Skip to main content

Sinds 14 februari heb ik een Snel internet buitengebied. Na aansluiten van de boel een snelheid van rond de 60 mbit/s. Helemaal tevreden een onderzoek ingevuld. Nu meet ik al enkele dagen een snelheid van max 40 mbit/s, dus even contact opgenomen met KPN. Nu blijkt dat er een cap op de lijn is gezet van 40mbit/s, terwijl ze adverteren met een snelheid van 50mbit/s. De uitleg die de medewerker mij gaf:

  • Het abonnement heeft een maximale snelheid van 50mbit/s (als je dat haalt via ADSL)
  • Via 4G wordt de lijn ‘opgehoogd’ tot maximaal 40mbit/s

Waarom wordt deze constructie niet vermeld in de productinfo? Dan had ik nooit voor dit abonnement gekozen. Hoe kun je nu adverteren voor een product met een bepaalde snelheid, dat je alleen zou kunnen bestellen als je die snelheid per definitie niet kan halen (4G buitengebied is alleen beschikbaar voor klanten met een enorm trage verbinding).

Ik voel me echt een beetje genaaid en begrijp niet dat deze cruciale informatie niet duidelijk wordt uitgelegd.

Is er nog een manier om de verbinding terug te krijgen die ik hiervoor had? Technisch is het dus gewoon mogelijk.

Tja als je gebruik kan maken van Snel internet buitengebied zit je waarschijnlijk best ver van de pop, Ik denk dat jouw snelheid om deze reden erg wisselvallig zou zijn, het Snel Internet Buitengebied zou een toevoeging moeten zijn aan een eventuele snelheidsverlies zodat je verbinding in ieder geval ten alle tijden bruikbaar blijft.

Je betaalt voor het 50Mbit pakket, maar dit is tot 50Mbit, er zijn geen lagere pakketten beschikbaar. Het zal niet zo zijn dat KPN jouw verbinding afknijpt.

TL;DR De Snel Internet buitengebied is een fallback methode over 4G om er voor te zorgen dat een anders instabiele lijn wel altijd bruikbaar blijft.


Dan had ik nooit voor dit abonnement gekozen.

Als ik vragen mag: waar had u dan voor gekozen? Zoveel opties heeft u niet…

Als je glasvezel hebt, dan word de snelheid van het abonnement gegarandeerd. Heb je geen glasvezel, dan is de snelheid niet gegarandeerd. Dan is het altijd een "tot 50 mbit" of "tot 100 mbit" abonnement. Of "tot 200 mbit". Er zijn legio mensen die een 100 mbit abonnement hebben en "maar" 60 of 70 mbit halen over hun DSL verbinding. Daar is niets bijzonders aan.


@DylanSan Bedankt voor je reactie. Op de chat vertelde de medewerker dat het internet via 4g sinds kort wordt beperkt, om de belasting van 4g masten te beperken. De verbinding kan wel sneller (60 - 70 mbit/s de eerste 2 weken) maar dit wordt sinds kort dus beperkt, volgens mij wordt er dus wel geknepen.

@Nick83 T-mobile levert dit ook, 4g-only. Dat was mijn andere alternatief, maar die hanteert een soort datalimiet. Ik denk dat ik dat verkozen had boven een snelheidslimiet.

Ik snap de term tot x mbit/s, maar vind het vreemd dat te gebruiken bij een productcombinatie waar dat in geen geval haalbaar is.

  • DSL + 4G wordt alleen geleverd waar internet langzaam (<10/15 mbit) is
  • Via DSL haal je het niet want zie bovenstaand
  • Via 4G haal je het niet want het wordt afgeknepen

Edit: waarschijnlijk was ik niet zo’n negative nancy geweest als de verbinding vanaf het begin deze snelheid was geweest, omdat het eerder aanzienlijk sneller was heb ik het gevoel dat me iets is afgenomen. Deze toevoeging om even het sentiment te duiden.


@DylanSan Bedankt voor je reactie. Op de chat vertelde de medewerker dat het internet via 4g sinds kort wordt beperkt, om de belasting van 4g masten te beperken. De verbinding kan wel sneller (60 - 70 mbit/s de eerste 2 weken) maar dit wordt sinds kort dus beperkt, volgens mij wordt er dus wel geknepen.

Even ter verduidelijking, ik bedoelde de ADSL verbinding, inderdaad wordt de 4G verbinding beperkt er zal immers ruimte over moeten blijven voor de mobiele gebruikers.

 

Indien je hoger haalt dan 40mbit op alleen koper en geen last heb van verlies op willekeurige momenten heeft het inderdaad geen zin om gebruik te maken van een toevoegende 4g verbinding, Indien je wel af en toe verlies hebt op de lijn is het toch echt wel heel fijn dat er een mogelijkheid is om seamless over te gaan naar die 4g verbinding.

 

Check ook even wat https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/ aangeeft.


@DylanSan Bedankt voor je reactie. Op de chat vertelde de medewerker dat het internet via 4g sinds kort wordt beperkt, om de belasting van 4g masten te beperken. De verbinding kan wel sneller (60 - 70 mbit/s de eerste 2 weken) maar dit wordt sinds kort dus beperkt, volgens mij wordt er dus wel geknepen.

Het is al heel lang zo (lander dan half jaar, zoek maar na) dat 4G m.b.t. Sneller Internet Buitengebied een snelheidslimiet heeft van 30Mbps. Het zou best kunnen dat in de eerste week o.i.d. er nog even tijdelijk een andere instelling wordt gebruikt, of dat er iets fout gaat. Of dat er hier en daar als een mast/sector vrijwel niet belast is, je wel meer dan 30Mbps krijgt, maar als er meer load/gebruikers zijn, dit niet meer opgaat (mobiele gebruikers hebben proiriteit).

@Nick83 T-mobile levert dit ook, 4g-only. Dat was mijn andere alternatief, maar die hanteert een soort datalimiet. Ik denk dat ik dat verkozen had boven een snelheidslimiet.

T-Mobile 4G voor Thuis heeft een snelheidslimiet van 25Mbps. Ik heb het zelf ook gehad, genoeg medeklanten op de lettertjes gewezen die ook klaagden dat het net snel genoeg was of zou zijn. Bij de meesten zit het tussen de oren.


Hallo @Simon_85, welkom! Inmiddels is het tot 50 Mbit/s meer dan wat je kunt behalen, zie ik inderdaad. Het is wel tót en dus niet sowieso. Heb je al eens geprobeerd om het 4G modem wat te verplaatsen? Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Dan wil ik toch nog eens meekijken. 


Ik zie dat je niet meer gereageerd hebt, had je eerst voldoende informatie? Zo niet, laat het gerust weten. 


@Marcia_ dank voor je opvolging, ik laat het hier even bij. De verbinding lijkt wat te fluctueren (ik heb na het posten van dit bericht tóch weer prima snelheden behaald) maar is stabiel.

Ik tel mijn zegeningen want zonder dit product had ik 11 mbit/s gehaald.


De snelheid van SIBG 4G varieert bij mij ook. Regen bijvoorbeeld heeft invloed. En alle snelheidsmetingen van KPN, Ookla, Fast en speedtest-cli (Linux) geven allemaal verschillende waardes… en variëren ook per uur.