Skip to main content

Onlangs glasvezel aangeschaft en nog geen gebruik kunnen maken, waarom niet? Er is geen stopcontact aanwezig in de meterkast. Gebeld naar klantenservice en 30 minuten met 3 verschillende personen gesproken. Het antwoord is: wij kunnen geen stopcontact leggen voor u. Van de voren heb ik de projectleider gesproken van KPN die de project leid in onze flat en werd verteld dat KPN dit MOET regelen. Nou lekker service net bij KPN internet afgesloten en heb je geen mogelijkheid om het überhaupt te gebruiken.

Dag @Mateusz1212 wellicht vind je hier het antwoord op jouw vraag.


In ons complex (68 appartementen) hadden bijna alle meterkasten een vrije WCD 230V. Daar waar dit niet het geval was werd de eigenaar cq. huurder verzocht dit zelf te regelen, op een ander project kunnen afspraken natuurlijk anders zijn. 

Overigens, in een meterkast een WCD aan (laten) leggen moet toch niet zo’n probleem zijn. Als er in de groepenkast een plekje vrij is voor een extra automaat kan het zo geregeld zijn. Om toch je glasvezelkastje van stroom te voorzien kun je eventueel tijdelijk een verlengsnoer gebruiken. Maar pas op, niet over het snoer struikelen! 😉 🤗


En zo lijkt het overal anders te gaan en ook niet overal dezelfde werkwijze gevolgd te worden. En, iedereen zegt wat anders.

Vorige maand kwam hier iemand kijken, waar de aansluiting moest komen. Dit is een een oud huis en de ‘meterkast’ is niet meer dan een ombouw om de elektriciteitsmeter in de gang (de gas- en watermeter, de Ziggo aansluiting en de isra van kpn zitten allemaal ergens anders), maar volgens degene die kwam kijken, kon de aansluiting naast de ‘meterkast’ en tijdens de aanleg zou dan zonder kosten een wandcontactdoos voor de electra, vanuit de meterkast worden aangebracht. 

Leuk bedacht, maar als de aansluiting op de bedachte plek zou komen, kan de voordeur niet meer helemaal open en daardoor is de kans op beschadiging te groot.

Ik gaf aan, dat het wellicht verstandig is aansluiting voorlopig op te schorten omdat binnen afzienbare tijd (deze zomer) de woningen grondig worden gerenoveerd, waarbij ook de indeling van de woning wordt gewijzigd en de glasvezelaansluiting daardoor op een heel onhandige plek zou kunnen te komen zitten. 

De medewerker gaf aan dat de glasvezelaansluiting ‘van kpn bij de bestaande isra moet komen en blijven’ en wilde weten, waar deze is. Deze zit hier op de bovenverdieping: in de tijd dat de telefoonkabels door de PTT aangelegd werden waren de beneden- en bovenverdieping namelijk twee afzonderlijke woningen, maar volgens de medewerker, moest deze in de gang zitten, ‘dat is overal zo’. De glasvezelaansluiting boven was volgens hem onmogelijk.

De medewerker beloofde terug te komen. Hij zou bij kpn laten uitzoeken waar de isra hoort te zitten ‘want iedereen klust en pruts maar wat’ en alvast bij de buren informeren. Ik weet dat de isra bij mijn buurvrouw inderdaad in de gang zit, verderop bij iemand in de keuken en bij iemand anders weer in de meterput.

Afgelopen maandag kwam er een collega van de eerste medewerker. Volgens hem kan de glasvezelaansluiting nu wél op de verdieping, maar de meerkosten zijn dan voor mijn rekening. De benodigde elektriciteit ‘kan met een verlengingsnoertje naar de stopcontact op overloop’ of ‘naar meterkast beneden wat u het mooiste vind’. De aansluiting uitstellen tot na de renovatie mag volgens hem niet, ‘omdat kabels niet afgemonteerd uit de grond mogen steken’. 

Al met al: de allereerste kennismaking met glasvezel is niet echt positief.


Joep verwijst naar een ander topic met het antwoord, in het kort:]: lukt het zelf niet, dan stuurt KPN een monteur om het aan te sluiten, en deze kan kosteloos een wandcontactdoos maken in uw meterkast mits hij dit veilig kan doen. (Geen groepenkast uit 1930 maar een enigzins die redelijk aan de huidige eisen van een groepenkast voldoen)


Ik vind het behoorlijk slecht dit, heel veel meterkasten zitten buiten de voordeur vooral in flats en portieken, bij velen is er geen stopcontact aanwezig. Ik hoor hier mensen over verlengsnoeren praten, dan denk ik denk je nu echt dat mensen ff een gat gaan boren om er een verlengsnoer in te proppen, lekker de grond bezaait met verlengsnoeren en Cat6 UTP kabels, allemaal voor glasvezel. Come on .. wat is dit is joh


Ik heb ook zo’n flat. Coax van UPC / Ziggo loopt langs de buiten muur. Delta gaat bij ons glasvezel aanleggen en de kabel komt ook langs de buiten muur. Doen ze trouwens bij meer flats / appartementen.. De meterkast is bij de meeste woningen niet de beste plek maar de slechtste.


