Skip to main content
Beantwoord

Hoe lang duurt de administratieve verwerking na aanleggen glasvezelaansluiting?

• June 10, 2025
  • 13 reacties
  • 91 keer bekeken

Bij ons is zo’n twee weken geleden de glasvezelaansluiting in ons huis gerealiseerd. Het hele complex is afgerond en de aannemer is naar een volgend complex gegaan. Ik zou graag een bestelling willen plaatsen, maar de postcodecheck geeft nog steeds mijn aansluitdatum weer. De aanleg is administratief nog niet verwerkt. Hoe lang staat hier voor? Ik probeer hier informatie over te vinden, maar kan eigenlijk niets vinden.

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@GreenGlass, welkom hier. 

Fijn om te zien dat je op gang bent geholpen door de community. Even moeten lachen om de uitleg van een pop hier, maar dat het zo lang duurt is dat uiteraard niet. 

Ik_Combineer legt dit goed uit. De aansluitingen worden niet per adres of gebouw aangesloten maar per gebied. Al deze aansluitingen komen samen in een centrale/pop, vanaf daar worden alle aansluitingen van een signaal voorzien. Het kan dus langer duren, maar die 11 maanden is echt een uitzondering. 

@Peter9700 ik zie dat jouw topic inmiddels is opgepakt en dat er wordt gekeken waarom het bij jou zo lang duurt. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

13 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 10, 2025

Dat kan best nog even duren. Bij u binnen en in het complex is het afgerond maar dat betekend niet dat het in de pop al klaar is. Dus dat zou zomaar nog enkele weken tot maanden kunnen duren.

Peter9700
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • June 10, 2025

Wat als je het huisnummer van iemand anders in het complex invult? Als dat ook niks oplevert dan moet er zoals ​@Ik_Combineer zegt vast nog iets “aan de andere kant” van de kabel worden geregeld.

Als op het adres van je medebewoners de postcodecheck wel een bestelbare verbinding laat zien en alleen bij jouw adres niet, tsja, misschien moeten we een club oprichten🤓 (ik ben inmiddels 11 maanden bezig en heb nu mijn laatste hoop op de KPN community gericht)

• June 10, 2025

Dat kan best nog even duren. Bij u binnen en in het complex is het afgerond maar dat betekend niet dat het in de pop al klaar is. Dus dat zou zomaar nog enkele weken tot maanden kunnen duren.

Wat maakt dat dat nog zo lang kan duren? Puur interesse, want ik stel me zo voor dat dat proces eigenlijk een treintje is. Maar als het echt nog maanden gaat duren komen potentiële klanten ook van een koude kermis thuis.

• June 10, 2025

Wat als je het huisnummer van iemand anders in het complex invult? Als dat ook niks oplevert dan moet er zoals ​@Ik_Combineer zegt vast nog iets “aan de andere kant” van de kabel worden geregeld.

Als op het adres van je medebewoners de postcodecheck wel een bestelbare verbinding laat zien en alleen bij jouw adres niet, tsja, misschien moeten we een club oprichten🤓 (ik ben inmiddels 11 maanden bezig en heb nu mijn laatste hoop op de KPN community gericht)

Precies hetzelfde. Allemaal nog de aansluitdatum, helaas. Succes aan jouw kant, in 11 maanden wachten heb ik toch echt geen zin. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 10, 2025

Precies hetzelfde. Allemaal nog de aansluitdatum, helaas. Succes aan jouw kant, in 11 maanden wachten heb ik toch echt geen zin. 

Omdat in principe een hele wijk/straat klaar moet zijn en dan zorgen ze dat de pop online komt. Dus dat kan, vooral bij hoogbouw, best nog wel even duren. 11 maanden is echt niet de bedoeling en bij Peter gaat er helaas wat mis. 

• June 10, 2025

Omdat in principe een hele wijk/straat klaar moet zijn en dan zorgen ze dat de pop online komt. 

Misschien moet je even vertellen wat een "pop" is. De meeste mensen denken daarbij aan:

Maar dat zal jij niet bedoelen denk ik.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • June 10, 2025

Omdat in principe een hele wijk/straat klaar moet zijn en dan zorgen ze dat de pop online komt. 

Misschien moet je even vertellen wat een "pop" is. De meeste mensen denken daarbij aan:

Maar dat zal jij niet bedoelen denk ik.

Goh

Presence of point 

We hebben het gewoon over glasvezel 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 10, 2025

Zoiets, of is dit een OLT (optical line terminal)?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 10, 2025

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 10, 2025

Of deze, bij ons in de buurt, inmiddels in gebruik, maar de foto is van de opbouw…

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 10, 2025

Dat is hoogstwaarschijnlijk een pop, maar het kan ook een orion huis zijn. (Hoofdverdeler gebouw gesloten en volledig gemigreerd naar dit kleine huisje) 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 10, 2025

@Ik_Combineer Zou zo maar kunnen, een straat erachter staat de (oude) Rt-Scb.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 12, 2025

Hi ​@GreenGlass, welkom hier. 

Fijn om te zien dat je op gang bent geholpen door de community. Even moeten lachen om de uitleg van een pop hier, maar dat het zo lang duurt is dat uiteraard niet. 

Ik_Combineer legt dit goed uit. De aansluitingen worden niet per adres of gebouw aangesloten maar per gebied. Al deze aansluitingen komen samen in een centrale/pop, vanaf daar worden alle aansluitingen van een signaal voorzien. Het kan dus langer duren, maar die 11 maanden is echt een uitzondering. 

@Peter9700 ik zie dat jouw topic inmiddels is opgepakt en dat er wordt gekeken waarom het bij jou zo lang duurt.