Skip to main content

KPN heeft deze maand bij mij in de straat de glasvezel gelegd.  Bij mij in huis is het aansluitpunt niet ‘in de buurt’ van de ‘oude’ koper-aansluiting gemaakt (dat kon niet, dan moest die om ons huis heen) maar in de meterkast.
Ik heb thuis een heel netwerk van UTP liggen en een huiscentrale voor de telefoon en je raadt het al: centraal punt daarin is de oude koperaansluiting. Er ligt geen UTP-kabel naar de meterkast (stom hé?, maar ja dat was 25 jaar geleden niet in de mode).
Nu vandaag een mailtje van KPN (natuurlijk noreply@kpn.nl) “op 26 maart sturen we een glasvezelkastje, dat sluit uzelf aan en daarop sluit u uw modem aan. Zodra u bent aangesloten op glasvezel verhogen we uw snelheid gratis naar 200 Mbit/s”
Geloof je het zelf????? Als ik mijn modem in de meterkast aansluit heb ik nul-komma-nul signaal op mijn netwerk, doet mijn interactieve tv-ontvanger het voor geen meter en heb ik wel WiFi in huis tegen een belabberde 56 Mbps waarop mijn KPN iTV-ontvanger niet werkt.
Ik moet mijn halve huis verbouwen om het werkend te krijgen en dat was ik even niet van plan, dus voor mij géén glasvezel, maar behoud van de oude koper-aansluiting.
Ik wil en blijf mijn oude abonnement gestand doen, KPN. Glasvezel is voor mij niet de toekomst.
Kortom, hoe lang blijft koper nog drager?

Totdat ze het afsluiten als uw nieuwe glasvezelverbinding geactiveerd is @Roland53 

Heb je wel ooit toestemming gegeven dat ze de aansluiting in de meterkast mogen maken?

Dat betekent dan nog niet dat je meteen omgezet wordt naar glasvezel, dat moet je met de provider-tak van KPN regelen.

Waar je nu mee te maken hebt is de netwerkinstallatie-tak van KPN, zie hieronder een link hoe het globaal in zijn werk gaat;

 


Hallo @Roland53 ,

Je krijgt drie jaar van te voren een eerste bericht. 

 

bron: 

https://netwerk.kpn.com/glas-aan-koper-uit/

Om ervoor te zorgen dat providers op het kopernetwerk van KPN voldoende tijd hebben om hun klanten te informeren en over te brengen naar glasvezel. KPN doet elk kwartaal een aankondiging met nieuwe adressen die over 3 jaar uitgaan. Op die manier heeft elke provider altijd 3 jaar de tijd om klant te informeren en tijdig over te brengen naar glasvezel. 

Uitgangspunt is zorgvuldigheid en ervoor zorgen dat niemand zonder verbinding komt te zitten. Voor de laatste 1% die nog niet over is naar glasvezel, is door de providers in kaart gebracht om welke adressen het gaat.

• Daarna zijn er (diverse) brieven gestuurd met de mededeling dat het kopernetwerk wordt gedeactiveerd en in plaats daarvan de glasvezelaansluiting wordt geactiveerd (of aangelegd, maar veel klanten hebben de glasvezelaansluiting al in huis)
• Indien men niet reageert op de brieven, dan gaat er een monteur langs
• Bij niet thuis wordt een kaart door de brievenbus gedaan met het verzoek contact op te nemen

Hiermee worden verreweg de meeste klanten tijdig bereikt.


Totdat ze het afsluiten als uw nieuwe glasvezelverbinding geactiveerd is @Roland53 

Heb je wel ooit toestemming gegeven dat ze de aansluiting in de meterkast mogen maken?

 

De keuze was reuze: aansluiten in de meterkast of niet aansluiten! Zoals gezegd, ze waren niet van plan om helemaal onder mijn huis door te gaan of er helemaal omheen. Aansluiten kon alleen ‘aan de straatkant” terwijl de oude blauwe PTT-leiding aan de andere kant van het huis ligt en ook daar binnenkomt, maar dat terzijde. De nieuwe glasvezelverbinding wordt 26 maart geactiveerd, schrijven ze in de aankonigings-mail. Ik zal ze morgen even bellen (want per mail gaat niet).


Hallo @Roland53 ,

Je krijgt drie jaar van te voren een eerste bericht. 

