Skip to main content

Eind 2022 een brief onze stad kreeg glasvezel van KPN. Zodra er gegraven zou worden zouden de bewoners tijdig op de hoogte worden gesteld. 7 maanden later plotseling graafwerkzaamheden zonder bericht. 2 weken later een brief er wordt gegraven??. Ergens in aug een brief er wordt nog een keer gegraven om de glasvezel te voorzien van een BOP.  Wederom gebeurd er niets. Wel een brief van KPN dat ik 14 nov alle diensten kan gebruiken. Niets. Even gebeld, datum was indicatief?  O u heeft ook nog geen BOP?  1 week later wordt er een BOP aangesloten en ingegraven. Binnen 2 weken krijgt u een email voor een afspraak met een monteur om de kabel ‘binnen te brengen’, Niets! weer een brief nu alle diensten beschikbaar op 18 december as, en mijn KPN pakket was onder weg. Even gebeld dat ik nog geen aansluiting had. O dan moet u bij ‘Netwerk’. Netwerk nee dan moet u bij de kabel installateur zijn.  Er is geen ticket u wordt niet aangesloten, neem eerst een ABBO. Uitgelegd dat ik dat in April 2023 had besteld. Terug naar de provider KPN, nee u moet echt bij ‘netwerk’ zijn. Ok opnieuw gebeld, nee de provider vergist zich u heeft een zgn. NL7BH aansluiting en de provider moet de kabel ‘binnen’ brengen. er komen 2 monteurs. Vanmorgen is het pakket gekomen en de glasvezel ligt nog steeds buiten. Ik wist niet dat draadloos zover gevorderd was :-0. Kijken wat er gaat gebeuren, geen van de 3 partijen kan vertellen hoe het verder gaat. Ik hoop niet dat deze werkwijze de ‘opmaat’ is voor het vervolg. 

Ben ik de enige die dit heeft of is dit herkenbaar?

Nou, dit klinkt allemaal niet echt zoals het hoort @home3131 😐 Wat zuur dat dit allemaal zo moeizaam verlopen is en je zelfs nu nog niet precies weet waar je aan toe bent. 

Ik ben bang dat ik je ook niet meer zekerheid kan geven, aangezien we als klantenservice van ‘KPN de internetprovider’ helemaal niets kunnen en mogen inzien van de ‘KPN Netwerk’ tak van dit bedrijf. Meer dan dat het inderdaad een lijn betreft waarbij de KPN monteur het laatste stukje van de aansluiting voor zijn rekening neemt, en dat de levering nu gepland staat voor 18 december, kan ik zelf dus ook niet zien.

De meeste stappen voor het aansluiten zijn nu gelukkig doorlopen, laten we nu toch maar hopen dat alles in orde gemaakt gaat worden op de 18e!


De laatste info is, van ‘Netwerk’  dat jullie de kabel naar binnen moeten brengen??. Ik ben teruggebeld door netwerk dat zei jullie hebben gebeld om het op te lossen.  Wat ik begrijp is, dat het  NL7BH aansluit-scenario speciaal is. Een aantal buren zijn gewoon aangesloten. Mijn status is nog steeds ‘wij sluiten uw woning aan zodra u een abonnement heeft afgesloten’. Dat heb ik in April '23 al gedaan, alleen heb ik in Oktober '23 de overstap service van mijn huidige provider er uit laten halen. Overigens is Zaterdag alle apparatuur van jullie geleverd waar ik helemaal niets mee kan. Ik weet bijna zeker dat voor 18 December, volgens jullie email de dag dat alles operationeel zal zijn, niet gehaald gaat worden.  ik geef KPN tot 31-12. Daarna overweeg ik bij mijn huidige provider te blijven. Dit voorspelt niets veel goeds voor de toekomst. Overigens zegt Volker Wessels dat er geen ticket is om aan te sluiten, zij hebben geen signaal van jullie ontvangen.  Volgens mij benaderd dit aardig de definitie  ‘CHOAS’. Kijken wat er deze week gebeurd volgende week maandag moet alles aangesloten en werkend zijn volgens jullie brief.


Dit bericht zojuist van Netwerk;

“Ik begrijp dat het vervelend is, maar de opdracht voor jouw aansluiting zal uitgevoerd worden door een providermonteur. Dit is hoe het bij ons is ingediend. Providers maken deze opdrachten zelf o.b.v. abonnementsaanvragen aan, in dit geval is ook in de opdracht aangegeven dat de provider jouw aansluiting met hun eigen monteur uit zal voeren.”


