Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik het aansluitadres van een ISRA punt achterhalen?

• May 27, 2026
  • 10 reacties
  • 81 keer bekeken

Hallo,

Onze parkeergarage, ik ben bestuurder bij de Vereniging van Eigenaren, heeft een technisch hok waarin een ISRA punt zit. Ik wil daarop een internetaansluiting hebben voor apparatuur uitlezen etc.

Er is niet bekend wat het adres is van dit ISRA-punt, ook het kadasterperceelnr is onduidelijk.

Lang gebeld met KPN zakelijk, geen oplossing. “Vraag het de gemeente” - daar verwacht ik niet veel van. Ook de notarisstukken van de VVE geven geen adres.

Ik heb KPN Zakelijk gevraagd, en wil er ook voor betalen, of een monteur ter plekke kan uitmeten wat het aansluitnummer of zo is. Helaas niet mogelijk.

Wie weet hoe dit aan te pakken en internet op het ISRA punt te kunnen bestellen?

Beste antwoord door Ik_Combineer

Oeh, dit zijn altijd lastige klussen. Vaak is zo’n ISRA bij geplaatst los van het BAG of wat dan ook. Als een flat bijvoorbeeld huisnummers 1 t/m 100 heeft kan 1 of een ander nummer ook nog de toevoeging RWST (Rijwielstalling) TR (Technische Ruimte) WHOK (Werkhok) GAR (Garage) en vele andere hebben. Dit staat dus los van het kadaster en zit in de systemen van KPN. Helaas zijn die inderdaad niet heel gemakkelijk te vinden als ze er al zijn.

Het belangrijkste is de vraag of de garage een ISRA punt heeft? Normaliter hoort daar in dit soort gevallen een benaming op te staan. 
Eventueel kan ik het een en ander voor je nakijken, zet dan in je privé profiel de postcode / postcodes van het gebouw en welke huisnummers het allemaal heeft. Een moderator kan dit naar mij doorsturen en ik kan dan kijken of er op 1 van die huisnummers een toevoeging zit welke zou matchen met een extra ISRA. 

Verder is het inderdaad niet mogelijk om zomaar een monteur in te plannen, maar wat er in dit soort gevallen ook weleens gebeurt is dat er een nieuwe zakelijke aansluiting wordt aangevraagd op een adres van 1 van de beheerders. Dat er een monteur komt voor een technische voorbeschouwing (TVO) en die de notitie krijgt om dan de garage uit te tracen waar die vandaan komt en op welk adres. En als dit is gebeurd wordt de eerste order geannuleerd en een nieuwe aangevraagd op het uitgetraceerde adres. Bij KPN EEN MKB heb ik dit al enkele keren mogen doen in ieder geval. Dus dat is zeker een mogelijkheid. 

10 reacties

rvk01
Slimmerik
  • May 27, 2026

Als je internet aan wilt vragen in de parkeergarage zelf zal deze toch echt een adres nodig hebben. Dat adres zou in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) moeten staan. Met de BAG viewer kun je kijken welke adressen er allemaal voor het gebouw bekend zijn.

https://bagviewer.kadaster.nl/

zie ook https://www.mijnaansluiting.nl/wat-heeft-u-nodig-bij-aanvraag-indienen

Echter krijgen garages, bijgebouwen in de tuin, meterkasten en terrein zonder gebouw normaal geen huisnummer.

Dan heb je een aantal mogelijkheden:

1. de moeilijke weg, als het om een zakelijke parkeergarage gaat zou zijn om een huisnummerbesluit bij de gemeente aan te vragen. Als dit goedgekeurd wordt en je hebt een huisnummer, dan zou dit zichtbaar worden bij mijnaansluiting en vervolgens bij de providers.
  2. Internet aanvragen op het dichtstbijzijnde punt waarna je een lijntje door kunt trekken. Misschien dat het dan ook zelfs via WiFi lukt (geen idee van de layout bij jullie). Misschien ligt er in de buurt al internet wat je zou kunnen gebruiken. Of dat een werkbare oplossing of een goed idee is moet je zelf besluiten a.d.h.v. jullie situatie.
  3. 4G of 5G oplossing. Je kunt bij Odido b.v. Klik en Klaar (5G) proberen. Maar ik weet niet hoe je ontvangst is in de garage. Als dat onder de grond is zonder ramen e.d. dan zou dat wel eens erg slecht kunnen zijn. Datzelfde zou dan ook gelden voor de 4G oplossingen van KPN.

