Skip to main content
Beantwoord

Hardnekkige DNS problemen

• September 22, 2025
  • 16 reacties
  • 181 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het rondgooglen naar een oplossing voor mijn probleem. Het brengt me ook naar dit forum, maar er is nog steeds geen oplossing.

Afgelopen jaar hebben meer mensen last van DNS-issues. Google diensten doen het prima, maar al het andere laadt erg sloom. Ik heb al herhaaldelijk de router herstart, op alle mogelijke manieren, en ik heb de ipv6 opties aan, uit, aan, uit, weer aan en weer uit gezet. Ook heb ik het extra 5g wifi netwerk gedisabled en ik heb de router terug naar fabrieksinstellingen gezet….  En nog steeds gebeurt het zo nu en dan - behoorlijk onvoorspelbaar - dat ik erg slecht netwerk heb. Dat is extra vervelend omdat ik soms live en consequent online moet zijn voor werk.

Aan alle KPN-bobo’s hier: wat is de oplossing voor dit probleem? Er is geen doorkomen aan bij de FAQ en de “service” op de KPN website. 

Anders liever een nieuwe router.

In afwachting verblijf ik….

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Bjorn9999, welkom op onze community! Wat balen dat dit nog niet goed werkt, dit moet goed op te lossen zijn. Je zou nog kunnen proberen IPv6 uit te zetten op je V10, dit lijkt wel eens te helpen. Ik heb hier verder niet echt een verklaring of oplossing voor. Als dit het niet oplost, wil je dan eens met ons bellen? Dan kijken we meteen even mee. Je kunt hiervoor online een belafspraak maken.

16 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • September 22, 2025

Welke apparatuur heb je in gebruik? (modem, switch, extenders,etc)

• September 22, 2025

Werk je op een bekabeld aangesloten systeem? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 23, 2025

Welke apparatuur heb je in gebruik? (modem, switch, extenders,etc)

Een Experia v10. Met kabel (desktop) en wifi (laptop + telefoon + chromecast). Maakt voor de kwaliteit van de ontvangst niet uit. 

Gisteren duurde het weer heel lang voor sites laadden en streaming op de chromecast haperde maar eenmaal tot stand gekomen bleef het werken. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 23, 2025

Heb je koper of glas ​@Bjorn9999 ? en wat is je snelheid?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 23, 2025

Heb je koper of glas ​@Bjorn9999 ? en wat is je snelheid?

Koper en 50Mbps.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 23, 2025

Inmiddels een dagje verder. Vooral in de avonduren lijkt het mis te gaan. Zonet ook weer. Lokaal streamen geen enkel probleem, een simpele website opvragen: heeeeeel erg traag.

“Internet” zegt: stel je DNS in als 8.8.8.8 of 1.1.1.1. Gedaan. Geen duidelijke verandering. Stel het weer terug in en hopsa, razendsnel. Tot 3 minuten later: alles weer retetraag.

Ik wil graag weten wat ze bij KPN denken dat er aan de hand is, want ik ben niet de enige die er last van heeft, blijkbaar. Alleen worden op de vragen van de anderen dus geen antwoorden gepubliceerd.

Hallo? KPN? Iemand thuis?

• September 23, 2025

Heb jij ook tv ontvangers van KPN? 

Gebruik je een draadloze verbindingset in huis? DVS? Powerline? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 23, 2025

Heb jij ook tv ontvangers van KPN? 

Gebruik je een draadloze verbindingset in huis? DVS? Powerline? 

Nee, ik heb alleen een router en een chromecast. En een magnetron. Ik denk niet dat het aan het signaal ligt, want Google diensten doen het steeds prima. 

Leen59
Wijsgeer
  • September 23, 2025

Welke Google diensten bedoel je, en gebruik je Chrome als browser? Doe anders op het moment dat het zo traag lijkt de Speedtest.

https://www.kpn.com/internet/speedtest?campaignid=so:c=merk-community

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 24, 2025

Welke Google diensten bedoel je, en gebruik je Chrome als browser? Doe anders op het moment dat het zo traag lijkt de Speedtest.

https://www.kpn.com/internet/speedtest?campaignid=so:c=merk-community

Ik gebruik Chrome en Duckduckgo. Chrome levert ongeacht problemen altijd resultaten, maar doorklikken leidt tot onbereikbare pagina’s (als de storing optreedt).

Duckduckgo doet in zo'n geval helemaal niks. Uiteindelijk meldt-ie ‘pagina reageert niet’.

Speedtest bij zo’n storing levert niks op want kan geen verbinding maken. 

Traag betekent: de browser kan de pagina niet vinden. Daarom dat ik een DNS probleem vermoed. Het gekke is dis dat Googlezoekopdrachten in Chrome wel werken  

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 24, 2025

Hoi ​@Bjorn9999, welkom op onze community! Wat balen dat dit nog niet goed werkt, dit moet goed op te lossen zijn. Je zou nog kunnen proberen IPv6 uit te zetten op je V10, dit lijkt wel eens te helpen. Ik heb hier verder niet echt een verklaring of oplossing voor. Als dit het niet oplost, wil je dan eens met ons bellen? Dan kijken we meteen even mee. Je kunt hiervoor online een belafspraak maken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 24, 2025

Ik heb net een afspraak gemaakt op de verkeerde dag. Ik vraag Dot om mijn afspraak te wijzigen, maar Dot is volgens mij een ouder model. Niet zo intelligent. Nou ja, dan laat ik het maar staan.

Bedankt voor de service.

(Wat een gehannes zeg, hier word je toch doodmoe van? Als dat gesprek net zo’n aanfluiting is als de rest van de “service” moet ik eens gaan kijken of het elders beter is….)

• September 24, 2025

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • September 24, 2025

In Chrome zou je DoH kunnen instellen:

https://developers.cloudflare.com/1.1.1.1/encryption/dns-over-https/encrypted-dns-browsers/

Misschien helpt dat.

Inmiddels een dagje verder. Vooral in de avonduren lijkt het mis te gaan. Zonet ook weer. Lokaal streamen geen enkel probleem, een simpele website opvragen: heeeeeel erg traag.

“Internet” zegt: stel je DNS in als 8.8.8.8 of 1.1.1.1. Gedaan. Geen duidelijke verandering. Stel het weer terug in en hopsa, razendsnel. Tot 3 minuten later: alles weer retetraag.

Ik wil graag weten wat ze bij KPN denken dat er aan de hand is, want ik ben niet de enige die er last van heeft, blijkbaar. Alleen worden op de vragen van de anderen dus geen antwoorden gepubliceerd.

Hallo? KPN? Iemand thuis?

Dat heb ik al gedaan. En dan ‘harder’.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9
  • Helper
  • September 24, 2025

Als het dns zou zijn dan is een wissel naar google of anderen dns providers de oplossing. Maar omdat het probleem blijft na switch. Vermoed ik eerder dat je verbinding zelf niet helemaal lekker is.

wat je zou kunnen checken is wat zijn de leds op je modem tijdens dit issue. Log ook even in op je modem en kijken even wat de wan uptime is.

kan misschien een resync zijn van de pppoe sessie of iets in die richting

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

@Bjorn9999 heb je mijn telefonische collega's nog gesproken in de tussentijd? Ik denk dat t de moeite wel waard is dat er iemand even meekijkt naar de kwaliteit van het signaal