Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik mijn netwerkkabel vervangen voor een glasvezelkabel om te streamen?

• June 26, 2025
  • 29 reacties
  • 345 keer bekeken

Ericbe
Topper

Ik ben van plan om mijn netwerkkabel te vervangen door een glasvezelkabel om te streamen

iemand hier ervaring mee ik gebruik de V 10a

Beste antwoord door Marlon92

In huis is het vanaf de v10a natuurlijk gewoon LAN. Dan kan glasvezel helemaal niet. 

En als je een glasvezel aansluiting hebt van de NTU naar de v10a ook LAN.

En als ik een sfp module in de lan poort zet?

Nee. Dat heeft niets met glasvezel te maken. Aan een glasvezelkabel zit een andere stekker. Die past helemaal niet in de Experiabox. 

Waarom wil je überhaupt? Wat is het probleem precies? Je kunt gewoon streamen over een netwerkkabel.

Glasvezel ligt buiten je huis onder de grond. Zodra het binnen in je huis komt word het meteen door het het glasvezelkastje omgezet naar netwerkkabel. Ook wel utp of ethernet kabel genoemd. In huis word verder geen glasvezel gebruikt.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

29 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 26, 2025

In huis is het vanaf de v10a natuurlijk gewoon LAN. Dan kan glasvezel helemaal niet. 

Ericbe
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • June 26, 2025

• Antwoord
  • June 26, 2025

Nee. Dat heeft niets met glasvezel te maken. Aan een glasvezelkabel zit een andere stekker. Die past helemaal niet in de Experiabox. 

Waarom wil je überhaupt? Wat is het probleem precies? Je kunt gewoon streamen over een netwerkkabel.

Glasvezel ligt buiten je huis onder de grond. Zodra het binnen in je huis komt word het meteen door het het glasvezelkastje omgezet naar netwerkkabel. Ook wel utp of ethernet kabel genoemd. In huis word verder geen glasvezel gebruikt.

Ericbe
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • June 26, 2025

Glasvezel is kwalitatief beter als een lankabel.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 26, 2025

Huh! Niet voor in huis. CAT 5e en 6 gaat al makkelijk tot 1 Gb/s. Zeker voor 100 meter. Dan moet je al een héél groot huis hebben. 

CAT 7 tot 10 Gb/s.

Maar je wilt streamen. Bij Netflix en Disney is 4k 15 Mb/s. Dus je inzichten zijn onrealistisch. 

Buitenshuis wordt glasvezel gebruikt.Omdat er dan flinke afstanden mogelijk zijn, tot kilometers, zonder versterkers halverwege. 

Voor in huis zijn er geen glasvezel oplossingen omdat dat ook totaal over de top is.

• June 26, 2025

Onzin. Je kunt niets met glasvezel in huis. De apparatuur van KPN kan je daar niet mee aansluiten. En je pc of laptop kan je daar ook niet mee aansluiten. 

Glasvezel is niet beter. Glasvezel is anders. Het heeft een andere toepassing: buitenshuis grote afstanden overbruggen. 

Ericbe
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • June 26, 2025

Onzin. Je kunt niets met glasvezel in huis. De apparatuur van KPN kan je daar niet mee aansluiten. En je pc of laptop kan je daar ook niet mee aansluiten. 

Glasvezel is niet beter. Glasvezel is anders. Het heeft een andere toepassing: buitenshuis grote afstanden overbruggen. 

Zeker nooit in high-end audio verdiept?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 26, 2025

Dat is wel heel wat anders.

Ericbe
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • June 26, 2025

Dat is wel heel wat anders.

Daar gaat het mij wel om

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 26, 2025

Waarom?

Er zijn wel optische audio verbindingen mogelijk. Tot hooguit Dolby Digital 5.1. Voor Dolby Digital 7.1 en hoger is HDMI nodig en dat is geen glasvezel. 