Dat gezegd te hebben… is het inderdaad raar dat je wel een officieel ISRA punt hebt (is dat inderdaad officieel?). Kan het zijn dat dit een verzamelpunt is voor een heel flatgebouw?

Kijk eens heel goed naar dat ISRA-punt… hangt er misschien een plastic kaartje aan of zit er een sticker op met een cijfer- of lettercode (een ‘geheime’ Service ID)? Je zou met dat nummer n.l. bij KPN Netwerk na kunnen vragen op welk adres het ISRA punt geregistreerd is (dat is dan het adres waarop je internet aan kunt vragen). (Niet KPN Provider maar KPN Netwerk)

(Maar misschien hebben onze community-monteurs nog een idee)

• May 27, 2026

Een lastig maar interessant probleem.
Maar wel oplosbaar, natuurkundig gezien dan.
Ik hoop cq verwacht wel dat een van de monteurs zich hier zal melden.
Er zal iemand in de centrale of straatkast op zoek moeten naar de juiste draad.
Zit er een modern kastje als ISRA punt, zo ja dan is het nog recentelijk  in gebruik geweest, of bij de bouw zo gedaan, dus . . 
Er bestaat een apparaat waarmee te zien is hoe lang de lijn is, als die voldoende lengte heeft dan is het waarschijnlijk dat de lijn doorloopt, als het een 10-tal meters is dan houdt het op bij de straat of zo.
Met een pulsgever er op zou de lijn dan weer opgespoord kunnen worden in de centrale.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • May 27, 2026

Oeh, dit zijn altijd lastige klussen. Vaak is zo’n ISRA bij geplaatst los van het BAG of wat dan ook. Als een flat bijvoorbeeld huisnummers 1 t/m 100 heeft kan 1 of een ander nummer ook nog de toevoeging RWST (Rijwielstalling) TR (Technische Ruimte) WHOK (Werkhok) GAR (Garage) en vele andere hebben. Dit staat dus los van het kadaster en zit in de systemen van KPN. Helaas zijn die inderdaad niet heel gemakkelijk te vinden als ze er al zijn.

Het belangrijkste is de vraag of de garage een ISRA punt heeft? Normaliter hoort daar in dit soort gevallen een benaming op te staan. 
Eventueel kan ik het een en ander voor je nakijken, zet dan in je privé profiel de postcode / postcodes van het gebouw en welke huisnummers het allemaal heeft. Een moderator kan dit naar mij doorsturen en ik kan dan kijken of er op 1 van die huisnummers een toevoeging zit welke zou matchen met een extra ISRA. 

Verder is het inderdaad niet mogelijk om zomaar een monteur in te plannen, maar wat er in dit soort gevallen ook weleens gebeurt is dat er een nieuwe zakelijke aansluiting wordt aangevraagd op een adres van 1 van de beheerders. Dat er een monteur komt voor een technische voorbeschouwing (TVO) en die de notitie krijgt om dan de garage uit te tracen waar die vandaan komt en op welk adres. En als dit is gebeurd wordt de eerste order geannuleerd en een nieuwe aangevraagd op het uitgetraceerde adres. Bij KPN EEN MKB heb ik dit al enkele keren mogen doen in ieder geval. Dus dat is zeker een mogelijkheid. 

• May 27, 2026

Allemaal heel mooi, fijn dat je deze moeite neemt.

Maar, een gedachte, het ISRA punt is ooit op verzoek aangelegd bij de bouw (wanneer ongeveer ?) met een vooruitziende blik en met kosten neem ik aan.
Nu zou de gebruiker nog een keer moeten betalen omdat de KPN de administratie niet op orde heeft ?
( En dat even los van de huisnummer administratie )

rvk01
Slimmerik
  • May 27, 2026

Maar, een gedachte, het ISRA punt is ooit op verzoek aangelegd bij de bouw (wanneer ongeveer ?) met een vooruitziende blik en met kosten neem ik aan.
Nu zou de gebruiker nog een keer moeten betalen omdat de KPN de administratie niet op orde heeft ? ( En dat even los van de huisnummer administratie )

