Skip to main content

Hallo - ik was even benieuwd naar het volgende:

Vandaag heb ik een brief van KPN gekregen (per post) waar uit blijkt dat ik ga verhuizen en vooral niet moet vergeten tijdig de verhuizing bij KPN in gang te zetten.

Deze brief was naar mij als persoon gestuurd, dus geen reclame “op goed geluk”.

En hoewel het waar is dat ik recentelijk een andere woning heb aangekocht heb ik dit nog nergens kenbaar gemaakt (duurt nog enkele maanden immers).

Mijn vraag is dan ook simpel: Hoe kan KPN dit al weten?

De telefoondienst van KPN geeft aan dat dit met Funda en cookies te maken heeft. Dat lijkt mij echter zeer bijzonder omdat ik bij Funda geen woning in het winkelwagentje stop en ga afrekenen. Daarnaast staat KPN niet in de leverancierslijst van Funda dus zou ik niet hoeven aan te nemen dat Funda mijn gegevens deelt.  Het grappige is dat ik al jaren elk weekend (zondagochtend hobby) op Funda kijk en nog nooit eerder heb ik brief ontvangen.

Een gevoel van Big KPN is Watching Me bekruipt me heel erg, terwijl jullie waarschijnlijk denken lekker pro-actief te zijn in mijn klantbeleving.  Ik ben dan ook niet boos of teleurgesteld - ik ben vooral echt serieus benieuwd hoe het mogelijk is dat jullie deze informatie al hebben zonder dat:

  1. Ik dit (bewust) heb aangegeven;
  2. Er een verwerking is geweest bij de gemeentelijke basisadministratie / kadaster / kvk;

Hoever gaat KPN met het volgen van haar klanten onder het motto serviceverlening?

Want goede serviceverlening bestaat ook uit dit soort vragen te beantwoorden wanneer er over gebeld word - toch laat ik me wegsturen naar dit forum “omdat de medewerker niet even een ticket kan aanmaken voor de backoffice omdat ze het anders te druk krijgen” terwijl ik een serieuze vraag stel over mijn privacy en dat waakhonden als de Autoriteit Persoonsgegeven en de Wet AVG aangeven dat ik deze vragen drempelvrij moet kunnen stellen. (dat betekent zonder van het kastje naar de muur, of in dit geval van de telefoon naar een forum)

Anyhoe - ik zou graag een adequaat antwoord willen hebben op de vraag Hoe wist KPN mij op mijn verhuizing te attenderen als zij daar niet (door mij) over geinformeerd zijn? En hoe nauwlettend houdt KPN mij als klant in de gaten?

 

Met vriendelijke groet,

Nick

 

Hallo @NiD ,

Heb je jouw huis al verkocht? 
 

Kan het zijn dat de nieuwe eigenaar van jouw huidige huis KPN al heeft benaderd over zijn/haar verhuizing? 


Gevalletje profilering denk ik. Facebook, Twitter cum suis verkopen je profiel aan Jan en alleman. Heb je afgelopen tijd gezocht naar nieuwe meubels? Tapijt, behang, verf, een notaris, een hypotheek etc., etc? Dan is er uit al die data informatie te halen… zoals dat je gaat verhuizen.

Ik denk dus dat dat het verhaal van cookies, Funda en zo meer, behoorlijk in de buurt komt.

En aan die profilering kun je weinig doen. Hartstikke illegaal en er is dus wetgeving waar men voor de klassenfoto van de school last van heeft maar Facebook niet, waar die wet nou net voor bedoeld was. Met dank aan de EU.


Hallo @NiD ,

Heb je jouw huis al verkocht? 
 

Kan het zijn dat de nieuwe eigenaar van jouw huidige huis KPN al heeft benaderd over zijn/haar verhuizing? 

Hallo @Noordzee - jazeker ik heb inderdaad mijn woning al verkocht maar deze passeert pas per september en KPN is duidelijk genoeg over maximaal 3 maanden van te voren aangeven. Daar zitten we dus nog niet, maar goed we kunnen het niet uitsluiten.

Gevalletje profilering denk ik. Facebook, Twitter cum suis verkopen je profiel aan Jan en alleman. Heb je afgelopen tijd gezocht naar nieuwe meubels? Tapijt, behang, verf, een notaris, een hypotheek etc., etc? Dan is er uit al die data informatie te halen… zoals dat je gaat verhuizen.

Ik denk dus dat dat het verhaal van cookies, Funda en zo meer, behoorlijk in de buurt komt.

En aan die profilering kun je weinig doen. Hartstikke illegaal en er is dus wetgeving waar men voor de klassenfoto van de school last van heeft maar Facebook niet, waar die wet nou net voor bedoeld was. Met dank aan de EU.

@Ernst-Jan  - ik ben bang dat het scenario wat jij schetst redelijk dicht bij de waarheid komt. Ik ben inderdaad aan het zoeken naar nieuwe meubels etc. Hoewel ik me bewust ben dat Facebook dit soort activeiten doet (en compleet normaal vind) had ik dit niet gezocht achter een club als KPN. Hiermee lijken ze wet- en regelgeving te overtreden.

Ik heb gisteren ook telefonisch verzocht inzage te krijgen hoe ze met mijn persoonsgegevens omgaan maar wat ik eerdere schetste, je komt er niet doorheen / het wordt geweigerd. Wederom een gevalletje van je niet aan bestaande wet- en regelgeving houden gezien ik als burger het recht heb om dit verzoek drempelvrij te maken én binnen een termijn van 30 dagen inzichtelijk te krijgen.

 

 

 


Hoi @NiD! Welkom op het KPN Forum! Excuses voor mijn late reactie. We hebben dit topic over het hoofd gezien, interessante vraag wel! Ik snap deze vraag ook heel goed, als je zelf je verhuizing nog niet ‘out in the open’ hebt gegooid.

Wij kopen postcode en huisnummer data in van derden waarmee we kunnen zien of een huis te koop of te huur staat. Met deze data kunnen wij een match doen in onze eigen klantenbestand. Dit doen we om onze klanten tijdig te kunnen informeren over de mogelijkheden rondom hun verhuizing. We hopen hiermee zo onze klanten beter van dienst te zijn en vooral te ontzorgen. Tijdens een verhuizing zijn er namelijk al genoeg dingen die je moet regelen. Door middel van een reminder om je verhuizing op tijd door te geven, zorgen we er zo voor dat je vanaf dag 1 online kan zijn in je nieuwe huis. 
 

Ik vind het lastig om aan te geven hoe nauwlettend KPN klanten in de gaten houdt: wij bieden dit als extra service aan en vinden het een toegevoegde waarde op onze dienstverlening. Wat wij als extra service en toegevoegde waarde zien, wekt bij jou een Big KPN is watching you gevoel op, dus nauwlettend is subjectief.

Je privacy is voor ons net zo belangrijk als voor jou en we houden ons zeker aan de privacywetgeving. In ons Privacy statement kun je alles rustig nalezen, bijvoorbeeld wat wij wel en niet doen, hoe je inzage kunt krijgen in jouw gegevens, hoe je bezwaar maakt tegen benadering of hoe je een klacht kunt indienen bij de toezichthouder. 
Ik hoor het graag van je, als er nog vragen of onduidelijkheden zijn!