Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik mijn Experia V10 op kanaal 40 zetten (5Ghz)

  • January 16, 2020
  • 54 reacties
  • 2581 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een vraag.
Ik heb mijn Experia V10 op het WiFi 5Ghz kanaal 52 gezet. Hier heb ik geen last van buren. Nu merkte ik dat hij plots weer terug op kanaal 36 stond. Daar is het zo druk, dat ik nauwelijks meer kan werken met mijn WiFi. 

De kanalen 36 en 48 zijn bezet. Maar 40 en 44 zijn nog vrij. Maar ik kan alleen maar kiezen voor “auto,36,40,44,48”. Dus niet voor één van de kanalen. 52 en hoger is ook alles vrij, maar ik begreep uit verschillende verhalen, dat als er dan een rader singaal langs komt, dat mijn singaal (tijdelij) verplaatst wordt. Ik moet hem dus regelmatig weer terug op 52 zetten. 

 

Kan ik hem ook gewoon op kanaal 40 of 44 zetten? En hoe dan? 

Of anders, kan ik hem goed vast zetten op 52?

 

Met vriendelijke groet,

Frits van Leeuwen

Beste antwoord door Frits van Leeuwen

Zo heb ik het nu ingesteld:

 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

54 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hoi Frits! Begrijpelijk dat je hem dan liever op één kanaal houdt in plaats van dat hij steeds wisselt tussen kanalen. Er is echter een reden waarom het alleen in groepen van 4 mogelijk is. In dit Telfort topic legt Enterprise dit het beste uit. :slight_smile:  Het is naar mijn weten dus niet mogelijk om hem op één kanaal vast te zetten, juist omdat het verplicht is dat je apparaat op een ander kanaal springt zodra er een radar o.i.d. gedetecteerd wordt op het kanaal waar je nu op zit. 


  • January 19, 2020

Hallo @Frits van Leeuwen  en @Sanne_M , als je de modus wijzigt in A+N of N-only heb je meer keuzemogelijkheden betreffende de kanalen: 36/40 en 44/48. DFS-kanaal 52/56.

Dat radar gedoe heeft alleen betrekking op de DFS-kanalen en geldt pas vanaf kanaal 52 en hoger.


@Sanne_M  en @Jan-D bedankt voor de reactie.

Het DFS verhaal is mij bekend. Daarom wil ik naar 40 of 44 . Op 44 kan ik alleen komen als ik een andere keus maak Zoals @Jan-D zegt. Maar raak ik dan niets kwijt aan inlogmogelijkheden? Want ik heb hem juist op “Mixed 802.11a+802.11n+802.11ac” staan, om de meeste mogelijkheden te bieden om op die manier alle apparaten te ondersteunen.

Op kanaal 40 kom ik alleen per toeval op als ik van kanaal 52 afgeknikkerd wordt of via "Auto”.

 


wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2020

Je wilt juist 802.11ac gebruiken voor optimale snelheden.

Heb jij de app WiFi Analyzer op een Android tablet of telefoon?

Hoeveel dBm meet je van de 5GHz wifi van de omgeving op plekken waar je wifi wilt gaan gebruiken? Plaats hier anders eens een screenshot van de 5GHz omgeving.

Voorbeeld:

 


peter-keetfm
Wijsgeer

Wjb

Waarom scherm je jou ssid af in het plaatje

deze is toch zichtbaar voor je buren

en voor iedereen bij jou omgeving

waarom veeg je deze weg

Gewoon een vraagje


wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2020

Waarom scherm je jou ssid af in het plaatje

deze is toch zichtbaar voor je buren

en voor iedereen bij jou omgeving

waarom veeg je deze weg

Gewoon een vraagje

Mijn buren weten uiteraard wie ik ben, maar hier op Internet blijf ik graag wjb. :sunglasses:


  • January 19, 2020

@Sanne_M  en @Jan-D bedankt voor de reactie.

Het DFS verhaal is mij bekend. Daarom wil ik naar 40 of 44 . Op 44 kan ik alleen komen als ik een andere keus maak Zoals @Jan-D zegt. Maar raak ik dan niets kwijt aan inlogmogelijkheden? Want ik heb hem juist op “Mixed 802.11a+802.11n+802.11ac” staan, om de meeste mogelijkheden te bieden om op die manier alle apparaten te ondersteunen.

Op kanaal 40 kom ik alleen per toeval op als ik van kanaal 52 afgeknikkerd wordt of via "Auto”.

 

Hallo @Frits van Leeuwen , je raakt niets kwijt aan inlogmogelijkheden, je interne netwerksnelheid is iets lager maar je reikwijdte weer iets groter.

 


@Jan-D bedankt voor de antwoorden. door de ac er af te halen, kon ik nu Kanaal 44 kiezen (en even hopen dat hij nu geen 48 pakt). Maar het is gelukt. 

Buren van mij zitten op 36 en 48. Ik wilde op 40 of 44. Dus dat is gelukt. Bedankt.

@wjb bedankt voor de aanvullende informatie en het meedenken. Ik heb de app WiFi Analyzer idd op mijn telefoon zitten. Ook op mijn laptop. Daarmee kan ik precies achterhalen van waar ik moest zitten. Vandaar ook dat ik wist dat ik op 40 of 44 wilde zitten. Wel graag op een vast kanaal.

Op mijn 5GHz heb ik -60dBm.

Als ik hem op 2,4 GHz bekijk, dan gebruik ik kanaal 7 wat momenteel heel rustig is, daar zie ik hem soms op de -42dBm staan.  Dus dan lijkt het mij dat die sneller is of een beter bereik heeft. Misschien kan iemand dat uitleggen.

