Skip to main content
Vraag

Hoe krijg ik mijn glasvezel afgemonteerd?

• 20 februari 2025
  • 13 reacties
  • 134 keer bekeken

Dit is een enorm lang verhaal aan het worden, maar de tl;dr is dat mijn hele straat rijtjeshuizen afgemonteerd is en de glasvezel abonnementen al beschikbaar hebben, maar bij mij nog steeds het oranje sprietje uit de stoep op de erfgrens ligt. 

Via 2 verschillende postcode checkers op kpn.com krijg ik nu te zien dat het respectievelijk binnen 4 weken afgemonteerd wordt óf in december 2026/januari 2027.

Ik ben inmiddels al ruim een jaar bezig om glasvezel binnen te halen. 

De KPN klanten service krijgt te zien dat er in de hele wijk geen glasvezel ligt (spoiler: die ligt er wel, zie huisnummers / postcode check directe buren). 

Deze gaven aan dat de enige optie die zij misschien nog zagen om een haalbaarheidsonderzoek uit te laten voeren. Alleen die kan ik dus niet aanvragen want website is er van overtuigd dat in de hele wijk geen glasvezel ligt.

KPN network weet het ook allemaal niet en verbind vrijwel direct door naar onderaannemer Alinq.

Over Alinq wil ik het eigenlijk niet eens hebben want die zijn gewoonweg ronduit onbeschoft en ik begrijp toch zelf wel dat als je 100000 aansluitingen aan moet leggen met 100 man dat je dan soms moet wachten en kpn belooft maar van alles (ja dat snap ik, maar 1, niet mijn probleem, ik ben klant van kpn, 2, jullie hebben het in de hele straat aangelegd behalve bij mij en mijn andere buurman die nooit toestemming heeft verleend).

Wat ik van de Alinq meneer wel meekreeg is dat er helemaal geen order bekend was en dat “KPN maar een ticket aan moest maken” alleen KPN service desk heeft geen idee hoe of wat “want het systeem zegt dat er in de hele wijk geen glasvezel ligt”

ik hoop dat hier iemand mee leest die echt wat meer kan of verder kan kijken wat er nu aan de hand gaat en wat er mis gaat.  Ik word hier echt een beetje moedeloos van, voel me niet gehoord, van het kastje naar de muur gestuurd en heb niet het gevoel dat iemand me ook maar enigszins verder kan helpen met wat nu het probleem eigenlijk is en wanneer het dan wel opgeleverd kan gaan worden.

13 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 1754 reacties
  • 20 februari 2025

Wat een verhaal ​@260921 , had je in het begin wel toestemming gegeven?

• 3271 reacties
  • 20 februari 2025

De rest van de straat is aangesloten omdat die mensen waarschijnlijk thuis waren toen de monteurs langs gekomen zijn. Die gaan gewoon zonder afspraak van deur tot deur. Ze gaan 3 of 4 keer langs en dan gaan ze door naar de volgende wijk. Dan komen ze niet meer. En afspraken maken willen ze niet. Ze maken liever eerst het hele project af. En helemaal aan het einde gaan ze misschien nog afspraken maken voor de adressen die nog niet aangesloten zijn. Dat kan nog wel een jaar duren. En KPN doet er ook helemaal niks aan. Die wachten eerst af totdat het hele project opgeleverd is. Eerder doen ze niks denk ik.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 20 februari 2025

Ja toestemming is gegeven. Ik had zelfs gelijk gebruik gemaakt van de aanbieding die er mee op ging, die later door kon geannuleerd is wegens vertraging qua oplevering.

inmiddels ben ik wel kpn klant ivm de PlayStation aanbieding met “op adsl totdat glasvezel klaar is”.

Dat van dat niet thuis zijn toen de montage plaatsvond kan ik niet plaatsen. Ik heb een video deurbel en weet zeker dat er niet iemand 4x voor de deur heeft gestaan. 

Ik kwam wel in december (als ik het me goed herinner) om de hoek een jongen met kpn jas tegen die in de kast bezig was, en die zei dat hij zojuist de hele wijk aangesloten had. Dat was wèl een hele vriendelijke jongen die zei dat mijn situatie idd meestal alleen voorkomt bij mensen die pertinent geen toestemming verleend hebben. Dat is bij mij dus echt niet het geval. Ik zit er juist (al jaren) heel erg op te wachten. 