Ik heb een afspraak met een monteur om het KPN Experiabox op het glasvezelaansluitpunt aan te sluiten, ik heb deze afspraak verzet naar 20 oktober 2023 tussen 10 uur en 12 uur. Het glasvezelaansluitpunt zit in de meterkast, de meterkast zit naast mijn voordeur op de gemeenschappelijke binnengang en er is geen stopcontact in de meterkast, dus er moet eerst een stopcontact in de meterkast gemaakt worden. Het is mij niet duidelijk wie dit gaat doen? Ik heb wel een 25 meter UTP-kabel cat 5e hier klaar liggen. Het is een meterkast uit 1986 met aardlekschakelaars in plaats van zekeringen.


Ik heb een afspraak met een monteur om het KPN Experiabox op het glasvezelaansluitpunt aan te sluiten, ik heb deze afspraak verzet naar 20 oktober 2023 tussen 10 uur en 12 uur. Het glasvezelaansluitpunt zit in de meterkast, de meterkast zit naast mijn voordeur op de gemeenschappelijke binnengang en er is geen stopcontact in de meterkast, dus er moet eerst een stopcontact in de meterkast gemaakt worden. Het is mij niet duidelijk wie dit gaat doen? Ik heb wel een 25 meter UTP-kabel cat 5e hier klaar liggen. Het is een meterkast uit 1986 met aardlekschakelaars in plaats van zekeringen.

Kan je een foto delen van de groepenkast?


Kpn legt naar mijn idee geen stopcontact aan. Als je bij de Expert een waterkoker koopt komen ze toch ook geen stopcontact in je keuken maken? 


Kpn legt naar mijn idee geen stopcontact aan. Als je bij de Expert een waterkoker koopt komen ze toch ook geen stopcontact in je keuken maken? 

Ik heb ongewild al een afspraak met een KPN monteur in mijn maag gesplitst gekregen omdat KPN ziet dat mijn Experiabox nog niet op de glasvezel is aangesloten, dus daarom hebben ze automatisch een afspraak met mij ingepland. Omdat ik die afspraak alleen maar kan verzetten zonder dat ik tekst en uitleg kan geven, heb ik dat gedaan om meer tijd te krijgen om een stopcontact in mijn meterkast te laten maken. Of de woningbouw dat gaat doen is nog niet bekend.


Ik heb een afspraak met een monteur om het KPN Experiabox op het glasvezelaansluitpunt aan te sluiten, ik heb deze afspraak verzet naar 20 oktober 2023 tussen 10 uur en 12 uur. Het glasvezelaansluitpunt zit in de meterkast, de meterkast zit naast mijn voordeur op de gemeenschappelijke binnengang en er is geen stopcontact in de meterkast, dus er moet eerst een stopcontact in de meterkast gemaakt worden. Het is mij niet duidelijk wie dit gaat doen? Ik heb wel een 25 meter UTP-kabel cat 5e hier klaar liggen. Het is een meterkast uit 1986 met aardlekschakelaars in plaats van zekeringen.

Kan je een foto delen van de groepenkast?

Bij deze


Kpn legt naar mijn idee geen stopcontact aan. Als je bij de Expert een waterkoker koopt komen ze toch ook geen stopcontact in je keuken maken? 

kpn legt wel stopcontacten aan in specifieke gevallen het zijn monteurs met de nodige opleidingen/ NEN normen


Kpn legt naar mijn idee geen stopcontact aan. Als je bij de Expert een waterkoker koopt komen ze toch ook geen stopcontact in je keuken maken? 

In onze expert winkel zijn alle verkopers opgeleid om een stopcontact in de keuken te maken bij de verkoop van onze mooie Quookers 😁


@losbol ik zou lekker de monteur verplaatsen naar een moment waar u gewoon thuis bent zodat je geen vrij hoeft te nemen. De monteur kan mogelijk een wcd maken maar aan de hand van de foto kan ik daar helaas geen zekerheid op geven. Wel kan de monteur jou vertellen hoe het aangesloten gaat worden wanneer hij geen wcd kan maken. 


De woningbouw heeft laten weten dat zij absoluut geen stopcontact (wcd?) in de meterkast (laten) aanleggen, dat moet de provider doen (hier KPN dus). Dus zonder stopcontact in de meterkast geen glasvezel.


