KPN heeft de afgelopen twee maanden een komedie met ons gespeeld. Dit bereikt nu zulke belachelijke proporties dat ik vond dat ik ons verhaal op het internet moest delen zodat andere mensen met ons kunnen lachen.
Dit is de situatie: twee maanden geleden hebben we een nieuw huis gekocht in Zuid-Holland. De vorige eigenaar had Ziggo (kabel). Toen we aankwamen, werden we begroet door dit kleine oranje glasvezelkabeltje voor de deur. We waren verheugd en dachten dat het heel makkelijk zou zijn om op de glasvezel aangesloten te worden.
Wie doet wat:
- de klant (wij)
- KPN: de internetprovider
- KPN Netwerk: de beheerder van het netwerk
- VolkerWessels (VW): de aannemer die het netwerk aanlegt
- Glaspoort: het lokale bedrijf dat de huizen aansluit
Dit is de dialoog die we hebben per 2023-08-22.
- klant naar kpn: we willen glasvezel
- kpn: de glasvezel moet worden aangesloten, praat met kpn netwerk
- kpn netwerk: verwijst direct door naar VW: je bent niet aangesloten, je moet worden aangesloten. wij doen niet de eindverbinding, praat met glaspoort.
- glaspoort: Alle andere KPN-klanten van de straten zijn verbonden maar we hebben geen order ticket ontvangen van de netwerkprovider voor jullie. Klanten zouden toch niet met ons moeten praten, alleen de netwerkprovider. Praat met de netwerkprovider (kpn netwerk)
- kpn netwerk: we hebben een order ticket nodig van kpn om aan het glasvezelnetwerk te werken. Vraag kpn om een ticket voor ons te maken.
- kpn: Dit is een probleem met het netwerk. Wij kunnen niets doen. We weten niet hoe we tickets voor de back office moeten aanmaken. Praat met kpn netwerk (en de lus gaat verder)
We zijn al 3Â keer door deze lus gegaan.
Mijn vraag aan KPN: laat de backoffice alsjeblieft het magische order ticket aanmaken zodat VolkerWessels het huis kan aansluiten.
We hebben al 3Â keer geprobeerd KPN te bellen:
- 2 personen vertelden ons dat het niet mogelijk was (na overleg met hun teamleider)
- 1 persoon verontschuldigde zich en vertelde dat ze een ticket voor de backoffice hadden aangemaakt. Er gebeurde niets. Toen ik een week later terugbelde ter bevestiging, zag de nieuwe persoon niets.
Dit wordt op dit punt een lang verhaal, we zullen updaten met meer informatie als we vooruitgang boeken.
Andere conclusies:
- als je jarenlang klant bent geweest bij KPN, dan heb je een mooie toekomst voor je en ben je gelukkig. KPN's geautomatiseerde systemen hebben tickets voor je aangemaakt om toegevoegd te worden aan het glasvezelnetwerk en je hoeft niets te doen.
- als de monteur van KPN je vertelt dat je telefoonlijn is verwijderd en dat je geen normaal (DSL) internet kunt krijgen, vertrouw hem dan niet. Vertrouw de echte experts (VolkerBezel), die het harde werk doen om de koperlijn te vinden en aan te sluiten.
- als je geen internet hebt, bel dan direct KPN en zeg dat je een noodpakket nodig hebt (een 4G wifi-router). Niemand bood het aan totdat we het magische trefwoord zeiden.
Ondertussen kijkt ons kleine glasvezelslakje nog steeds naar het huis onder de koude regen.
Â