Skip to main content
Vraag

Hoe kom ik erachter waar het aansluitpunt van KPN zit?

• 12 maart 2025
  • 13 reacties
  • 128 keer bekeken

Hoi,

ik wil graag overstappen van Ziggo naar kpn. Bij ziggo maakte ik gebruik van de coax aansluiting, voor kpn is dit niet mogelijk. 
Echter, ik krijg niet goed gevonden wat voor andere aansluitpunt ik zou kunnen hebben. Er is geen telefoonstekker te vinden en mijn meterkast ziet er als volgt uit;

Het lijkt erop dat er geen isra punt is? Maar wat voor bedrading dit wel is?

Wie kan mij helpen?

13 reacties

• 3022 reacties
  • 12 maart 2025

De snoertjes gaan diverse gele pijpjes is. Die lopen naar allerlei plekken in jouw huis. Waarschijnlijk wandcontactdozen. Wat heb jij allemaal in huis zitten in de muren? Stopcontacten en lichtknoppen. Coax aansluitingen misschien ook nog. En wat nog meer? 

Of is/was er een beveiligingssysteem aanwezig met sensoren op deuren en ramen? 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 14180 reacties
  • 12 maart 2025

Hoi ​@MarloesBrouw 
Heb je al gezien of de KPN wel op jouw adres kan leveren?
Zo ja, dan kun je een monteur bestellen die je helpt met aansluiten.
Je kunt ook een bel-afspraak maken, dan belt de KPN je per direct, of op een moment dat jou uitkomt.
Of bellen met het gratis nummer 0800 0402

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • 232 reacties
  • 12 maart 2025

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 14180 reacties
  • 12 maart 2025
Paul.K schreef:

Zo te zien spreekt de TS niet over glasvezel dus het zal wel over DSL gaan.
Dan kan hij beter gewoon op de kpn.com pagina kijken.
Dit kan overigens ook als hij wel glasvezel heeft, maar daar is in de meterkast niets van te zien

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 12 maart 2025

Volgens KPN kan er wel geleverd worden bij  mij, inderdaad nog geen glasvezel dus gewoon DSL.

Wat ik tot nu toe gevonden is, is dat eigenlijk ieder huis een ISRA-punt / lasdop / wandcontactdos zou moeten hebben. Echter kan ik dit nergens vinden.

Ik kan inderdaad zeker een monteur laten komen, maar wil dus eigenlijk op voorhand weten waarvoor ik hem moet laten komen en vooral wat het mij gaat kosten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 12 maart 2025
Marlon92 schreef:

De snoertjes gaan diverse gele pijpjes is. Die lopen naar allerlei plekken in jouw huis. Waarschijnlijk wandcontactdozen. Wat heb jij allemaal in huis zitten in de muren? Stopcontacten en lichtknoppen. Coax aansluitingen misschien ook nog. En wat nog meer? 

Of is/was er een beveiligingssysteem aanwezig met sensoren op deuren en ramen? 

coax sowieso, iets anders kan ik niet vinden. 

• 3022 reacties
  • 12 maart 2025
MarloesBrouw schreef:

Er moet iets zitten natuurlijk in huis. Die snoertjes zitten er niet voor niets. Een geluidsinstallatie misschien? Boxjes in de huiskamer? Al lijken me die snoertjes daar niet geschikt voor.

Het zou voor jou heel interessant kunnen zijn om uit te zoeken wat het is. Want dan kan je die snoertjes vervangen door utp kabels en heb je een goed bekabeld computernetwerk in huis. Kan je WiFi versterkers bekabeld aansluiten bijvoorbeeld. 

• 3022 reacties
  • 12 maart 2025
MarloesBrouw schreef:

Volgens KPN kan er wel geleverd worden bij  mij, inderdaad nog geen glasvezel dus gewoon DSL.

Wat ik tot nu toe gevonden is, is dat eigenlijk ieder huis een ISRA-punt / lasdop / wandcontactdos zou moeten hebben. Echter kan ik dit nergens vinden.

Ik kan inderdaad zeker een monteur laten komen, maar wil dus eigenlijk op voorhand weten waarvoor ik hem moet laten komen en vooral wat het mij gaat kosten.

Een installatie monteur is gratis. En als die ook niets kan vinden in jouw huis, dan kost het dus ook niets.

Het is wel zo dat je die monteur pas kunt aanvragen op de dag waarop het abonnement start en je de spullen aan zou moeten sluiten. Niet eerder.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4335 reacties
  • 12 maart 2025

Dat punt op de blauwe muur is van de PTT geweest. Dus daar kunnen we wel wat mee.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 3 reacties
  • 12 maart 2025
Marlon92 schreef:
MarloesBrouw schreef:

Er moet iets zitten natuurlijk in huis. Die snoertjes zitten er niet voor niets. Een geluidsinstallatie misschien? Boxjes in de huiskamer? Al lijken me die snoertjes daar niet geschikt voor.

Het zou voor jou heel interessant kunnen zijn om uit te zoeken wat het is. Want dan kan je die snoertjes vervangen door utp kabels en heb je een goed bekabeld computernetwerk in huis. Kan je WiFi versterkers bekabeld aansluiten bijvoorbeeld. 

Ik woon overigens in een appartement dus verder dan de meterkast kom ik niet? Geen idee waar alles heengaat/vandaan komt. Ik lees over een blauwe invoerkabel maar die zie ik dus nergens. vanuit daar kan je blijkbaar vanalles om gaan leggen, maar ik loop daar al vast.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8151 reacties
  • 12 maart 2025

Beste ​@MarloesBrouw , zoals ​@Ik_Combineer (KPN-technicus), aangeeft is het punt op de blauwe muur iets waar KPN wat mee kan.

Dus bij je bestelling bij KPN meteen om een gratis installatiemonteur vragen.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14717 reacties
  • 14 maart 2025

Hi ​@MarloesBrouw, ik zie dat de community al flink met je mee heeft gedacht, top! 

Wel wil ik nog even ingaan op de reactie van ​@JanD: het gaat waarschijnlijk niet lukken om direct een gratis installatiemonteur aan te vragen. Als je direct om een installatiemonteur vraagt, zal dat een betaalde monteur zijn. Je kunt wel op de dag van de oplevering van je abonnement, aangeven dat de installatie je zelf niet lukt. Er zal dan op dat moment wél een gratis monteur aangestuurd gaan worden, zoals Marlon92 ook al benoemde.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8151 reacties
  • 14 maart 2025

Bedankt voor de aanvulling ​@Maja van KPN , weer wat geleerd.

Ik zal er bij mijn volgende reacties rekening mee houden.

Reageer