Skip to main content
Beantwoord

Heb ik glasvezel in de woning? Zie foto's

• June 10, 2026
  • 12 reacties
  • 121 keer bekeken

Hallo ik heb een simpele is dit een glasvezel aansluiting of een andere aansluiting?

Beste antwoord door Ik_Combineer

Dan heb je zakelijk glas, die is inderdaad niet door de klantenservice te zien. Je zou het kunnen proberen bij 0800-0403 maar hier valt geen normaal abonnement op aan te vragen. Dit is bedoeld om bijvoorbeeld deze vestiging te koppelen met een fysiek directe lijn met een andere vestiging 60km verder in het land.

12 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 10, 2026

Dit is een glasvezelaansluiting ​@Dyon001 , heb jij dat gesloopt of zit dat standaard zo?

rvk01
Slimmerik
  • June 10, 2026

Dat is inderdaad glasvezel. Ik vraag me echter af of dat van een provider of netbeheerder is. Het kan natuurlijk ook een glasvezelkabel naar een ander gedeelte in het gebouw zijn. Ik herken de aansluiting niet maar misschien een van de monteurs hier wel.

Edit. Google image vergelijk komt wel met wat vergelijkbare aansluitingen.

Bijvoorbeeld...

Schijnbaar een oude Trinet-aansluiting waarbij ooit de bedoeling was om beide koper en glasvezel op aan te kunnen sluiten (hier dus alleen voor glasvezel gebruikt).

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Dyon001 . Welkom hier.

Lastig te zeggen zo. Als je met zekerheid wil weten wat er qua glasvezel zit en/of mogelijk is kun je het beste de postcode check doen:

Glasvezelcheck: Heb ik glasvezel op mijn postcode? | KPN

rvk01
Slimmerik
  • June 10, 2026

En als de KPN check geen resultaat geeft kun je ook nog kijken op mijn aansluiting.nl om te zien of deze van een andere beheerder is.

https://www.mijnaansluiting.nl/netbeheerders

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 10, 2026

Is het een bedrijfspand? Want dit ziet er uit als zakelijk glas...

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 10, 2026

het is een oud bedrijfspand wat ingedeeld is naar huizen de kabel loopt ook richting straat, het vreemde is dat kpn blijft ontkennen dat we een glasvezel aansluiting hebben. 

rvk01
Slimmerik
  • June 10, 2026

het is een oud bedrijfspand wat ingedeeld is naar huizen de kabel loopt ook richting straat, het vreemde is dat kpn blijft ontkennen dat we een glasvezel aansluiting hebben. 

Dus ik neem aan dat de postcodecheck van KPN niets aangeeft?

En wat geeft de postcodecheck bij https://www.mijnaansluiting.nl/netbeheerders aan?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • June 10, 2026

Dan heb je zakelijk glas, die is inderdaad niet door de klantenservice te zien. Je zou het kunnen proberen bij 0800-0403 maar hier valt geen normaal abonnement op aan te vragen. Dit is bedoeld om bijvoorbeeld deze vestiging te koppelen met een fysiek directe lijn met een andere vestiging 60km verder in het land.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 12, 2026

Bedankt voor de reacties het is inderdaad zakelijk glas, dus moeten we nog even geduld hebben totdat kpn glasvezel aanlegd in stadskanaal

• June 12, 2026

https://www.stadskanaal.nl/inwoners/glasvezel

Op dit moment is in de gemeente Stadskanaal alleen Delta bezig met de aanleg.

Toch wel erg jammer, er ligt al een glasvezel, waar zit het ander einde ? ? ?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 12, 2026

In de actieve ruimte van een telefooncentrale waardoor KPN ze kan doorschakelen naar andere centrale’s en daar weer door naar de andere vestiging van de klant. Dit is dus niet de POP. Hier valt dus geen internet op aan te sluiten.

• June 12, 2026

Nouh, “kunnen” lees ik als “willen” :/
Bij / in de centrale een stukje glasvezel leggen zal toch eenvoudiger (en goedkoper) zijn dan een nieuw glasvezel naar de klant.
Maar ja, laat maar, stom gedoe, “regeltjes”.

[..]  door naar de andere vestiging van de klant. 

Is dat altijd zo met “zakelijke” glasvezel ? Een zgn dark fiber ? ( wat op koper een koude lijn heette ? )
Dat is natuurlijk heel mooi, als je daar het geld voor over hebt. ( het kan op een andere manier ook wel )
Maar, in een van de vestigingen zal er wel internet verbinding zijn en voor de zekerheid in allemaal lijkt mij zo.

​NB, ​@Ik_Combineer, dank voor je praktijk inzichten.