Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik FRITZ!Box 4050 aansluiten op glasvezelkastje?

• September 11, 2025
  • 11 reacties
  • 193 keer bekeken

Als ik de kabel van de converter van de EBv10 loskoppel en aansluit op de WAN van de Fritzbox krijg ik de verbinding niet aan de praat. Allerlei instellingen geprobeerd maar lampjes genexis rj45 gaan ook niet branden. Andere kabel helpt ook niet. experiabox er aan en de lampjes branden meteen weer.

Op een lanpoort van de de v10 krijg ik de ftitzbox wel aan de praat maar dan werkt de gewenste vpn functie niet.

Iemand een idee?

11 reacties

Speedmaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

WAN kabel in poort 1. Fritbox aan zetten en even 2 minuten wachten. inloggen op http://fritz.box/ 

Normaal gesproken moet je dan al meteen een wizard krijgen om je internet verbinding tot stand te brengen. Zo niet dan links in de kolom naar Internet -Toegangsgegevens gaan.  Midden gedeelte naar Internettoegang gaan en daar kiezen bij internet toegang voor KPN. Eventueel daarna nog naar aanbiedersdiensten en Automatische configuratie aanvinken.

En tot slot op toepassen klikken

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 11, 2025

Zo heb ik het in mijn beleving ook gedaan.

instellen geslaagd, verbinding testen en zegt dan onbekende fout

de lampjes op de rj45 poort op de genexis zijn dan nog steeds uit.

zal het nog een keer doorlopen

• September 11, 2025

Heb jij misschien nog een 100 mbit Genexis? En de Fritzbox verwacht 1 gbit?

Welk abonnement heb je?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 11, 2025

abonnement is 100mbit. het is volgens de tool van kpn aon eof, dat zou technisch max 100 zijn op de fiber als ik het goed begrpeen heb maar er staat wel gigabit op de genexis.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

Dag ​@japioh , welke firmware (Fritz OS) versie heeft jouw Fritz!Box 4050?

Pas vanaf de laatste versie 8.02 kan er verbinding met het KPN netwerk tot stand komen.

Te downloaden alhier:

https://download.avm.de/fritzbox/fritzbox-4050/other/fritz.os/

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 11, 2025

@Dicksooo 8.02

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 11, 2025

@Dicksooo 8.02

OK, dan zou het gewoon moeten werken, ik heb hier een Fritz!Box 4050 welke aangesloten is op een Nokia XGS-PON ONT en dat werkt probleemloos. Die Genexus ONT ken ik niet, maar lijkt mij sterk dat daar het probleem zit, je weet zeker dat je de 4050 op regio Nederland en profiel KPN hebt staan?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 12, 2025

Ben nu even tijdje niet ter plaatse. 4050 meegenomen naar huis om te testen op de XSG-PON.

Wordt vervolgd.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 13, 2025

Aansluiten en draaien op de xgs-pon

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Aansluiten en draaien op de xgs-pon

Mooi, echter blijft natuurlijk de vraag waarom het niet werkte op die Genexus ONT, mogelijk heeft een KPN monteur daaromtrent een suggestie?

Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • October 24, 2025

Ik heb hetzelfde probleem - Fritzbox 4050 + Genexis modem, de combinatie werkt niet, en ik heb alle de suggesties boven geprobeerde.  Even checken als iemand een oplossing heeft gevonden in de tussentijd?  

Bedankt!