 

Juli vorig jaar: we gaan glasvezel leggen in jouw straat. meld je aan als je dat wilt;
20-07-2023, 11.04: toestemming verleend tot aanleg glasvezel in huis. (bevestigingsmail nog in mijn box, wel even opgeslagen in belangrijke mail nu)
Dus jij denkt dat het nog tot juli 2026 duurt vooraleer ze mij van het koper afgooien??


Heeft u geen kruipruimte?

U kunt het nog een heel poosje tegen houden denk ik. Maar ooit trekt KPN wel de stekker uit het kopernetwerk. 


Uitstel van executie, die koper verbinding gaat er echt uit. Met 1 UTP kabel is je probleem opgelost. Kan niet bestaat niet dus trek gewoon een kabel tussen het nieuwe en het oude punt en je problemen zijn opgelost met als bonus meer snelheid.


Hallo @Roland53 ,

Je krijgt drie jaar van te voren een eerste bericht. 

 

Juli vorig jaar: we gaan glasvezel leggen in jouw straat. meld je aan als je dat wilt;
20-07-2023, 11.04: toestemming verleend tot aanleg glasvezel in huis. (bevestigingsmail nog in mijn box, wel even opgeslagen in belangrijke mail nu)
Dus jij denkt dat het nog tot juli 2026 duurt vooraleer ze mij van het koper afgooien??

 

Ja, dat is wel wat conform de richtlijn wordt gecommuniceerd.  

Maar KPN zal proberen om dit eerder voor elkaar te krijgen. Maar dan moet wel iedereen over zijn. 

 


Kan niet bestaat niet

Kan niet bestond kennelijk wel voor KPN want de (onder)aannemer weigerde de glasvezel naast het oude punt aan te leggen. Dat kon niet!! In de meterkast of anders niet.
Maar ik neem aan dat jij dat nu wel even herstelt, toch: kan niet bestaat immers niet????


Hoi, @Roland53 

Is het mogelijk om één netwerkkabel (UTP) vanuit de meterkast naar de huidige plek van je modem te maken? Dat heb ik namelijk gedaan. Dan is 't probleem gewoon opgelost.

Glasvezelkastje in de meterkast (zit daar een stopcontact daarvoor?). Vandaar één utp kabel naar de huidige plek en je kunt weer verder.


Als een glasvezelkabel in de straat gelegd is volgt deze de kortste route naar huis, daar wordt deze afgemonteerd in de meterkast, die in de regel aan de voorkant van het huis is of in de woonkamer @Roland53 


Kan niet bestaat niet

Kan niet bestond kennelijk wel voor KPN want de (onder)aannemer weigerde de glasvezel naast het oude punt aan te leggen. Dat kon niet!! In de meterkast of anders niet.
Maar ik neem aan dat jij dat nu wel even herstelt, toch: kan niet bestaat immers niet????

Iets met berg en mohamed, KPN gaat niet verder als meterkast. hoe moeilijk is het om een UTP kabel te trekken naar je oude ISRA punt….. Makkelijk om een ander verantwoordelijk te maken voor jouw probleem.


Kan niet bestaat niet

Kan niet bestond kennelijk wel voor KPN want de (onder)aannemer weigerde de glasvezel naast het oude punt aan te leggen. Dat kon niet!! In de meterkast of anders niet.
Maar ik neem aan dat jij dat nu wel even herstelt, toch: kan niet bestaat immers niet????

Iets met berg en mohamed, KPN gaat niet verder als meterkast. hoe moeilijk is het om een UTP kabel te trekken naar je oude ISRA punt….. Makkelijk om een ander verantwoordelijk te maken voor jouw probleem.

Pas even op hè!  IK wil helemaal naar glasvezel, KPN wil van zijn koper af. Zij dwingen mij nu om over te stappen en kosten te maken. Over wiens verantwoordelijkheid heb jij het nu????


Kan niet bestaat niet

Kan niet bestond kennelijk wel voor KPN want de (onder)aannemer weigerde de glasvezel naast het oude punt aan te leggen. Dat kon niet!! In de meterkast of anders niet.
Maar ik neem aan dat jij dat nu wel even herstelt, toch: kan niet bestaat immers niet????

