Skip to main content

Heb super Wifi. Alles is bekabeld verbonden. In de woonkamer heb ik Super internet verbinding. Als ik naar de eerste verdieping ga komt de snelheid internet echter niet verder dan 200mb. Ik heb 1 gb verbinding.  Tevens zie ik dan dat hij blijft bij de verbinding in de woonkamer.??

Een Gigasbitverbinding houdt in de praktijk in ongeveer 930/930Mbit/s bekabeld gemeten op 1 PC en verder alle overige (draadloze apparatuur uit @koekei 

Met een wifi5 AC verbinding kun je onder ideale omstandigheden misschien de helft van die snelheid halen op 1 pc en via een wifi6 AX hoogstens ¾ van de bekabelde snelheid op 1 pc.

H oe meer apparatuur tegelijk van internet gebruik maakt, hoe lager de snelheid wordt, want je deeklt de beschikbare bandbreedte.

Een theoretisch voorbeeld: je abo is 1Gigabit=1.000Mbit, je gebruikt 5 apparaten tegelijk, dan is er per apparaat 1.000:5=200Mbit maximaal per apparaat beschikbaar.

 


En het duurt wel een paar minuten voor er verbinding is met het superwifipunt op de eerste etage als je van beneden naar boven loopt. Ga maar een kwartiertje naast het superwifipunt boven zitten dan zal je zien dat ie die wel pakt.


Dat klopt vlgs mij niet helemaal.....in de woonkamer haal ik met mijn telefoon wifi een snelheid van 730mb....!!

En ik gebruik toch ook een aantal Wifi apparaten......


Goedenavond @koekei en bedankt voor jouw bericht :)

Op zich is 200 Mbit/s voor wifi nog steeds een meer dan acceptabele snelheid. Houd er rekening mee dat de snelheid waarvoor je een contract hebt afgesloten betrekking heeft op de snelheid die binnenkomt op het modem (Experia Box). Zodra je draadloos gaat werken, lever je in principe snelheid in omdat het signaal zich door de lucht moet verplaatsen. Daarbij heb je te maken met omgevingsfactoren zoals de bouw van je woning, isolatie, andere wifi netwerken in je omgeving, vloeren, plafonds, magnetrons, babyfoons, vloerverwarming etc. etc. Daarom geven providers geen garantie als het gaat om de snelheden die je via de wifi haalt. Als je verder geen gebruik maakt van van bijvoorbeeld wifi versterkers, betekent dit dat de Experia Box het wifi signaal uitzendt. Zodra jij naar de eerste verdieping gaat, moet het wifi signaal eerst nog door het plafond en dat heeft nu eenmaal invloed op de kwaliteit van het signaal. Heb je op de eerste verdieping 'meer' snelheid nodig dan de 200 Mbit/s die je nu haalt? In principe moet je met deze snelheid de meeste dingen zonder problemen kunnen doen (streamen, tv kijken, gamen). 

 

Edit: lees nu pas dat je gebruik maakt van super wifi punten, het is laat en bijna einde dienst. Mijn excuses dat ik daar in eerste instantie overheen heb gelezen! Maar mijn laatste vraag blijft wel staan ;)