Skip to main content

Hallo,

Ik heb een vraag.
Ik heb mijn Experia V10 op het WiFi 5Ghz kanaal 52 gezet. Hier heb ik geen last van buren. Nu merkte ik dat hij plots weer terug op kanaal 36 stond. Daar is het zo druk, dat ik nauwelijks meer kan werken met mijn WiFi. 

De kanalen 36 en 48 zijn bezet. Maar 40 en 44 zijn nog vrij. Maar ik kan alleen maar kiezen voor “auto,36,40,44,48”. Dus niet voor één van de kanalen. 52 en hoger is ook alles vrij, maar ik begreep uit verschillende verhalen, dat als er dan een rader singaal langs komt, dat mijn singaal (tijdelij) verplaatst wordt. Ik moet hem dus regelmatig weer terug op 52 zetten. 

 

Kan ik hem ook gewoon op kanaal 40 of 44 zetten? En hoe dan? 

Of anders, kan ik hem goed vast zetten op 52?

 

Met vriendelijke groet,

Frits van Leeuwen

gebruik bij de 2,4-band uitsluitend kanaal 1,6 of 11 voor een beter signaal en minder storing.

Waarom zou dat tot een beter signaal en minder storing leiden?

Hallo @wjb , omdat jij ook weet dat 1, 6 en 11 de algemeen erkende ‘vrije’ kanalen zijn en als richtlijn gehanteerd worden voor het instellen van vaste kanalen op de 2.4-band.

Het is natuurlijk niet verboden andere kanalen te gebruiken en soms moet je ook een beetje experimenteren.

 


gebruik bij de 2,4-band uitsluitend kanaal 1,6 of 11 voor een beter signaal en minder storing.

Waarom zou dat tot een beter signaal en minder storing leiden?

Hallo @wjb , omdat jij ook weet dat 1, 6 en 11 de algemeen erkende ‘vrije’ kanalen zijn en als richtlijn gehanteerd worden voor het instellen van vaste kanalen op de 2.4-band.

Het is natuurlijk niet verboden andere kanalen te gebruiken en soms moet je ook een beetje experimenteren.

In de ideale wereld, zonder buren, zijn de wifi kanalen 1, 6 en 11 wellicht de beste kanalen om te kiezen maar wie woont er nu in de ideale wereld.

In een omgeving als hierboven kan je beter bij kanaal 1, 6 en 11 weg blijven.


Jullie zien toch aan mijn afbeelding dat ik kanaal 7 gebruik? Dat is juist omdat het daar omheen druk is.
Tevens is het voor mij ook dat ik zo veel mogelijk overschakel op 5Ghz.
Is er software om te zien welke apparaten nog een oude wifi gebruiken? Want van sommige apparaten weet ik geen details.

 


Jullie zien toch aan mijn afbeelding dat ik kanaal 7 gebruik? Dat is juist omdat het daar omheen druk is.

Ik geef je groot gelijk dat je een kanaal kiest die het minste overlap heeft met andere wifi zenders want dat levert het beste resultaat.

Ik gebruik 2.4GHz alleen voor wat IoT apparaten zoals beveiligingscamera's  en de omvormer van mijn zonnepanelen. Alle laptops, tablets en telefoons zijn uiteraard via 5GHz aangesloten.


Reageer