Skip to main content
Antwoord

Haal nooit de internetsnelheid waarvoor ik betaal

• August 31, 2025
  • 13 reacties
  • 211 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik heb heel lang geaarzeld om dit onderwerp op dit KPN Forum te plaatsen. 
Graag reacties van andere KPN gebruikers. 

Probleem: Reeds vele jaren maak ik gebruik van de KPN Internetvoorziening.
Echter, ik heb nog nooit (Lees NOOIT) de Internetsnelheid gehaald waarvoor ik maandelijks jaar in jaar uit aan KPN betaal. 

Ik heb de snelheid gemeten met Ookla (vele jaren) en recent de meetvoorzieningen die KPN zelf biedt. 

Mijn metingen zij uitgevoerd via de KPN Experiabox V10 en (de laatste keer vandaag) een Windows 11 Pro computer met i7 processor via een CAT 5 kabelverbinding van ca. 5 meter. 
Download: 238,9 mbps,  ping 4ms
Opload    :  198,2 mbps  jitter  2ms
Servers/computers in Amsterdam, minder dan 3 KM van elkaar verwijderd. 
Mijn abonnement heet KPN Ultrasnel en zou mij 1000 mbps down en 1000 mbps up moeten bieden. Ik betaalde tot voor kort € 69,00 per maand, maar KPN heeft mij zonder verklaring waarom, recent gemeld dat per 1 september a.s. voortaan € 85,65 in rekening zal worden gebracht. 

VRAAG: kan dit in Nederland zomaar?
EN       :  wie heeft dezelfde ervaring met KPN? 

Beste antwoord door JanD

Beste ​@BTPGNL als je mijn eerder geplaatste link opgevolgd hebt zonder resultaat, dan even bellen met KPN via 0800 0402, via X, via Facebook of een terugbelafspraak maken, zie link:

https://www.kpn.com/service/ugs?icid=contact:cd=community&campaignid=so:c=merk-community

Succes

13 reacties

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Als je internet kabel echt cat.5 is dan is het verklaarbaar. Minimaal cat.5E of cat.6 deze zijn voor gigabit verbindingen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 31, 2025

Dank voor de reactie.

Vanaf het glasvezelkastje is de kabel inderdaad CAT 5 E.
Toen de KPN monteur hier was om glasvezel te installeren has ik zekfs een CAT y kabel beschikbaar, 
Terecht vond hij dat toe een overkill. Die kabel gebruikte ik toen voor lokale tests met video streaming. 
Ook de KPN monteur zag toen de lage internetsnelheid, maar velkaarde het euvel toen aan congestie in de buurt. 
Echter, dat is nooit veranderd. 
En omdat gewone internet toegang ik met de huidige situatie kan werken. 

Maar vanwege de aangekondogde prijsverhoging bedacht ik ineens dat KPN mij niet levert waarvoor ik betaal 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 31, 2025

Beste ​@BTPGNL dat je binnenkort meer dan €15 meer moet gaan betalen kan te maken hebben met een aflopende korting, daar is dus niets mis mee of je hebt je pakket aangepast waardoor het duurder wordt.

Je Gigabitverbinding moet op 1 bekabelde pc ongeveer 925/925Mbit/s kunnen halen.

Zie onderstaande link voor een mogelijke oplossing:

Succes

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 31, 2025

Heb een Cat 8 kabels tot 40 GBPS en 2000mHz. werkt perfect ook op modem , op pc netwerkinstellingen netwerk gezet op snelheid en duplex 1gb.. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • September 1, 2025

Heb je alles al een keer stroomloos gemaakt voor een paar minuten. Is de link speed tussen jou pc en experia ook 1000mbit   

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • September 1, 2025

Heb een Cat 8 kabels tot 40 GBPS en 2000mHz. werkt perfect ook op modem , op pc netwerkinstellingen netwerk gezet op snelheid en duplex 1gb.. 

Cat.8 is wel erg overdreven met een Cat.6 kan je ook tot 40gb 30mtr maar voor een huis installatie is cat.6 meer dan voldoende

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 4, 2025

Goedemiddag ​@BTPGNL en dank voor jouw bericht!

Dat zijn inderdaad bij lange na niet de snelheden die je zou moeten horen te behalen dus goed dat je hier melding van maakt. Heb je het glasvezelkastje ook al eens gereset door deze minimaal 2 minuten lang stroomloos te maken? Dat is in de regel de eerste stap wanneer iemand met glasvezel niet de snelheid haalt die zou moeten worden gehaald. 

Heb je alles al een keer stroomloos gemaakt voor een paar minuten. Is de link speed tussen jou pc en experia ook 1000mbit   

Hier ben ik ook benieuwd naar en we zien je bevindingen dan ook graag tegemoet!

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 4, 2025

Dank voor de aanwijzingen.
Deze opgevolgd.
Ondertussen zijn alle netwerkkabels hier CAT 7. 

