Skip to main content

Hoe de bestaande tv-bekabeling omzetten naar internet?

Dag iedereen,
Ik heb een nieuw huis en maak gebruik van KPN 1GPS glasvezel internet. Heb een D-Link Wifi mesh netwerk geïnstalleerd en alle apparaten zijn draadloos verbonden. Mijn TV en Laptop zijn geen Wifi6 en dat beperkt het volledige potentieel van de mesh. Aangezien tv draadloos is aangesloten, zit ik te denken of ik de tv-bekabeling kan omzetten om internet door te sturen.

Ik heb de Experia Box 12 en weet niet zeker hoe ik dit moet doen. De informatie van Amerikaanse / andere Engelse sites is enigszins verwarrend. Dus, kun je alsjeblieft je ervaring delen als je zoiets had gedaan en me misschien helpen? Ik ben een beetje handig, dus ik denk dat ik goede informatieve hulp kan gebruiken. Alvast bedankt :)

Coax zal vervangen moeten worden door utp kabels en contact dozen. Nieuwe kabels trekken dus. Vaak niet zo eenvoudig. 

Maar er is toch niks mis met je huidige opzet? Die tv en laptop gaan niet beter werken via utp kabel. 

En ik neem aan dat het tv kastje van kpn (TV+, DIW7022) via de wifi van de Box12 gaat.


Bedankt voor de reactie PeterG, de behoefte is vooral aan de tv omdat deze alleen op wifi is aangesloten. Ik heb geen KPN TV+ abonnement en doe er ook niet aan mee.

Zowel de tv als de laptop hebben geen Wifi6, dus de mogelijkheden voor het gebruik van het mesh-netwerk zijn vrij beperkt en met alle storingen dacht ik eraan om bekabelde verbindingen aan hen toe te wijzen met behulp van de bestaande kabel. Denk dat het niet plug en play is!


WiFi 6 heeft niets met mesh te maken. Sowieso hebben de aangesloten apparaten niets met mesh te maken. Mesh is iets tussen WiFi punten onderling.

De aangesloten apparaten hebben daar niets mee te maken. Die hebben gewoon een WiFi verbinding. Meer niet. Die verbinding is niet anders als de WiFi punten mesh ondersteunen. 


Bedankt dat je de tijd hebt genomen om te reageren, maar sorry dat je niet helpt! Al deze wifi mesh en wifi6 zijn aanvullende informatie dan de hoofdvraag. Ik begrijp dat je probeert de oorzaak van de behoefte aan te pakken en te kijken of het waargenomen antwoord überhaupt nodig is!

Maar ik moet nog steeds weten hoe ik de coaxiale tv-bekabeling moet gebruiken voor internettoegang en of iemand hier dat heeft gedaan.


Maar ik moet nog steeds weten hoe ik de coaxiale tv-bekabeling moet gebruiken voor internettoegang.

Dat is alleen mogelijk met moca adapters. Een dure oplossing t.o.v. kabels. En veel storingsgevoeliger. En duur.

De bestaande coax wandcontacten kan je niet gebruiken. Dit werkt alleen met kale coax kabels. Zonder splitters! Het moet één coax verbinding zijn tussen de moca's.

https://www.3dkabel.nl/Kabelkeur-Ziggo-geschikt-UPC-Ziggo-KPN-geschikt/Internet-over-Coax/MoCa-Hirschmann-2x-INCA-1G-High-speed-internet-over-coax-adapter-INCA6/

We raden het niet aan. Ik heb dit express eerst niet genoemd, omdat er zeer matige ervaringen mee zijn. Vervang de coax door utp.

De allernieuwste tv ontvangers van kpn, TV+ DIW7022) werken ook via wifi.


Bedankt voor deze informatie. Ik zal KPN TV+ bekijken tegen de kosten van opnieuw bedraden met UTP.