In de hele gemeente is eerst jaren gestreden tussen kpn en andere aanbieder wie er nu glasvezel ging aanleggen dus het is sowieso al laat en een drama.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 20 februari 2025

De onvriendelijke meneer bij Alinq zei wel dat ze nu komen wanneer ze een keer tijd hebben maar dat de 2026/2027 datum aangeeft dat dat niet nader bepaald is.

Waarom de postcode checker van netwerk.kpn.com aangeeft dat het binnen 4 weken wel aangesloten wordt weet ook niemand.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6937 reacties
  • 24 februari 2025

Hoi ​@260921 welkom op de KPN Community wat een vervelende situatie, zeker als er dan onduidelijkheid wordt gecreëerd middels de postcode check. Die 2026/2027 datum klinkt mij ook als een ruime fictieve datum. Je hebt dus geen enkel concreet tijdskader vanuit de onderaannemer gekregen. Alleen de toezegging wanneer er tijd is komen we aansluiten? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 24 februari 2025

Hai Remco,

dank je voor je reactie, dat is in ieder geval fijn (en nice onderschrift maar dat terzijde)

Naar mijn idee heb ik helemaal geen enkele toezegging gekregen. Hij zei dat er helemaal geen eens een order of opdracht open staat voor mijn adres en ik op nalevering sta. Dit is inderdaad een fictieve datum, maar toen ik in januari belde stond de fictieve datum eind maart 2025. Die is dus ook weer aangepast. 

Uiteindelijk lijkt erop dat iemand bij KPN iets moet doet om bij Allinq een ticket of order neer te leggen, maar aangezien alle backend systemen lijken te denken dat er helemaal geen glasvezel in de wijk ligt kan dat niet? 

In mijn profiel heb ik postcode en huisnummer vermeld. Huisnummer -2 heeft gewijgerd/geen toestemming gegeven gok ik (huis is verhuurd), maar bijna alle andere nummers in de straat zijn afgemonteerd. Dat is ook redelijk zichtbaar want weigerbuurman en ik zijn de enige waar nog het oranje sprietje uit de grond steekt. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6937 reacties
  • 24 februari 2025

Dank voor de toelichting ​@260921 ik heb daar zelf niet direct invloed op als medewerker van de provider KPN maar ik zal eens navraag doen, ik kan niets beloven maar ik kom hierop terug. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 24 februari 2025

Dank je!

ik moet zeggen dat het als klant van KPN wel een beetje onbegrijpelijk is waarom ik achter KPN network en Allinq aan moet bellen. Ik ben hun klant niet, ik ben klant bij KPN. Of dat KPN provider of KPN netwerk is is voor de gemiddelde klant echt niet te volgen en al helemaal niet hoe Allinq eronder hangt. Die overigens ook weer naar HUN onderaannemers refereert.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 24 februari 2025

Dat zou je zeggen ​@260921 maar dat is anders. Je doet wel degelijk zaken met kpn de provider EN kpnnetwerk. Net zoals bij electriciteit. Je hebt de energiemaatschappij en de netwerkbeheerder. De netwerkbeheerder zorgt voor de kabel. Bij kpn is het nog wat lastiger want onderling mogen die geen contact hebben van de ACM. Om te voorkomen dat klanten van kpn een voorkeursbehandeling krijgen. 

• 3271 reacties
  • 24 februari 2025
260921 schreef:

ik moet zeggen dat het als klant van KPN wel een beetje onbegrijpelijk is waarom ik achter KPN network en Allinq aan moet bellen. 

KPN heeft het glasvezel aanleggen uitbesteed aan Allinq met een bepaalde opleverdatum ergens in de toekomst. Zolang die datum niet verstreken is doet KPN niks. Allinq legt glasvezel aan. In welke volgorde ze de adressen aansluiten, dat mogen ze zelf bepalen. 

Als jij een nieuwe auto koopt en daarbij afspreekt met de dealer dat die in november geleverd word, dan ga je toch ook niet in juli bellen naar de dealer of die er al is? Dat glasvezel aanleggen werkt op dezelfde manier. Zolang de opleverdatum niet verstreken is doet KPN er volgens mij niets aan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 24 februari 2025

De hele wijk is echter al aangesloten? 

• 3271 reacties
  • 24 februari 2025
260921 schreef:

De hele wijk is echter al aangesloten? 

Maar de wijk zal vast wel onderdeel zijn van een veel groter project. 

Dit forum staat vol met topics zoals jouw situatie helaas.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 6 reacties
  • 24 februari 2025

Leuk, maar op de website van KPN netwerk staat dat het binnen 4 weken aangesloten wordt. Ik heb echter niks gekregen qua afspraak bevestiging of enige andere communicatie. 

Reageer