De laatste van KPN Netwerk :

‘De BOP is bekend in ons systeem, deze wordt gewoon vermeld zoals het hoort. De provider moet jouw aansluiting verder uitvoeren, er is hier verder helaas niks wat ik voor je kan betekenen.’

 


Ik heb je aanvraag de afgelopen dagen elke dag even bekeken, maar zie nog geen wijzigingen ten opzichte van mijn eerdere bericht. Extra informatie ontbreekt dus nog steeds. Ik hoop dat er op de achtergrond toch wel het 1 en ander gebeurt waardoor morgen alles wel werkend zal worden opgeleverd. Laat je het weten als je wel (of juist niet) verder komt hiermee?


Helaas, mijn geduld was op. Aanvraag geannuleerd. Ik wacht wel tot KPN volwassen is een goed product kan leveren. Blijf bij Ziggo. 


Jammer maar begrijpelijk, het is op deze manier absoluut niet duidelijk waar je aan toe was 😐


Nog even wat toelichting: wat KPN Netwerk zegt klopt. Als een aansluiting NL7 is dan is deze klaar om te gebruiken, bij NL7BH ligt er een BOP en wordt door de providermonteur een FTU geplaatst en aangesloten op deze BOP. De BOP wordt enkel in gebieden waar VolkerWessels Telecom de hoofdaannemer is geplaatst. Hiermee is iets meer dan een jaar geleden begonnen.

Dat de klantenservice de aansluitdatum van de BOP naar FTU niet kan zien klopt weer wel, formeel gezien is de HAS (zoals het aansluiten genoemd wordt) een KPN Netwerk ticket die door een KPN monteur wordt uitgevoerd. Net zoals dat een KPN monteur komt bij storingen in de infrastructuur bij bijvoorbeeld een verbinding van Odido of Online. Ik kan hier een ellenlang verhaal over vertellen maar die stop ik wel even weg in een spoiler 😀

De KPN monteur heeft in zijn/haar werk verschillende petten op met verschillende opdrachtgevers achter die werkorders. Klinkt allemaal ingewikkelder dan het is gelukkig. Bij iedere pet gelden overigens ook andere regels, zo mag een KPN monteur bijvoorbeeld nooit extra diensten verlenen dan waar de opdrachtgever voor betaald. Ook mag deze zich op zo'n moment niet negatief uiten over een provider en KPN aanprijzen.

 

Dat laatste mag overigens überhaupt niet volgens de KPN bedrijfscode. Als monteur mocht ik  mij bijvoorbeeld niet negatief uiten over bijvoorbeeld Odido bij een klant. Wel mocht ik benoemen dat een klant bij KPN misschien wel meer voordeel behaalde doordat KPN bijvoorbeeld pairbonding kon toepassen, iets wat Odido niet doet. Een beetje in het kader van professionaliteit maar ook omdat je dan als KPN-medewerker een klant van KPN (in dit geval dan van KPN Wholesale) zwart maakt. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. 


Jammer om te horen dat er bij de klantenservice van KPN nog steeds zo veel onduidelijk is omtrent die NL-statussen. @Maja_ misschien is dat wel iets om aan te kaarten. NL7BH bestaat nu al best een tijdje maar als de systemen en de mensen die met deze systemen werken het nog steeds niet helemaal begrijpen gaat er toch ergens iets mis. In deze casus is veel heen en weer gegooid tussen KPN en KPN Netwerk, puur omdat men het blijkbaar niet weet. Zeker een leerpunt bij de klantenservice naar mijn mening.

 


Ik wist niet dat draadloos zover gevorderd was :-0.

Je moest eens weten 😉. Een groot deel van de mobiele infrastructuur in Nederland wordt draadloos met elkaar verbonden middels straalzenders. Draadloze microgolf-transmitters en ontvangers die (mits een beetje bij de tijd) meerdere gigabits over grote afstanden kunnen blaffen. Zijn ook wel echt units die altijd een directe line-of-sight moeten hebben maar op 80Ghz kan je best flink wat data vervoeren. Voor thuis natuurlijk niet heel interessant. Verder ook niet relevant maar wilde 'm even kwijt 😅