Ik heb dat wel voor elkaar gekregen bij de onderaannemer. De aansluiting is zelfs op de eerste verdieping aangelegd. Dat kwam doordat ik hun dat vriendelijk had gevraagd en ik had gezorgd voor koffie en koeken.   


Het netwerk is van KPN. Zij bepalen wat er wel of niet wordt aangelegd. De techniek blijft hoe dan ook niet stilstaan. En je gaat hierin mee of niet. Bereid je dus maar goed voor. 


Heeft u geen kruipruimte?

U kunt het nog een heel poosje tegen houden denk ik. Maar ooit trekt KPN wel de stekker uit het kopernetwerk. 

Natuurlijk begrijp ik dat de verbinding via koper er op termijn uit zal gaan, maar de dwingendheid in de mail staat mij niet aan. 26 maart zetten we om, jij hangt jouw modem er aan en klaar. Dat is het dus niet. Ik moet wel een UTP-kabel zien te leggen van de meterkast naar het ISRA-punt. Als dat makkelijk zou zijn dan zouden daar ook wel de glasvezel hebben kunnen laten binnenkomen. En neen, ik ga met mijn 70 jaar niet onder het huis door. Het gemak waarmee ze je jou voor het blok zetten op zulk een korte termijn, dat staat me voor geen meter aan. Ze zeggen letterlijk: “Wacht niet te lang
Ga direct mee naar glasvezel. Want het huidige netwerk op uw adres zetten we binnen nu en 2 jaar uit. Glasvezel is namelijk de toekomst.” Mind you, binnen NU en 2 jaar. Dus 27 maart  zou kunnen, dat is tussen NU en 2 jaar!


Kan niet bestaat niet

Kan niet bestond kennelijk wel voor KPN want de (onder)aannemer weigerde de glasvezel naast het oude punt aan te leggen. Dat kon niet!! In de meterkast of anders niet.
Maar ik neem aan dat jij dat nu wel even herstelt, toch: kan niet bestaat immers niet????

Ik heb dat wel voor elkaar gekregen bij de onderaannemer. De aansluiting is zelfs op de eerste verdieping aangelegd. Dat kwam doordat ik hun dat vriendelijk had gevraagd en ik had gezorgd voor koffie en koeken.   

Mijn Pools is wat roestig en hun Engels was niet al te best!!


 

Ze zeggen letterlijk: “Wacht niet te lang
Ga direct mee naar glasvezel. Want het huidige netwerk op uw adres zetten we binnen nu en 2 jaar uit. Glasvezel is namelijk de toekomst.” Mind you, binnen NU en 2 jaar. Dus 27 maart  zou kunnen, dat is tussen NU en 2 jaar!

Je geeft nu zelf al het antwoord op je eigen vraag. 

 

Komt aardig overeen met : 

Hallo @Roland53 ,

Je krijgt drie jaar van te voren een eerste bericht. 

 

Juli vorig jaar: we gaan glasvezel leggen in jouw straat. meld je aan als je dat wilt;
20-07-2023, 11.04: toestemming verleend tot aanleg glasvezel in huis. (bevestigingsmail nog in mijn box, wel even opgeslagen in belangrijke mail nu)
Dus jij denkt dat het nog tot juli 2026 duurt vooraleer ze mij van het koper afgooien??

 

Ja, dat is wel wat conform de richtlijn wordt gecommuniceerd.  

Maar KPN zal proberen om dit eerder voor elkaar te krijgen. Maar dan moet wel iedereen over zijn. 

 

 

Ik denk niet dat het letterlijk op 27 maart 2026 uitgezet gaat worden, maar ergens in de tweede helft van 2026.  

Je hebt dus nog ruim twee jaar de tijd om iemand te vinden die voor jou de kabel gaat plaatsen via jouw kruipruimte. 

 

Want dit is eigenlijk jouw echte vraag: 

Wie wil er voor mij een kabel plaatsen in mijn kruipruimte? 

 


Natuurlijk begrijp ik dat de verbinding via koper er op termijn uit zal gaan, maar de dwingendheid in de mail staat mij niet aan.

Zo moet u deze mail niet lezen. U moet deze mail in de juiste context zien. De meeste mensen willen heel graag glasvezel. En er zijn heel wat mensen die vooraf al verschillende keren gebeld hebben met "wanner komt het?". In reactie hierop is deze mail geschreven. 