Is dat niet hetzelfde als een nieuwe auto kopen en die in de garage stallen voor 50 jaar, en dan achteraf boos op de verkoper zijn dat de auto inmiddels vuil geworden is en een complete overhaul nodig heeft 🤣

Als het een werkend ISRA punt betreft wil KPN best meewerken (want die is dan immers op een adres geregistreerd). Maar het is wel aan de bewoner zelf om te weten welk adres dat is 😉

• May 27, 2026

Die reactie verwachtte ik al gezien je eerdere redenering.

de moeilijke weg, als het om een zakelijke parkeergarage gaat zou zijn om een huisnummerbesluit bij de gemeente aan te vragen. Als dit goedgekeurd wordt en je hebt een huisnummer, dan zou dit zichtbaar worden bij mijnaansluiting en vervolgens bij de providers.

Dat lijkt mij sterk en zo ja, waarom kan het dan ineens wel cq is het dan wel bekend waar dat draadje naar toe gaat.

Bij de aanleg zal er ook geen (duidelijk) huisnummer bekend zijn geweest dus dat zal dan iets zijn als nabij nummer . . of parkeergarage bij nr.
Dat zal dan mogelijk te vinden zijn in het lijstje wat ​“Ik_Combineer” kan bekijken.

rvk01
Slimmerik
  • May 27, 2026

Die reactie verwachtte ik al gezien je eerdere redenering.

de moeilijke weg, als het om een zakelijke parkeergarage gaat zou zijn om een huisnummerbesluit bij de gemeente aan te vragen. Als dit goedgekeurd wordt en je hebt een huisnummer, dan zou dit zichtbaar worden bij mijnaansluiting en vervolgens bij de providers.

Dat lijkt mij sterk en zo ja, waarom kan het dan ineens wel cq is het dan wel bekend waar dat draadje naar toe gaat.

Daarom zei ik ook dat dat de moeilijke weg is. Nadat je een officieel huisnummer hebt (wat nog helemaal niet gezegd is dat dit ook mogelijk zou zijn) zal er dus door de netwerkbeheerder (KPN Netwerk) ook weer gekeken moeten worden hoe ze je aan zouden gaan sluiten. En dat zou dan misschien niet eens via de huidige aansluiting zijn maar kan ook via een nieuwe officieel aan te leggen punt (of zelfs glasvezel als dat in de wijk ligt). Vandaar “moeilijk” en omslachtig (en hoog in kosten). Zeker als je ziet dat je al een punt hebt. Hopelijk is het een recent en werkend punt. Het probleem is alleen het identificeren van dat punt.

Bij de aanleg zal er ook geen (duidelijk) huisnummer bekend zijn geweest dus dat zal dan iets zijn als nabij nummer . . of parkeergarage bij nr.
Dat zal dan mogelijk te vinden zijn in het lijstje wat ​“Ik_Combineer” kan bekijken.

Ik neem dus aan dat er totaal niets op het ISRA punt staat (cijfers/letters)? Hopelijk kan Ik_Combineer dan inderdaad wat in hun database zien m.b.t. dichtsbijzijnde punt.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Allemaal heel mooi, fijn dat je deze moeite neemt.

Nu zou de gebruiker nog een keer moeten betalen omdat de KPN de administratie niet op orde heeft ?
( En dat even los van de huisnummer administratie )

Ik praat toch niet over kosten? De kosten zijn er en dat is gewoon net zoals bij iedereen de abonnementenskosten. Bij KPN EEN MKB zit er altijd kostenloos een TVO bij de order inbegrepen. Dus nee, er moet dan niet meer worden betaald dan anders. Wel duurt het wat langer maar dat is logisch omdat er het een en ander moet worden uitgezocht.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 27, 2026

Allen tot hier bedankt voor de info, fantastische hulp!

Ik ga de suggesties opvolgen en meld het hier weer terug.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 28, 2026

Hallo, er is helaas geen info op het ISRA punt (nummer, barcode).
Ik heb wel een vermoeden van een adres gekregen, ik zal daar een aansluitingsverzoek op doen en zien wat er gebeurt. Als dat vastloopt, dan heb ik bovenstaand nog verdere tips. Dank tot hier.