Skip to main content

Hi, in mijn appartement hangt een grote dikke zwarte internet kabel die naar de appartementen boven mij loopt. Probleem dat deze niet netjes aan de zijkant van de muur is weggewerkt, maar een cm of 30 het appartement in hangt. Ik wil deze kabel graag weggewerkt hebben in de muur, maar er zit op dit moment te weinig speling om de kabel naar de muur te krijgen. Daarom wil ik aan KPN vragen of ze kabel kunnen verlengen. Ik probeer hier al 3 weken iemand van KPN over te spreken, maar wordt steeds van de ene naar de andere afdeling doorverwezen. Ik heb inmiddels al met KPN netwerk, de glasvezel afdeling en de internet afdeling gesproken. Die laatste verwees mij door naar mijn  aansluiting.nl. Maar dat aanvraag formulier gaat over een verplaatsing van een hoofdaansluiting, wat in mijn geval niet van toepassing is. 

Wie kan mij verder helpen?

Kan je hier misschien een foto van delen?


Hierbij de foto.


Weet je zeker dat dit kabels van KPN zijn?

Welke kleur hebben die kabels, zijn ze beide zwart? (Plaats eens een kleurenfoto van dichtbij.)

Stond daar voorheen een scheidingsmuurtje?

Ik ben bang dat die kabels niet zomaar verlegd kunnen gaan worden want ze zijn te kort om met een bocht in de lange muur weggewerkt te kunnen worden.

Hoeveel appartementen heb je rechtboven jou?


Is dit een huurappartement (1) of een koopappartement (2). De aangewezen eerste weg is dan niet KPN maar. 
1. de Huisbaas
2. de VVE 

De kabel  zit in het gebouw, Ook KPN kan zonder bovenngenoemde niets doen. 

 


 

Stond daar voorheen een scheidingsmuurtje?

 

Als ik naar de muur en plafond kijk zou er best wel eens een scheidingsmuur of een soort van koker
hebben gezeten.


Beide kabels zijn inderdaad zwart. Het is een  koophuis. Volgens het bestuur van de VVE zijn dit kpn kabels. Er zitten 6 appartementen boven mij. Er zat inderdaad een kort muurtje. De andere appartementen boven en onder mij hebben de muur ook niet meer staan, en hebben de kabel wel in de muur weggewerkt.


Weet jij waar die kabel verder naartoe loopt want ik neem aan dat het niet zo is dat zes andere appartementen via die kabel van Internet voorzien worden. In principe zou elk appartement zijn eigen kabel moeten hebben.


Afgezien van die kabel die daar loopt: waar zit jouw aansluiting?


Wellicht toch handig om een technische man/vrouw van de VVE te laten komen… aangezien dit een gemeenschappelijk deel is van het complex.


Ik gok (als je zeker weet dat het KPN is) een verplaatsing aanvragen via mijnaansluitingen.nl maar ook ik vraag me hardop af of het KPN is. Het klopt dat we in appartementen vaak dikke kabels hebben van beneden naar boven en bij elke verdieping een aftakking hebben, maar die zie ik hier niet. Waar zit jouw koperaansluiting? Verder zet KPN deze kabels doorgaans in de zijkant (draag)muren of via de meterkasten. 


Ik heb op het moment een ziggo aansluiting van de oude bewoner bij mijn raam liggen. En er ligt een aftakking  van die grote dikke kabel in mijn appartement.

 


Hmm, dit is een dusdanig unieke situatie dat ik zelf ook niet direct weet welke kant je hier mee op moet @Lot99999 🤔 Bij de aanleg van deze kabel zal geen rekening gehouden zijn met het slopen van al die muurtjes in de toekomst, en ik heb eigenlijk het vermoeden dat de appartementen boven jou de extra speling op de lengte van de gebruikte kabels al op hebben gebruikt. Ik kan me dan ook wel vinden in het advies om toch iemand van de VVE mee te laten kijken naar de (bouw)technische kant van dit verhaal. Het betreft hier niets iets dat te maken heeft met alleen jouw woning namelijk. 