Resultaat: Download  266,57 max.
                 Upload      547,77 max.
Tijdstip   : 16.10 uur

Testen uitgevoerd op een Dell i7 computer en een Lenovo i5 laptop.
Beide computers gaven nagenoeg hetzelfde resultaat.  

Bij mij blijft daarom de gedachte dat KPN bij niet levert waarvoor ik betaal.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 4, 2025

…. bij mij ….

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 4, 2025

Beste ​@BTPGNL als je mijn eerder geplaatste link opgevolgd hebt zonder resultaat, dan even bellen met KPN via 0800 0402, via X, via Facebook of een terugbelafspraak maken, zie link:

https://www.kpn.com/service/ugs?icid=contact:cd=community&campaignid=so:c=merk-community

Succes

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • September 4, 2025

Je kan in het modem inloggen 192.168.2.254 daar kan je zien wat voor snelheid er binnen komt.

wat je ook kan proberen is modem default maken.

zodat je modem profiel opnieuw ingeladen wordt.

letop alle wijzigingen port forwarding dhcp reserveringen gaan allemaal verloren bij deze reset

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 7, 2025

Ik heb heel lang geaarzeld om dit onderwerp op dit KPN Forum te plaatsen. 
Graag reacties van andere KPN gebruikers. 

Probleem: Reeds vele jaren maak ik gebruik van de KPN Internetvoorziening.
Echter, ik heb nog nooit (Lees NOOIT) de Internetsnelheid gehaald waarvoor ik maandelijks jaar in jaar uit aan KPN betaal. 

Ik heb de snelheid gemeten met Ookla (vele jaren) en recent de meetvoorzieningen die KPN zelf biedt. 

Mijn metingen zij uitgevoerd via de KPN Experiabox V10 en (de laatste keer vandaag) een Windows 11 Pro computer met i7 processor via een CAT 5 kabelverbinding van ca. 5 meter. 
Download: 238,9 mbps,  ping 4ms
Opload    :  198,2 mbps  jitter  2ms
Servers/computers in Amsterdam, minder dan 3 KM van elkaar verwijderd. 
Mijn abonnement heet KPN Ultrasnel en zou mij 1000 mbps down en 1000 mbps up moeten bieden. Ik betaalde tot voor kort € 69,00 per maand, maar KPN heeft mij zonder verklaring waarom, recent gemeld dat per 1 september a.s. voortaan € 85,65 in rekening zal worden gebracht. 

VRAAG: kan dit in Nederland zomaar?
EN       :  wie heeft dezelfde ervaring met KPN? 

Je vermeld niet of je ADSL of glasvezel hebt. Ik denk glasvezel omdat ADSL nog helemaal niet zulke snelheden aankan van 1 Gbit/s…….

Tsja zo langzaamerhand een bekend “probleem”. Cat5e kabel met die lengte moet geen probleem zijn. Cat6(e) of cat7 is vanzelf wel beter op de toekomst voorbereid als je langere kabels gebruikt.

Uit je bericht maak ik op dat je bekabeld meet? Maar zulke snelheden meet je vaak met de wifi.

Ik heb daar enige “ervaring” mee sinds ik een 1 Gbit/s glasvezel verbinding heb. 

Hoeveel snelheid je haalt hangt sterk af van de netwerkkaart in een computer, laptop of ander apparaat en met welke provider je met speeddisk meet. De meeste netwerkkaarten van de wat oudere computer hebben “nog” maar een 1 Gbit/s netwerkkaart aan boord. Wanneer je daar mee gaat meten moet je een snelheid krijgen van ongeveer 950 Mbit/s. Boven de 1 Gbit/s komt dit echt niet. Wanneer er echter een 2.5 Gbit/s netwerkkaart in een apparaat zit, haal je pas snelheden van 1016/1060 Mbit/s. 

Bepaalde netwerkkaarten zijn erg “zinnig” wat snelheid betreft. Zal vast afhangen van het merk chip op die netwerkkaart. Ook een vrij nieuwe laptop haalt die snelheid bekabeld niet omdat er “maar” een netwerkkaart van 1 Gbit/s en een wifi inzit die zulke snelheden "nog” niet aankunnen. Als ik bekabeld meet met bijv. osso haal ik snelheden van 980 Mbit/s. Wanneer ik daar dan via de wifi meet heb ik een snelheid van 100 Mbit/s. Ik heb toch echt een 1000 Mbit/s glasvezel verbinding.

Een experia box v10 is nu net niet echt een erg geschikt apparaat voor die snelheid van 1 Gbit/s. Er gaat het gerucht dat de experia boxen langzamerhand worden vervangen door een kpn box. Meestal krijgen de mensen met een 1 Gbit/s snelheid een nieuwe router bijv. een KPN box 12/14. Maar dat zijn ze bij mij dus ook vergeten maar dat geeft niet omdat ik een eigen router heb en de kpn box 10 nog ongebruikt nieuw in de doos zit…...

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 9, 2025

Goedemorgen ​@BTPGNL!

Succes

Heb je dit advies op kunnen volgen en zo ja, wat is hier verder precies uitgekomen?