Skip to main content
Vraag

Haperingen in het internetsignaal en bij Terugkijken sinds overstap naar KPN Glasvezel

• December 1, 2025
  • 7 reacties
  • 41 keer bekeken

Ik ben sinds een maand of 2 overgestapt naar glasvezel van KPN. Op zich gaat het best goed.

Maar ik merk dat de internetverbinding met regelmaat toch even wegvalt. Duurt vaak niet heel lang, maar irritant is het wel.

Ook met terugkijken van een programma op TV komt het voor dat het beeld even stopt, of dat het beeld (deels) blokkerig is.

Ik zou het liefst met een deskundig iemand van KPN praten/bellen maar die mogelijkheid is toch behoorlijk vakkundig verstopt of geblokkeerd.

7 reacties

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • December 1, 2025

Hoi ​@Wilfred Waltman 

Heb je er ook wat tussen een switch of devolo's (draadloos systeem)
Een switch moet wel IGMP snooping hebben anders kun je dit krijgen.
Kom je er niet uit dan kun je ook even bellen met het gratis nummer van de KPN 0800 0402 

Bereikbaar op: ma t/m vr tussen 08.00 - 18.00 uur, za. 08:00 - 17:00 uur.
Zon- en feestdagen gesloten.

Je kunt ook zelf een bel-afspraak maken, dan belt de KPN je op een moment dat jou uitkomt.

• December 1, 2025

Bij mij is dit zeer bekend. En ik kan het oplossen door de NT (glasvezelkastje) uit en na enige tijd weer aan te zetten. Dat moet ik steeds herhalen wanneer de modem een herstart heeft gehad.

Ik kan het in de modem (V10 bij mij met klassieke firmware) zien bij Status, dan geven zowel IPv4 als IPv6 aan dat ze niet of hooguit enkele minuten online zijn. En dat treedt dan regelmatig op totdat ik dus de NT opnieuw start. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Wilfred Waltman. Welkom op de KPN Community! Erg storend en irritant als je verbinding zo hapert en bij het terugkijken het beeld stil valt. 

Merk je ook wanneer het beeld stilstaat, dat je internetverbinding er gelijktijdig uitligt en je niets meer kunt opzoeken op je telefoon bijvoorbeeld? Dat zou er wel op duiden dat je gehele verbinding eruit ligt. Dan kan het probleem nog steeds op meerdere plekken liggen, maar ik zou dan beginnen met het glasvezelkastje (NT) eens 2 minuten van de stroom te halen. Daarna de stroom weer te herstellen en wachten totdat de glasverbinding is hersteld. Vervolgens raad ik je aan om de Experia Box eens een hard reset te geven volgens de instructie hieronder. 

Gebruik je ook nog eigen netwerkapparatuur, zoals switches, routers of Wifi versterkers? Dat kan ook een rol spelen in de stabiliteit van je verbinding binnenshuis. 

Als daar geen sprake van is en de resetprocedure haalt ook niets uit, dan kun je het beste een terugbelafspraak maken zoals ​@huistijger al voorstelt. Dat vindt je rechtsonder op de pagina. Laat maar weten of je nog wat hulp nodig hebt en of je geholpen bent!

@huistijger, @henk2304, dank jullie wel voor de reactie.

Ik heb geen idee wat IGMP snooping is, maar ik zal een zoeken naar een instelling of vinkje.

​@Arjan van KPN, ik heb de hele stack van NT, modem en switch van het stroom afgehaald en herstart.

Ik heb hier inderdaad wel eigen apparatuur voor het netwerk, te weten:

• UniFi USW-Lite-16-PoE
  • UniFi Cloud-key-gen
  • 3 x UniFi AC-lite access-point. Een op elke vedieping van het huis.

Voordat we nu gaan zeggen dat het aan die setup ligt, deze setup is al behoorlijke tijd in gebruik en toen we nog bij Ziggo zaten ging dit foutloos. Pas bij de overstap naar KPN Glasvezel is het zo dat de internetverbinding, met name via de wifi, met enige regelmaat wegvalt.

​@huistijger, ik heb een setting gevonden voor dat IGMP snooping en aangezet. Wie weet was het de heilige graal, ik ga het de komende dagen eens in de gaten houden.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Er zit echter wel een verschil in modem- en tv situatie ten opzichte van je oude provider 😉 Bij Ziggo kon je het modem in bridge modus zetten en dat is bij ons niet mogelijk. En je hebt nu te maken met multicastverkeer via een bepaalde VLAN ten opzichte van een DVB-C signaal voorheen. Het is dan belangrijk dat je je eigen router goed instelt, want anders krijg je uitval. Het zou goed kunnen dat het nu beter gaat met de multicast instelling, want dan is er geen risico meer op multicast flooding (als ik het goed zeg). 

Als het daarna nog steeds mis gaat, dan horen we het graag! Hier op de Community zitten wel een aantal mensen met verstand van Unify apparatuur en netwerk opbouwen.Â