En mijn high end vriend vond optical audio geen high end. 

Verder bestaat er voor DATA transport binnenshuis gewoon geen glasvezel. CAT 7 gaat al gewoon tot 10 Gb/s. En dat wordt nog nergens geleverd.

Je zit echt op een totaal verkeerd spoor. 

HDMI is zelfs geen glasvezel en dat kan ook al tot 8k video met Dolby Atmos. 

-> heb je al eens gegoogled op een in huis netwerk met glasvezel? Doe dat eens. 

Ericbe
Topper
  • Auteur
  • Topper
  • June 26, 2025

Waarom?

Er zijn wel optische audio verbindingen mogelijk. Tot hooguit Dolby Digital 5.1. Voor Dolby Digital 7.1 en hoger is HDMI nodig en dat is geen glasvezel. 

En mijn high end vriend vond optical audio geen high end. 

Verder bestaat er voor DATA transport binnenshuis gewoon geen glasvezel. CAT 7 gaat al gewoon tot 10 Gb/s. En dat wordt nog nergens geleverd.

Je zit echt op een totaal verkeerd spoor. 

HDMI is zelfs geen glasvezel en dat kan ook al tot 8k video met Dolby Atmos. 

-> heb je al eens gegoogled op een in huis netwerk met glasvezel? Doe dat eens. 

Jij hebt duidelijk een andere mening over high end.

Heb je dat al eens gegoogled ……

• June 26, 2025

Bij audio heb je te maken met subjectieve spullen zoals luidsprekers in kasten, om maar eens iets te noemen. Dat zal altijd anders klinken dan wanneer je naast de microfoon stond waarmee het muziekinstrument werd opgenomen.

Bij digitale signalen van punt A naar B is het signaal bij het doel gelijk aan de bron.
( Fouten daar gelaten, maar daar voor worden er weer extra controle bitjes meegestuurd. )

Het valt dus niet te bepalen door wat voor medium ( kabel ) de digitale informatie is verzonden.

NB, het aanhalen van een compleet voorgaand bericht heeft geen zin.
( waar komt die mode “ineens” toch vandaan ? )
Ik zie steeds meer onoverzichtelijke draadjes door overbodige teksten, hier en elders.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 26, 2025

What ever. Wat jij wilt, data via glasvezel in huis, bestaat niet eens. Dus kan het niet. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 26, 2025

What ever. Wat jij wilt, data via glasvezel in huis, bestaat niet eens. Dus kan het niet. 

Wat doe ik fout? Ik heb glasvezel in huis, tussen router en switches met SFP-modules. Blijkbaar gebruik ik iets, wat niet bestaat, en het werkt jammer genoeg ook ….

• June 26, 2025

Wat doe ik fout? Ik heb glasvezel in huis, tussen router en switches met SFP-modules. Blijkbaar gebruik ik iets, wat niet bestaat, en het werkt jammer genoeg ook ….

En klinkt het geluid wat uit de boxen komt bij het streamen daardoor mooier? Nee. Dat heeft er niets mee te maken. Dat is het punt.

• June 26, 2025

Nou ja, het kan wel, 2 kastjes met een stukje glasvezel er tussen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 26, 2025

Nou ben ik helemaal in de war. Snap er nu echt niets meer van.

Eerst wordt het niet-bestaan door Marlon eveneens onderschreven. En nou kom jij hier, een beetje laat, de bocht om. 

Maar waarom zou je dat willen voor zulke korte stukjes? Omzetting LAN naar glas en een paar meter verder weer naar LAN. Dat soort zaken heb ik er juist zo weinig mogelijk tussen. Extra omzettingen valt bij mij dan weer niet onder High end.

Als Ericbe het wil moet ie het vooral zo doen. Maar met al die omzettingen...

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 26, 2025

Als Ericbe het wil moet ie het vooral zo doen. Maar met al die omzettingen...