Maar 2.4 GHz is bij mij in de omgeving erg druk bezet en voor je het weet zit één van de buren ook op kanaal 7 en heb ik weer nauwelijks internet.


peter-keetfm
Wijsgeer

Je kunt ook kanaal 100 proberen

Deze heeft meer zendvermogen

op de 5GHz moet volgens mij kunnen op de v10


wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2020

Op mijn 5GHz heb ik -60dBm.

Dat vind ik voor 5GHz aan de lage kant. 

Ik zou graag eens een screenshot willen zien van de kanalen 36-48 in de WiFi Analyzer op Android.


Op Android zou ik niet weten hoe ik dat moet doen.

 


2,4 is momenteel rustig, maar geeft dit beeld:

 


wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2020

Op Android zou ik niet weten hoe ik dat moet doen.

Installeer de WiFi Analyzer app op Android.

Kies voor de weergave "Kanaalgrafiek".

Linksboven is een knopje om te switchen tussen 2.4GHz en 5GHz.

Dit knopje verdwijnt na een tijdje en kan weer tevoorschijn getoverd worden door ergens op het scherm te drukken.


wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2020

Wij gebruiken 2.4GHz alleen nog maar voor onze beveiligingscamera's en zonnepanelen omdat de 2.4GHz band veel te druk is.

 


 


wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2020

Ik zou zo graag een screenshot willen zien van kanaal 36 t/m 48 gemaakt met de WiFi Analyzer app op Android.

Wat is de afstand tot de Experia Box en hoeveel muren/vloeren zitten daar tussen?


Houten muurtje zit hij op en aan de achterkant een meter of 3 a 4 verder staat mijn laptop


wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2020

Houten muurtje zit hij op en aan de achterkant een meter of 3 a 4 verder staat mijn laptop

Op die afstand en met zo weinig "muur" ertussen zou je toch hogere veldsterktes moeten kunnen meten. -60dBm voor 5GHz is op die afstand gewoon te weinig.

Je hebt een V10 (zonder a) ... toch?


  • January 19, 2020

@wjb ff tussendoor, is het erg om op de hogere kanalen te zitten? Gekke dingt hangt boven op de overloop met 30cm betonnen vloer ertussen. Gemeten uit de woonkamer op 5G.

 

Alleen nog eens even een andere naam verzinnen,... 


wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2020

@wjb ff tussendoor, is het erg om op de hogere kanalen te zitten? Gekke dingt hangt boven op de overloop met 30cm betonnen vloer ertussen. Gemeten uit de woonkamer op 5G.

Dat is een fantastische waarde voor 5GHz dwars door een betonnen vloer.

De kanalen vanaf kanaal 100 mogen een groter zendvermogen hebben dus alleen daarom al is het beter om zo'n kanaal te kiezen. Zolang het mobiele apparaat het ook maar ondersteund.


  • January 19, 2020

Awesome :v_tone1:

 

Maar ook hier de Honeywell Evohome, Philips Hue, en dit jaar de Zonnepanelen, enkel op de 2.4. Al de rest zit mooi op de 5Ghz. 


Helemaal snappen doe ik het niet meer. 
Een screendump van mijn Android? Geen idee hoe ik die maak. 
Maar wat ik er op zie is dat alles een basis heeft op 42, behalve die van mij.  Die heeft basis 46. Maar een ander van mij heeft wel die basis. Dat Android ding geeft dus een andere grafiek.

 

Overigens tegen het modem aan staa hij op -20dBm

 

Het liefst zet ik hem inderdaad op 52, maar dan kan hij zomaar tussentijds naar 40 vliegen. En dan heb ik geen verbinding meer. Of heel traag.

100 heeft ook het DFS verhaal. Dus dat is ook niet stabiel.


peter-keetfm
Wijsgeer

Zet hem op 100 en probeer het

Je kunt hem altijd weer terug zetten

Dat het kanaal zal switchen is maar zelden het geval eigenlijk niet merkbaar

 


wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2020

Een screendump van mijn Android? Geen idee hoe ik die maak. 

Door volume min en de power knop tegelijkertijd in te drukken en heel eventjes ingedrukt te houden.

 

Maar wat ik er op zie is dat alles een basis heeft op 42, behalve die van mij.  Die heeft basis 46. Maar een ander van mij heeft wel die basis. Dat Android ding geeft dus een andere grafiek.

Dat dacht ik al wel en daarom ben ik ook zo benieuwd naar dat screenshot.

Met basis bedoel je waarschijnlijk het midden van de parabool, daar waar de parabool het hoogst is. Klopt dat?

Klopt het ook dat die parabolen gewoon van kanaal 36 t/m 48 lopen?

 

Overigens tegen het modem aan staa hij op -20dBm

Dat js een goede waarde.

 

Het liefst zet ik hem inderdaad op 52, maar dan kan hij zomaar tussentijds naar 40 vliegen. En dan heb ik geen verbinding meer. Of heel traag.

100 heeft ook het DFS verhaal. Dus dat is ook niet stabiel.

Helaas schiet de Experia Box V10 regelmatig terug naar kanaal 36 t/m 48. Dat gebeurt niet alleen bij het detecteren van een radar signaal, maar ook als er een andere wifi zender oo hetzelfde kanaal als de Experia Box zichtbaar is. De Experia Box gedraagt zich als "het braafste jongetje van de klas" maar dat heeft ook zijn keerzijde.

Overigens zou het gedrag van de wifi op de DFS kanalen in de laatste firmware versie verbeterd moeten zijn. Zie dit topic.


wjb
Wijsgeer
  • January 19, 2020

Zet hem op 100 en probeer het

Een V10 kan je toch niet op 100 zetten?

De opties zijn toch 36 t/m 48 of auto?