Skip to main content
Vraag

Hoe kan het dat mijn netwerknaam dezelfde is als die van mijn ouders?

• January 11, 2025
  • 7 reacties
  • 101 keer bekeken

Maedje
Topper
Forum|alt.badge.img

Hallo, het viel mijn op dat de netwerknaam van mijn KPN netwerk thuis hetzelfde is als in het huis van mijn ouders een aantal straten verderop. Het is sowieso een vreemde naam, niet het adres dat achterop de box(en) staat. Of ik die naam thuis gewijzigd heb weet ik niet meer maar bij mijn ouders thuis zeker niet! 

Ik heb laatst thuis getest of dit zeker mijn netwerk is door de box uit te zetten en dat klopte. Door de installatie van een beveiligingssysteem bij mijn ouders viel het mij op dat hun netwerk dezelfde naam had op mijn telefoon als dat bij mij thuis. Dat kan toch helemaal niet? Hoe werkt dit?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 11, 2025

Beste ​@Maedje in 1e instantie hebben de modem/routers de wifinaam (SSID) en wachtwoord (WW) zoals het op een sticker op de modem/router staat.

Vaak begint de wifinaam met KPN……. of ZTE…. of iets dergelijks.

Het is verstandig, om veiligheidsredenen, de wifinaam (SSID) te wijzigen in een eigen herkenbare naam en ook het WW te wijzigen.

Ben je misschien een keer aan het wisselen geweest van apparatuur bij jou en en ouders thuis???

Wat ook gebeurt is dat als je, om wat voor reden dan ook, een modemwissel krijgt bij KPN, onthoudt KPN de wifinaam en WW en als de nieuwe modem dan aangesloten wordt, wordt de reeds bekende wifinaam en ww in dat nieuwe modem gezet en wijkt dus af van de gegevens achterop de nieuwe modem.

Als je wilt kun je de gegevens op het nieuwe modem herstellen naar de gegevens zoals die achterop staan de de modem een fabrieks-reset te geven.

Maedje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 11, 2025

Nee, er heeft geen wissel plaats gevonden. Mijn ouders hadden altijd Ziggo. Ik heb dat abonnement opgezegd en een KPN alles in een afgesloten. Thuis een experia V10 bij mijn ouders een kpn box 12.

• January 11, 2025

Je hebt geen SuperWiFi's ofzo van het ene adres naar het andere adres verplaatst?

De MijnKPN app op de smartfoon gebruikt op beide adressen? 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 11, 2025

Beste ​@Maedje ik zou voor de zekerheid zowel bij jou als bij je ouders de netwerknaam (SSID) aanpassen  en het WW, bij beiden uiteraard verschillende netwerknamen en wachtwoorden gebruiken.

Succes.

Maedje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 11, 2025

Je hebt geen SuperWiFi's ofzo van het ene adres naar het andere adres verplaatst?

De MijnKPN app op de smartfoon gebruikt op beide adressen? 

Nee, helemaal niet.

Maedje
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 11, 2025

Beste ​@Maedje ik zou voor de zekerheid zowel bij jou als bij je ouders de netwerknaam (SSID) aanpassen  en het WW, bij beiden uiteraard verschillende netwerknamen en wachtwoorden gebruiken.

Succes.

Dat kan ik inderdaad doen. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • January 14, 2025

Je hebt niet een modem of iets dergelijks overgenomen van je ouders? Ik zal mij anders bij het advies van Jan willen aansluiten om het SSID en wachtwoord aan te passen voor de veiligheid.