Ik vraag me zelfs af of er (betaalbare) laptops zijn die meer dan 1000 Mb/s aankunnen.

Per laptop is zo'n 20 Mb/s n.m.m. al ruim voldoende. Voor 1 Gb/s moet je al een klein kantoor hebben. Voor 4 Gb/s een gaming café ofzo.

Een huishouden met 3 gamende tieners en 2 ouders heeft al voldoende aan 200 Mb/s hoor.

@PeterG met alle respect voor jou, ja er zijn laptops die een snelheid van meer dan 1Gb halen, toevallig staan ze vandaag in Tweakers. Of het betaalbaar is, gaat volgens mij voorbij aan de populatie van een forum. De een is rijk de ander arm. 

Dat geldt ook voor de vraag of het nodig is. Sommige mensen krijgen een kick als ze in Nederland in de nieuwste Bugatti Chiron kunnen rijden. Ik niet, maar ik kruip daarom niet in de huid van die mensen. 

On line gammers kunnen het idee hebben dat het helpt, maar er zijn veel meer bottlenecks die de snelheid lager kunnen maken. De snelheid is afhankelijk van het traagste deel namelijk. (Om ook een inhoudelijke toevoeging aan deze thread te geven). 

Maar geef mensen die vrijheid, er zijn al teveel forumcontributors die denken dat ze dominee moeten zijn. 


Iedereen is vrij om veel meer te betalen dan ie nodig heeft. 

Ik zal echter kanttekeningen blijven plaatsen. Zolang er ook mensen blijven die bijvoorbeeld een voor hen te dure telefoon aanschaffen. En dat dan alleen met een lening kunnen doen en doen. Om er vervolgens na enkele maanden achter te komen dat de maandlasten te hoog zijn. 


Misschien kunt u uw pc uitbreiden met een extra netwerkkaart. Bijvoorbeeld:

https://tweakers.net/pricewatch/334663/intel-ethernet-converged-network-adapter-x540-t2/specificaties/

Deze is echt top, betaalbaar en kwalitatief goed!
Ik heb hem zelf ook, nu tegenwoordig rond de 90 euro.
TX401 | 10 gigabit PCI Express-netwerkadapter | TP-Link Nederland

De snelheid behaal je prima met testen @PeterG, alleen de gemiddelde server ondersteund een snelheid van 1 Gigabit tot 2.5 Gigabit (met Steam zit ik vaak op 1.5 Gigabit met downloaden van games en met GTA5 zit ik dik op 2.5 Gigabit direct bij Rockstar Games, daarom zou het mooi zijn als KPN een 2.5 Gigabit abonnement introduceert voor de helft van het 4 Gigabit geld. Op deze manier kan ik downloaden wat ik wil en heeft mijn thuiswerkende vriendin geen last van een afgeknepen snelheid tijdens het werken.

 


Misschien kunt u uw pc uitbreiden met een extra netwerkkaart. Bijvoorbeeld:

https://tweakers.net/pricewatch/334663/intel-ethernet-converged-network-adapter-x540-t2/specificaties/

Deze is echt top, betaalbaar en kwalitatief goed!
Ik heb hem zelf ook, nu tegenwoordig rond de 90 euro.
TX401 | 10 gigabit PCI Express-netwerkadapter | TP-Link Nederland

​​​​​

Dat is niet dezelfde. De kaart waar ik naar link is al behoorlijk oud. Heeft in het veleden 600 euro gekocht, heeft een Intel chipset en was oorspronkelijk echt bedoelt voor de zakelijke markt. Deze kaart heeft zn betrouwbaarheid inmiddels allang bewezen. Doordat nu de prijs flink gedaald is word die ook interessant voor consumenten.

U linkt naar een kaart waar ik in de reviews wel eens wat klachten over lees.


Dat die niet hetzelfde is snap ik, maar de gemiddelde particuliere consument gaat voor een goedkopere versie en houd het graag bij 1 netwerkkabel daarom denk ik dat dit een prima betaalbare kaart is.

 

Betreft de klachten, met de release zijn er inderdaad wat problemen geweest. Dit is al lang opgelost in een firmware update. Maar dat heeft een gemiddeld nieuw product tegenwoordig. De Box V14 was ook drama (zoek maar eens op het forum) en na de update is het een super ding. Ik heb deze kaart nu 5 maanden, 0,0 problemen mee gehad. En het probleem komt niet altijd uit de kaart, er zijn in een netwerk zoveel andere factoren die mee kunnen spelen. Als mensen dan zo een kaart nieuw aanschaffen geven ze al vaak zo een kaart de schuld terwijl het misschien wel een oude kabel of modem is die gewoon niet goed werkt. Ik denk dat gebrek aan kennis bij de consument het grootste probleem is.