Skip to main content

Iets wat ik werkelijk nergens kan teruglezen/Googlen en KPN medewerkers (telefonisten) hebben meermaals geen/weinig antwoord op mijn vraag. Ook de KPN monteur zei iets wat de telefonisten tegenspreekt. Ik heb nog steeds geen internet ná mijn modem en dat is verrekt lastig als je thuiswerkt. Mijn vraag als volgt;

Mijn kpn box 12 zit in de meterkast. Eerst Superwifi2 staat op de verdieping. Tweede superwifi2 staat op tweede verdieping.

Ik wil de superwifi's bekabeld aansluiten, zodat elke superwifi een kabel output + wifi heeft. Dus ik wil de superwifi's als accesspoints gebruiken. Echter krijg ik het niet voor elkaar zodat de superwifi's internet uitzenden.

Wat moet het traject van de kabels door het huis worden? KPN vertelt dat je superwifi's bekabeld moet aansluiten, maar dat is hetzelfde wanneer je zegt dat je auto brandstof nodig heeft (het heeft weinig zin om met deze info een elektrische auto te laten rijden op benzine)

A: kabel van modem naar superwifi op verdieping EN kabel van modem naar superwifi op 2e verdieping (superwifi's niet direct verbonden met elkaar)

B: kabel van modem naar superwifi verdieping, DAN kabel van superwifi verdieping naar superwifi op tweede verdieping (superwifi's wel direct verbonden met elkaar)

Ik ben enkele weekjes klant van KPN en ik kom van Ziggo. Via Ziggo had ik wifi units geleend en waarbij ik de units als opstelling B had opgesteld. Dit systeem werkte wel. Resetten van alle KPN onderdelen werkt overigens niet. Opstelling A werkt niet.

De gegarandeerde 80% KPN glasvezel internetsnelheid komt bij mij het huis niet in en de superwifi's werken niet. Ik ben dik ontevreden over de ondersteuning en levering bij mijn nieuwe provider. 

Hopelijk kan iemand mij helpen hoe de kabels in het huis moeten liggen voor de KPN box 12 met 2 'super'wifi's. Wellicht uitleg via een doorsnede schema? 

Alvast mijn dank

Hallo ​@oORemyOo ,

Wat jij wilt, is gewoon mogelijk. Een duidelijke instructie staat hier: 

Bedankt voor je reactie.

Zoals reeds gemeld, staat nergens duidelijk vermeld (ook niet in de kennisbank) op welke bekabelde wijze de 2 KPN superwifi's verbonden moeten worden wanneer ik ze wil gebruiken als accesspoints.

Is dat optie A of B in mijn eerste post?

Ofwel: moeten de 2 superwifi's afzonderlijk worden verbonden aan de modem. Of moet ik de eerste superwifi verbinden aan de modem, en dan met een kabel van de eerste superwifi naar de tweede superwifi?

Het kan allebei. Of ieder aan een eigen kabel op het modem maar doorlussen kan ook.

Beste ​@oORemyOo de snelheid moet je gewoon kunnen halen, wel bekabeld meten met 1 pc rechtstreeks bekabeld verbonden met de modem en verder alle (draadloze) apparatuur uit.

Zie anders onderstaande link voor mogelijke oplossingen:

Draadloos meten is geen maatstaf en dus zinloos.

Het kan allebei. Of ieder aan een eigen kabel op het modem maar doorlussen kan ook.

Thanks! Dan zit het probleem elders. Wellicht zit er een defect in een superwifi. Ik kom erop terug...

Beste ​@oORemyOo de snelheid moet je gewoon kunnen halen, wel bekabeld meten met 1 pc rechtstreeks bekabeld verbonden met de modem en verder alle (draadloze) apparatuur uit.

Zie anders onderstaande link voor mogelijke oplossingen:

Draadloos meten is geen maatstaf en dus zinloos.

Dit is meerdaags juist gemeten met goede kabel tussen pc-modem. 1Gbps moet haalbaar zijn met ondergrens 800Mbps. Upload gaat goed: 900-950Mbps. Download gaat niet goed: 600-720Mbps. Als de kpn speedtest upload 1Gbps laat zien, zou download theoretisch dan ook 1Gbps moeten zijn? (Gaat upload/download door dezelfde vezel naar mijn voordeur?)

