Skip to main content

Huidige opzet is als volgt: Glasvezel, Experia V9 met losse zwarte vierkante Experia Wifi. Modem staat in huiskamer vlak bij streamer Aurender. Die moet vanwege fabriekseisen op bekabeld ethernet. De rest werkt perfect op Experia Wifi (PC, Apple TV, Ipads) Voor mijn nieuwe woning ook met glasvezel nu de vraag of KPN een oplossing heeft dat ik in het hele huis voldoende Wifi heb, maar wel met behoud van het Modem en Aurender dicht bij elkaar in de kuiskamer. Ik ben n.l. bang dat één  Experia Wifi onvoldoende is voor een goede dekking in het hele huis.

Zorg voor bekabeling naar iedere etage zodat je daar indien nodig een wifi punt kan plaatsen. Sowieso is het verstandig om in iedere kamer een aansluiting te maken zodat je ook bekabeld kan werken. Maar waarom moeten die twee zo dichtbij elkaar?


U kunt bij KPN 1 of 2 extra versterkers bestellen.

U doet er goed aan om er in uw nieuwe huis voor te zorgen dat u een goed bekabeld netwerk heeft.


Die aanpak begrijp ik en is ook het mooist. Maar ik probeer het aantal kabel aansluitpunten te beperken, want dat is in dat huis nogal een ingreep. Het modem en Aurender hoeven op zich niet dicht bij lekaar; met een Cat 6 of meer werkt het ook prima op grotere afstanden. Maar er is uit praktisch oogpunt  toen door KPN gekozen het modem daar te willen plaatsen. 


Is jouw nieuwe woning een bestaande woning of nieuwbouw?

Als het een bestaande woning is dan lopen er vast vanuit de meterkast telefoonkabels naar de woonkamer en naar een kamer de 1e verdieping. Je doet er heel verstandig aan om die telefoonkabels te vervangen door UTP netwerkkabels en de Experia Box gewoon in de meterkast te plaatsen.


Die aanpak begrijp ik en is ook het mooist. Maar ik probeer het aantal kabel aansluitpunten te beperken, want dat is in dat huis nogal een ingreep. 

Tja, het is uw eigen keus hoor. Wilt u een goed netwerk op alle verdiepingen, dan ontkom je niet aan kabels.


Ik begrijp het advies om alles met ethernetkabels te doen, maar in mijn nieuwe huis is dat een vrijwel onmogelijke klus. Alles kan, maar dan komt de vraag tegen welke prijs. Er zitten ook geen telefoonkabels.  Een andere gedachte is dat KPN zelf opteert voor alles Wifi. Dit doen zij dan met een modem in combinatie met Wifi versterkers. (de vierkante zwarte of de twee modellen in wit). Zelf heb ik in mijn huidige woning destijds op advies van KPN ook zo’n zwarte Experia Wifi erbij gezet  en daarna was wifi in het hele huis zeer stabiel . Overal internet en geen problemen met Netlfix en You Tube. 

Kan KPN dit bij mijn nieuwe adres ook weer zo aanpakken ? Ik denk n.l. dat het daar ook kan. Alleen twijfel ik of ik het met één extra Experia Wifi red. En dan is de vraag: hoe sluit ik zo’n tweede wifi versterker aan zonder ethernet kabel. Want op de plek waar ik denk dat hij moet staan, heb ik geen kabel. 


En dan is de vraag: hoe sluit ik zo’n tweede wifi versterker aan zonder ethernet kabel. 

Kan niet. Je zou 2 SuperWiFi's aan kunnen schaffen. Dan kun je er 1 draadloos plaatsen. Maar verwacht er geen wonderen van. Een kabel is toch echt het beste.


De oplossing die ik nu ga doen is toch het modem in de huiskamer met ethernetkabel. (vanuit de meterkast glasvezel) De apparaten daarbuiten zo vele mogelijk met Experia Wifi. Mocht dit niet lukken dan kan ik altijd inderdaad nog Super Wifi proberen.Â