Er is geen omzettingen. Mijn router heeft 2 SFP+ porten, 1 voor WAN en 1 voor LAN. De LAN port gaat naar een switch met eveneens 2 SFP+ porten en 8x2.5Gbs Ethernet. Dus de LAN snelheid tussen routers en switches zijn 10Gbs en wordt verdeelt over 2.5Gbs Ethernet. Het is veel goedkoper dan switches en router met 10Gbs ethernet te gebruiken en ook veel stabieler.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 26, 2025

Ohw..  Dat heb ik ook..   Dus het bestaat !! :) 

Leen59
Wijsgeer
  • June 26, 2025

Allen, glas of koper, alles kan. Het is maar wat je wilt. Voor audio wordt bv TOS link gebruikt (kunststof vezel). Ik heb echter geen idee of glasvezel voor thuisgebruik verkrijgbaar is. Je hebt dan eventueel ook nog met verschillende connectors te maken. Naar mijn mening voegt glas in huis niets toe, maar iedereen is vrij in zijn keuze. Daarnaast is het ook zo dat de zwakste schakel in de keten uiteindelijk de snelheid bepaalt.

• June 27, 2025

Eerst wordt het niet-bestaan door Marlon eveneens onderschreven.

Ik heb volgens mij nergens letterlijk geschreven dat het niet kan. Maar zomaar een netwerkkabel vervangen door een glasvezelkabel kan niet nee. Want de stekkertjes/techniek zijn heel anders. De apparatuur (Experiabox, KPN Box, versterkers, tv ontvangers) van KPN kan je niet op glasvezel aansluiten. Je zal alle apparatuur moeten vervangen. Dat kost 1000en euro's. Want dat speelgoed is niet goedkoop. En waarom? Omdat te streamen? Schei uit zeg 😁

Streamen waarop? Naar een tv? Ga maar eens op zoek naar een tv die je op glasvezel aan kan sluiten: die bestaat niet eens. Dus het laatste stukje naar je tv moet toch weer gewoon utp zijn. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 27, 2025

Glasvezel binnenshuis is al jaren mogelijk, maar of het voordelen heeft voor niet-zakelijke toepassingen, ik betwijfel het.

Of je moet met aandelen handel bezig zijn waar iedere microseconde winst telt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 27, 2025

Glasvezel binnenshuis is al jaren mogelijk, maar of het voordelen heeft voor niet-zakelijke toepassingen, ik betwijfel het.

Glasvezel binnenhuis is van voordeel als men snellere apparaten dan 1Gbs hebt. 10Gbs verbinding via glasvezel is veel goedkoper, minder storingsgevoelig en kost minder energie. Glasvezel kan ook een veel langere afstand buitenhuis overbruggen (b.v. naar tuinhuis) zonder dat men veel moet achten op weerinvloed. Ethernetkabel kan roesten, glasvezelkabel niet. Over 100m afstand verliest het signaal over een glasvezel 3%, terwijl over ethernet 90%. Als de kabel door vreemde (onderburen bv.) moest lopen, speel ook veiligheid een rol. Een glasvezel kan men niet aftappen, ethernet wel.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 27, 2025

Of je moet met aandelen handel bezig zijn waar iedere microseconde winst telt.

Of als je geen interferentie wilt over je UTP-kabels om bepaalde redenen. Maar dan moet je echt wel bezig zijn met bepaalde wetenschappelijke proeven. Voor een huishouden kan ik mij zeker voorstellen dat glasvezel in het hele huis echt geen nut heeft.

• June 27, 2025

Glasvezel kan ook een veel langere afstand buitenhuis overbruggen (b.v. naar tuinhuis)

Met utp kan je 100 meter overbruggen. Er zijn maar weinig mensen die hun tuinhuis meer dan 100 meter van hun huis hebben staan.

Ethernetkabel kan roesten, glasvezelkabel niet.

Een utp grondkabel is gewoon dicht. Die roest niet.