Inmiddels nogmaals gecheckt bij de VVE. Is echt 100% zeker de kabel van internet van de kpn. Bij een verbouwing in een appartement boven bij is de kabel namelijk eens doorgesneden en toen hadden alle appartementen daarboven geen internet meer. Er komt wel glasvezel in het gebouw, en volgens de VVE kan deze kabel dan worden verwijderd. Maar het duurt nog wel even voordat zover is. Tot die tijd zit ik met die lelijke kabel opgescheept.

KPN, ik ben al jaren klant, kunnen jullie echt niks voor mij betekenen? Ik bedoel dit ziet er toch niet uit? Ik zit straks in mijn nieuwe woning hier maar tegen aan te kijken. En mijn stucwerk is ook verpest. Die kabel had gewoon bij een draagmuur moeten lopen en niet middendoor. Er moet toch iemand zijn die over dit soort gevallen gaat? Ik ben hier nu al meer dan een maand mee bezig

Help AUB!

 


Ik snap dat hier flink van baalt @Lot99999, heb zelf ook een woning gekocht met de nodige ‘verrassingen’ bij het klussen en het is heel deprimerend als je niet verder kan door dit soort dingen ☹️

Het verplaatsen/aanpassen van kabels en aansluitpunten kan écht alleen aangevraagd worden via MijnAansluiting.nl. Aangezien jij niet een standaard verzoek hebt voor het verplaatsen, wil ik je aanraden om eerst even met ze te bellen om de situatie goed uit te leggen en uitleg te krijgen hoe dit het best aangepakt kan worden. De helpdesk van MijnAansluiting is bereikbaar op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 via telefoonnummer 088-0221500.

En ik wil toch nog even het volgende benoemen: je buren boven én onder hebben de kabel in de muur weggewerkt, dus de kabel zal nu ongeveer als volgt lopen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als je iemand kan vinden die de kabel in je vloer en/of plafond kan blootleggen en er vervolgens een nieuwe sleuf voor kan frezen (of zelf doen natuurlijk!💪🏼) is er misschien toch genoeg kabellengte. Wellicht heeft 1 van je boven- of onderburen nog wel tips voor je over hoe ze dit zelf hebben aangepakt. Hoe hebben de onderburen de kabel nu bijvoorbeeld door het plafond lopen? Die buis waar de kabels uitkomen, zal ergens in hun plafond/jouw vloer ophouden te bestaan en vanaf daar zal de kabel in de richting van de muur zijn verplaatst. Als jij tot datzelfde punt kan komen, kan je vanaf daar het horizontaal lopende deel van de kabel loshalen en heb je er direct een stuk lengte bij om de kabel ook op jouw verdieping richting de muur te brengen. 


Mijns inziens zou het mooi zijn als KPN met een advies zou kunnen komen hoe die kabel te verlengen is door er een stukje tussen te zetten lang genoeg om hem via de in de vloer en het plafond naar de muur te kunnen leiden.


Mijns inziens zou het mooi zijn als KPN met een advies zou kunnen komen hoe die kabel te verlengen is door er een stukje tussen te zetten lang genoeg om hem via de in de vloer en het plafond naar de muur te kunnen leiden.

ik vrees wel dat die cosmetische niet technisch noodzakelijk aanpassen enkele honderden euro's gaat kosten


Eens met wjb. En dit zou toch gewoon door een kpn-monteur gedaan kunnen worden? 


Mijns inziens zou het mooi zijn als KPN met een advies zou kunnen komen hoe die kabel te verlengen is door er een stukje tussen te zetten lang genoeg om hem via de in de vloer en het plafond naar de muur te kunnen leiden.

ik vrees wel dat die cosmetische niet technisch noodzakelijk aanpassen enkele honderden euro's gaat kosten

Ik heb toch wel heel veel begrip voor de noodkreet die hier door @Lot99999 geslaakt wordt en ik zou pas willen spreken over kosten nadat de oplossingen op een rijtje gezet zijn. Verder denk ik dat die cosmetische ingreep toch echt noodzakelijk is want, zeg nu zelf, dit ziet er toch niet uit.

Ik hoop oprecht dat er een goede oplossing gevonden gaat worden.


we gaan het meemaken