Als de kpn speedtest upload 1Gbps laat zien, zou download theoretisch dan ook 1Gbps moeten zijn? (Gaat upload/download door dezelfde vezel naar mijn voordeur?)

Je weet het niet welke apparaten of diensten in achtergrond net bezig zijn met downloaden. Als je wil een betrouwbare meeting wil down, trek alle kabel uit de router behalve de naar jouw PC. Kijk voor het meten met task manager of een programma/dienst bezig met downloaden is en stop de download activiteit, dan start de speedtest app en meten. De download zou iets sneller zijn dan upload.

Ik heb ook hetzelfde probleem.

2 superwifi punten zijn bekabeld aan gesloten op het modem. Beiden superwifi's geven geen wifi, maar wel internet via kabel. Beide superwifi's zijn direct op de modem aan gesloten

Admin: naar je eigen topic verplaatst​​​

Momenteel werkt het KPN glasvezel netwerk thuis, zoals het moet doen. Het duurde 15 dagen, na afgesproken contractdatum, dat KPN glasvezel ons huis goed binnenkwam. En het duurde 19 dagen voordat het internet binnenshuis goed werkt. Al met al duurde dit echt veel te lang.

Ik zal hieronder uitleggen hoe ik het de 2 superwifi's bekabeld goed heb kunnen aansluiten. Ik denk dat het probleem zit in de overname van instellingen tussen modem en superwifi's. De 2 apps van KPN (MijnKPN en KPN thuis) werken niet met mijn KPNbox12, dus mijn handleiding is zonder gebruik van apps.

Wat ik heb gedaan nadat ik alle handleidingen van KPN heb gevolgd, de bekabelde superwifi's stralen geen wifi uit en KPN klantenservice komt er ook niet meer uit :

• ethernet kabels van 2 superwifi's loskoppelen
  • beide superwifi's resetten tot lampjes rood knipperen (paperclip 10sec. in reset punten)
  • als lampjes paars branden, dan beide superwifi's uitzetten (dus van stroom afhalen)
  • verbind jouw pc via een ethernet kabel op het modem
  • log in op het modem via de internetbrowser op jouw desktop of laptop: http://mijnmodem.kpn/ (login staat op achterkant modem)
  • ik gebruik liever alle default KPN passwords e.d. om inlogproblemen op allerlei apparaten te voorkomen wanneer het netwerk ooit gereset moet worden. ik adviseer om dit ook te doen. hiervoor moet je het modem resetten via de browser: instellingen>systeem>reset dit apparaat
  • herstart daarna de modem via de browser:
    • instellingen>systeem>herstart dit apparaat
  • na het herstarten, reset de volgende 2 opties in de browser:
    • instellingen>systeem>reset thuisnetwerk
    • instellingen>systeem>reset wifi
  • als alles is gereset, sluit dan 1 superwifi aan met de ethernetkabel aan de modem (op de plek waar de superwifi uiteindelijk komt te staan)
  • zet de superwifi aan en wacht net zo lang totdat het lampje van de superwifi constant groen brandt. wifi zou nu moeten werken op deze superwifi (duurde bij mij circa 10min. per superwifi). check of de superwifi werkt door jouw mobiele telefoon te verbinden aan de wifi van deze superwifi (default wifiname en password staan achterop het modem)
  • als wifi werkt, dan herhaal je de vorige 2 punten voor elk volgende superwifi
  • Suc6!

tipje:
wijzig de wifikanalen in jouw modem (via de browser inloggen) als het wifisignaal zwak is. het kan zijn dat de buren jouw kanalen verstoren. wijzig de kanalen via: wifinetwerk>wifisignaal. maak een keuze uit de tabellen van tab ‘Spectrum’ voor optimale 2,4 en 5GHz kanalen

Welke firmware versie staat er op het modem? En welke versie heb je op de SuperWiFi's? 

Reageer