26 maart zetten we om, jij hangt jouw modem er aan en klaar. Dat is het dus niet. Ik moet wel een UTP-kabel zien te leggen van de meterkast naar het ISRA-punt. Als dat makkelijk zou zijn dan zouden daar ook wel de glasvezel hebben kunnen laten binnenkomen. En neen, ik ga met mijn 70 jaar niet onder het huis door.

U hoeft het ook niet zelf te doen. Dat kan een KPN monteur ook voor u doen. 


Maar waarom bel je 26 maart niet gewoon met KPN om uit te leggend af je het niet kan aansluiten? KPN zal aan kosteloos een monteur sturen en we kunnen vast op een of andere manier een kabel trekken. Misschien netjes wegwerken via de plafond, langs plinten of door de kruipruimte? Ik kom soms bij mensen die een half jaar slecht lopen te slapen en dan komen wij en hebben we binnen een kwartier een kabel gelegd helemaal uit het zicht en blijft alles werken. 


Tja, volgens mij kan je morgen ook al bellen ( @Ik_Combineer )

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- op je mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.


Dat zou ook heel goed kunnen hoor, weet niet altijd even goed hoe klantenservice werkt. Ik weet dat het 100% kan wanneer de topicstarter het kastje heeft ontvangen maar waarschijnlijk inderdaad al direct na ontvangst van de mail.


Kan niet bestaat niet

Kan niet bestond kennelijk wel voor KPN want de (onder)aannemer weigerde de glasvezel naast het oude punt aan te leggen. Dat kon niet!! In de meterkast of anders niet.
Maar ik neem aan dat jij dat nu wel even herstelt, toch: kan niet bestaat immers niet????

Ik heb dat wel voor elkaar gekregen bij de onderaannemer. De aansluiting is zelfs op de eerste verdieping aangelegd. Dat kwam doordat ik hun dat vriendelijk had gevraagd en ik had gezorgd voor koffie en koeken.   

Ik ben benieuwd of de glasvezelkabel langs de buitengevel (in een gootje) omhoog is gebracht of via de binnenzijde in bijvoorbeeld een (loze) leiding.

De huidige ISRA (koper) bevindt zich hier namelijk ook op de eerste verdieping. In de meterkast is beslist geen plaats om de aansluiting te maken, achter de voordeur (het eerste voorstel van de aannemer) leek me niet zo handig, omdat dan de voordeur niet meer helemaal open kan. Daarna is iemand van kpn-netwerk geweest, heeft de boel bekeken en naast de ISRA een sticker op de muur geplakt, waar de aansluiting moet komen. Op de eerste verdieping dus.


@Berteman 

Via een loze leiding die in de meterkast begint. 


 

Ze zeggen letterlijk: “Wacht niet te lang
Ga direct mee naar glasvezel. Want het huidige netwerk op uw adres zetten we binnen nu en 2 jaar uit. Glasvezel is namelijk de toekomst.” Mind you, binnen NU en 2 jaar. Dus 27 maart  zou kunnen, dat is tussen NU en 2 jaar!

Je geeft nu zelf al het antwoord op je eigen vraag. 

 

Komt aardig overeen met : 

Hallo @Roland53 ,

Je krijgt drie jaar van te voren een eerste bericht. 

 

Juli vorig jaar: we gaan glasvezel leggen in jouw straat. meld je aan als je dat wilt;
20-07-2023, 11.04: toestemming verleend tot aanleg glasvezel in huis. (bevestigingsmail nog in mijn box, wel even opgeslagen in belangrijke mail nu)
Dus jij denkt dat het nog tot juli 2026 duurt vooraleer ze mij van het koper afgooien??

 

Ja, dat is wel wat conform de richtlijn wordt gecommuniceerd.  

Maar KPN zal proberen om dit eerder voor elkaar te krijgen. Maar dan moet wel iedereen over zijn. 

 

 

Wie wil er voor mij een kabel plaatsen in mijn kruipruimte? 
 

 

Kruipruimte?  Wie heeft het daar over? Ik niet! Ben jij misschien ook van KPN? Slecht lezen, slecht antwoord geven?


U geeft 7 uur geleden aan dat u op uw 70ste niet onder het huis gaat. Vaak wordt er dan een kruipruimte bedoeld. Overigens is uw reactie niet vriendelijk.


Reageer