@losbol Als je het deksel van de zekeringskastje afhaal (meestal moet je de plastic schroeven op 0-positie draaien) dan ziet je de zekering met blauw en bruin draden vast geklemd. Met stroomkabel/stopcontact uit bouwmarkt een geen 2 linke handen kan je zelfs een aanleggen. De aarde draad hoef je niet aan te sluiten omdat de stroomadapter voor glasvezelkastje sowieso geen aarde contact heeft


@losbol Als je het deksel van de zekeringskastje afhaal (meestal moet je de plastic schroeven op 0-positie draaien) dan ziet je de zekering met blauw en bruin draden vast geklemd. Met stroomkabel/stopcontact uit bouwmarkt een geen 2 linke handen kan je zelfs een aanleggen. De aarde draad hoef je niet aan te sluiten omdat de stroomadapter voor glasvezelkastje sowieso geen aarde contact heeft

Wil je dat aub niet adviseren op dit forum? Alle KPN monteurs zijn opgeleid om dit te doen en leggen kosteloos volgens de huidige NEN normen een wandcontactdoos aan in de meterkast als dit veilig te realiseren is.


Bij ons in het gebouw (allemaal appartementen en sociale huurwoningen) zitten alle meterkasten op de gang naast de voordeur en in alle meterkasten zit geen stopcontact. Dus bij iedereen hier die KPN glasvezel wil moet dus een stopcontact in de meterkast gemaakt worden.


@Ik_Combineer Je schrijf al ".. als dit veilig te realiseren is”. Dat betekent dat KPN-monteur alleen een wandcontactdoos maakt als een hoofdschakelaar aanwezig is. Maar als een hoofschakelaar aanwezig is, kan ook iedereen zelfs veilig doen


Dat is een onjuist aanname die je doet. Tegenwoordig hebben we ook monteurs welke opgeleid zijn om zonder de spanning er af te halen een wandcontactdoos kunnen plaatsen.


Inmiddels is de monteur geweest, hij heeft een stopcontact in de meterkast geplaatst, UTP (cat 5e) kabel in plaats van de telefoonkabel door de leiding getrokken, alles aangesloten en ik gebruik nu de glasvezel. Meteen na de ingebruikname van de glasvezel was de downloadsnelheid 199 Mbps en uploadsnelheid 40 Mbs, De downloadsnelheid is nu iets boven de 200 Mbps en de uploadsnelheid blijft nog steeds oplopen (ik denk tot max ongeveer 200 Mbps) was een paar minuten geleden 133 Mbps, nu 150 Mbps.

update: de uploadsnelheid is nu 200 Mbps


Ping is nu 1 ms (milliseconde). Dus dat is heel goed.


Dat is een onjuist aanname die je doet. Tegenwoordig hebben we ook monteurs welke opgeleid zijn om zonder de spanning er af te halen een wandcontactdoos kunnen plaatsen.

Ik hoop niet dat dit waar is, het gaat hier om een zakelijke werkzaamheid. In onze arbo wet artikel 3.4 en 3.5 staat beschreven dat nooit onder spanning mag worden gewerkt. Indien de groep uitgeschakeld kan worden en spanningsloosheiod middels dubbelpolige spanningstester is aan getoond mag iets worden aangesloten. Privé mag wat aangeklooid worden. daar is geen regelgeving voor.


@beerzwaan Zeg nooit nooit...

Artikel 3.5. Elektrotechnische, bedienings- en andere werkzaamheden aan of nabij een elektrische installatie

  1.  Werkzaamheden aan of in de nabijheid van een elektrische installatie worden slechts uitgevoerd, indien de installatie of het gedeelte waaraan of in de nabijheid waarvan wordt gewerkt, spanningsloos is.
  2.  De daartoe bevoegde werknemer neemt doeltreffende maatregelen om een veilig verloop van de werkzaamheden te waarborgen.
  3.  Het derde lid is niet van toepassing op werkzaamheden die worden verricht aan of in de nabijheid van een elektrische laagspanningsinstallatie, indien:
    • a.de dringende noodzaak van het onder spanning uitvoeren van die werkzaamheden is aangetoond;

    • b.tot het uitvoeren van die werkzaamheden door de daartoe bevoegde werknemer uitdrukkelijk opdracht is gegeven, en

    • c.de installatie tevens geschikt is voor het onder spanning uitvoeren van die werkzaamheden en door de daartoe bevoegde werknemer doeltreffende maatregelen zijn genomen om de aan die werkzaamheden verbonden gevaren te voorkomen.

 

Laagspanning gebruikt men voor wisselspanningen tot 1000 volt en voor gelijkspanningen tot 1500 volt.

We werken vaker met elektronica de onder hoogspanning staan (trafos, condensatoren...), we moeten op isolatiematten en isolerende werkschoenen staan


Misschien toch nog eens de cursus veilig werken opnieuw gaan volgen. Je hebt het over elektronica en niet over energietechniek. 2 totaal verschillende disciplines. En over noodzaak, is er noodzaak om het huis onderspanning te laten staan om een WCD aan te sluiten. Echt niet.


Reageer