Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik een koperverdeelstation in de tuin laten verwijderen?

• December 4, 2025
  • 12 reacties
  • 113 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een vraag over het verwijderen van een oude analoge KPN-aansluiting (ISRA-punt / verdeelkast) die voor een tuin staat.

Wij maken inmiddels volledig gebruik van glasvezel en de oude koperen aansluiting is niet meer in gebruik. Via orderintakeplan@kpn.com ben ik verwezen naar het e-mailadres Mijnaansluitingen@kpn.com. Vanaf maart dit jaar probeer ik al contact te krijgen via de mail maar helaas werkt dit e-mailadres niet: ik ontvang geen reactie en mijn eerdere verzoek dat door een KPN-medewerker intern naar dit adres is doorgestuurd, blijft ook onbeantwoord.

Ik lees dat dit moet worden doorgezet naar KPN NetwerkNL zodat er een monteur kan langskomen om de oude analoge verdeelkast te kunnen bekijken en te kunnen beoordelen of deze weg gehaald kan worden? Wie moet ik hiervoor benaderen?

Ik vermoed dat dit om een ISRA-punt van de oude koperen aansluiting gaat, niet om glasvezel.

Alvast bedankt voor de hulp!

12 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 4, 2025

Beste ​@Mouseb , kun je eens een foto plaatsen?

Is het er zo een

Bel anders 0800 0150, zij gaan daar over.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 4, 2025

Het gaat om deze kast: Het is van een bedrijfs pand.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 4, 2025

Zo te herkennen is dat een Ziggo-kast, niet van KPN, maar een van de monteurs, actief hier op het forum herkennen de kast ongetwijfeld. ​@Mouseb 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 4, 2025

Dan wacht ik het even af ik heb geen Ziggo aansluitingen in het gebouw zelf. Op het plaatje op de deur staat LE en meer niet. Het staat er denk al vanaf 1984.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 4, 2025

Misschien kan ​@Ik_Combineer uitsluitsel geven ​@Mouseb .

Om welke plaats en straat gaat het?

Geen huisnummer of postcode plaatsen s.v.p.

• December 4, 2025

Het is van een bedrijfs pand.

Aha, maar zijn er nog andere bedrijven in de buurt die daar mogelijk (nog) op aangesloten zijn ?
Als het al om een “telefoon” koperverdeler gaat.

Want dat vraag ik mij, al jaren eigenlijk :

Het gaat om deze kast:

Net zo’n kast die had ik ook naast “mijn” oprit staan.
Even gekeken, staat er nog steeds :

Het is wat lastig te zien maar het was exact zo’n kast, zo te zien heeft iemand ’m gecamoufleerd met een kleurtje.

Misschien kom ik er nu na al die jaren nog achter waar die kast voor dient.

Of, nu ik er nog even over denk, het kan ook een andere kast zijn nu daar, maar wel op die plaats.
De eerdere kast was hoger, zoals op de foto van de vraagsteller.
Dat zou dus inhouden dat deze wel een functie heeft.

• December 4, 2025

Het gaat om deze kast: Het is van een bedrijfs pand.

Die kast zelf ziet er wel oud uit. Maar die sokkel waar die op staat, die ziet er nog strak en schoon uit. Het lijkt me dat die de afgelopen jaren nog vervangen is ofzo. Anders had die er wel minder mooi uit gezien.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 4, 2025

Misschien kan ​@Ik_Combineer uitsluitsel geven ​@Mouseb .

Om welke plaats en straat gaat het?

Geen huisnummer of postcode plaatsen s.v.p.

het is in Leiden, de Robert Boyleweg

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 4, 2025

Dat is een K2400 uit 1992, objectnummer 65705 met een mogelijkheid op 2400 aansluitingen dus deze kan niet weg. Want vast en zeker dat er nog verbindingen door loopt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 4, 2025

Dat is een K2400 uit 1992, objectnummer 65705 met een mogelijkheid op 2400 aansluitingen dus deze kan niet weg. Want vast en zeker dat er nog verbindingen door loopt.

Oke top om te weten. Het gebouw hangt ook nog vol met deze kastjes en worden niet meer gebruikt. Ik vermoed dat dit hierop aangesloten zit, alles is nu over op glasvezel. Na mijn idee is de K2400 kast alleen voor ons gebouw, en verdiend niet echt de schoonheid prijs. (:  Dit wil ik graag laten uitzoeken.

Gaat kpn dit ook in de komende jaren uit faseren? zodat het vanzelf word weggehaald?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 4, 2025

Beste ​@Mouseb dat zijn bedrijfsmatige IS/RA-punten, of deze zelf verwijderd mogen worden weet ik niet.

Maar de straatkast met maximaal 2400 aansluitingen kan natuurlijk niet verwijderd worden, want het bedrijfsgebouw is er misschien op aangesloten geweest, maar de rest van de wijk ook en aangezien lang niet iedereen op glasvezel aangesloten is c.q. wil worden, zijn nog veel aansluitingen gewoon op koper actief, dat is dus de reden dat de kast niet weg kan.

Ik hoop dat ik het goed beredeneer ​@Ik_Combineer 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 4, 2025

Zeker!

Overigens geldt eigenlijk hetzelfde voor de bedrijfs ISRA's. Deze zijn eigendom van KPN en mogen officieel niet verwijderd wordem.