Skip to main content

Ik heb een trage ADSL verbinding (3mbit down / 0,7mbit up).

Ik heb een 4G modem met soms 2 streepjes bereik, vaak 1 streep bereik. De kwaliteit van de verbinding is vaak slecht => Hoge latency, rond 25mbit bij een speedtest.

Het valt op dat de verbinding slecht is wanneer de 4G modem bij springt. Als de adsl verbinding volloopt hangt het internet tot dat de 4g verbinding mee werkt.

Ik vraag mij af waarom ik niet los de 4g modem kan gebruiken. Mijn vermoeden is dat het allemaal een stuk stabieler werkt als de ADSL verbinding niet gebruikt word.

---

Zal het aanschaffen van een betere 4G antenne de hoge latency oplossen of is dit een nadeel van een 4g verbinding combinatie met ADSL?

Het 4G modem kan alleen werken i.c.m. een Experiabox. Ik heb 2 streepjes en het 4G modem voegt 30 Mbps toe aan de VDSL verbinding. 4G schakelt inderdaad bij als de download of upload van VDSL overvraagd wordt. Latency bij mij is rond 20 ms. met speedtest.

Ik denk dat de 4G mast bij jou gewoon af en toe vol belast is. Weinig aan te doen, richten met buitenantenne op andere mast misschien.


Hi F, welkom hier. 

Ik denk dat @Ernst-Jan gelijk heeft. Een buitenantenne kan misschien helpen. Heb je toevallig een mobiel abonnement van KPN? Dan kun je de snelheid buiten even testen met een speedtest, volgens mij moet dat in orde zijn.

Mocht die snelheid goed zijn, dan kun je dus een buitenantenne overwegen. :slight_smile: