Skip to main content
Beantwoord

Hoe moet ik dit glasvezelpunt aansluiten?

• January 11, 2026
  • 21 reacties
  • 165 keer bekeken

Mijn situatie is behoorlijk anders dan dat in de instructie staan van het boekje.

A zou het draad moeten zijn dat in de NT moet, deze is nu hier verbonden naar de Odido glasvezelkastje. Jammer genoeg kan ik niet in de plastieken omhulsels (2) komen van glasvezel (wat binnenkomt van buiten) genummerd: 1

Hierboven is A dus aangesloten op A van de bovenste foto en B is op de modem aangesloten (wan)

Vragen zijn:

• Hoe krijg ik de plastieken omhulsels weg om te voorkomen dat ik de (bijgeleverde) NT hier weer bovenop moet plaatsen. 
  • De pluggen van A lijken erg klein om in de NT te passen, ik moet het nog proberen maar het lijkt mij (te) klein
  • Hoe verwijder ik het mechanisme van A van de bovenste foto? Want dat lijkt een bepaalde constructie te zijn dat niet makkelijk uit elkaar te halen valt
  • Ik had liever gehad dat een monteur dit had geïnstalleerd, maar dit kost dan weer € 100 extra, wat mij niet is verteld bij het aansluiten van het nieuwe contract

Admin: afbeelding aangepast i.v.m. privégegevens

Beste antwoord door TDN

• Ik had liever gehad dat een monteur dit had geïnstalleerd, maar dit kost dan weer € 100 extra, wat mij niet is verteld bij het aansluiten van het nieuwe contract

Binnen 14 dagen vanaf de datum van internet levering (SMS gereed om aan te sluiten) heb je recht op gratis installatie monteur. Login op MijnKPN en regel het voor jezelf.

21 reacties

• January 11, 2026

Je moet volgens mij bovenaan op het witte kunstof drukken waar 119 naast staat. Dan kun je A met die witte achterkant zo omhoog schuiven.

A is een zogenaamde "patchcover" waar de voorkant vanaf is. De achterkant zit er nog op.

Als die eraf is, dan ziet de linker 2 er precies hetzelfde uit als de rechter 2. En dan kun je het kastje van KPN erop schuiven. Aan de linkerkant dus.

• January 11, 2026

De blauwe connector A er uit halen waarschijnlijk gaat het achterdeel in een keer mee. Dan schuift de ontvangen NT over het witte deel ervan uitgaande dat je de goede hebt ontvangen.

Waarschijnlijk staat het signaal op 2, 1 werdt gebruikt voor DVB-C via glasvezel die wordt nu niet meer gebruikt.

Voor een nieuwe klant zouden hiervoor geen monteurs kosten mogen worden gerekend.

• January 11, 2026

De blauwe connector A er uit halen.

Niet alleen die blauwe connector. Ook die witte achterkant die er achter zit moet weg.

• January 11, 2026

Het belangrijkste is eigenlijk waarom KPN hiervoor kosten in rekening brengt bij een nieuwe klant. In AON gebied was een monteur zelfs verplicht.

Ik zou dit ook niet zelf doen, hoe simpel het ook lijkt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • January 11, 2026

Binnen 14 dagen vanaf de datum van internet levering (SMS gereed om aan te sluiten) heb je recht op gratis installatie monteur. Login op MijnKPN en regel het voor jezelf.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 11, 2026

Ga hier aub niet zelf aan klooien, gewoon bellen op dag 1 dat het aansluiten niet lukt en vraag om een monteur, dan komen we kosteloos langs. Dit is een complexe situatie voor niet monteurs.

• January 11, 2026

Ga hier aub niet zelf aan klooien, gewoon bellen op dag 1 dat het aansluiten niet lukt en vraag om een monteur, dan komen we kosteloos langs. Dit is een complexe situatie voor niet monteurs.

Dat moet nu dus echt via een telefoontje of de app. Ik weet nog dat hier standaard een monteur voor kwam op de opleverdatum van het abonnement. Maar het belangrijkste is dat het dus kosteloos kan.

• January 11, 2026

Het is gewoon een patchcover. Niets bijzonders. Alleen iemand heeft de voorkant eraf gesloopt. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 11, 2026

Dat moet nu dus echt via een telefoontje of de app. Ik weet nog dat hier standaard een monteur voor kwam op de opleverdatum van het abonnement. Maar het belangrijkste is dat het dus kosteloos kan.

Dat ligt er aan, kpn kijkt bij een aanvraag altijd naar de type verbinding maar ook of het ooit heeft gewerkt. In dit geval zien ze in de geschiedenis geen problemen want het zal altijd goed hebben gewerkt. Waarom zou er dan een monteur moeten komen? 

Het systeem weet niet dat de FTU er zo gaar bij ligt. Als dat wel zo was had er een monteur verplicht geweest.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 11, 2026

Het is gewoon een patchcover. Niets bijzonders. Alleen iemand heeft de voorkant eraf gesloopt. 

Klopt, en dan moet je eerst de pigtail omlaag schuiven voordat je de patchcover verwijderd anders is je vezel kapot. Daarna moet je hem er weer juist opzetten en de pigtail omhoog schuiven. Allemaal onderdelen die best kwetsbaar kunnen zijn en handelingen die lastig zijn uit te leggen.

• January 11, 2026

Dat ligt er aan, kpn kijkt bij een aanvraag altijd naar de type verbinding maar ook of het ooit heeft gewerkt. In dit geval zien ze in de geschiedenis geen problemen want het zal altijd goed hebben gewerkt. Waarom zou er dan een monteur moeten komen? 

Het systeem weet niet dat de FTU er zo gaar bij ligt. Als dat wel zo was had er een monteur verplicht geweest.

Dat is de huidige situatie wat dus behoorlijk is veranderd de afgelopen jaren. Maar nogmaals voor ​@Sara_2022 is het belangrijkste dat dit na de opleverdatum kosteloos is. 

De overige reacties mogen worden genegeerd wat dat betreft.

• Auteur
  • Topper
  • January 12, 2026

Dank allen voor jullie participatie :)

Tja ik heb gebeld en uitgelegd waarom ik het zo vreemd vind dat ik moet gaan wachten op de dag dat deze lijn wordt geactiveerd naar KPN en het lukt mij niet om te verbinden ik dan pas voor een monteur kan bellen terwijl we op voorhand al weten dat het mij niet zal lukken. Beetje vreemd en ook niet goed voor KPN terwijl toen zij mij probeerde over te halen om bij hen een abonnement te nemen nog wel aangaven dat zij een verschil maken in ‘service’. Nou niet dus, dit is gelijk al een hobbel waar ik tegenaanloop terwijl ik geeneens van hun afneem

Teleurstellen..

JanD
Superuser
  • January 12, 2026

Beste ​@Sara_2022 als je zelf om een monteur vraagt, telefonisch of via de website, vraag dan om een installatiemonteur, die is gratis en niet om een servicemonteur, die kost geld.

• January 12, 2026

Beste ​@Sara_2022 als je zelf om een monteur vraagt, telefonisch of via de website, vraag dan om een installatiemonteur, die is gratis en niet om een servicemonteur, die kost geld.

Wellicht mis je het punt dat dit pas kan na oplevering van de lijn met bijna zeker extra wachttijd tot de topicstarter daadwerkelijk van de verbinding gebruik kan maken.

Er zal niet alleen thuis maar ook in de pop werkzaamheden moeten plaatsvinden. Er is dus bijna zeker iemand in de buurt. Daarom vind ik het zo vreemd dat dezelfde dag niet standaard een monteur thuiskomt op de opleverdatum.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 12, 2026

Wellicht mis je het punt dat dit pas kan na ingang van het abonnement met bijna zeker extra wachttijd tot de topicstarter daadwerkelijk van de verbinding gebruik kan maken.

En het is onjuist.

Bij een servicemonteur bepaald de monteur of er kosten zijn, (€80)

Om een installatiemonteur op bezoek te krijgen zijn er twee processen. 
Is de monteur aangevraagd voor de opleverdatum? Dan worden er €99 aan kosten gerekend. De monteur kan hier niks aan doen. Is de monteur aangevraagd na de oplevering? Dan kan de monteur nooit voorrijkosten rekenen. Enkel en alleen materiaal of service. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Om een installatiemonteur op bezoek te krijgen zijn er twee processen. 
Is de monteur aangevraagd voor de opleverdatum? Dan worden er €99 aan kosten gerekend.

Is een andere manier om installatiemonteur te boeken behalve MijnKPN? In MijnKPN kan het niet voor opleverdatum, men zou altijd de foutmelding krijgen 'Er is iets fout...’

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 12, 2026

Als het goed is kan deze ook telefonisch of direct tijdens de bestelling worden besteld. Maar ik durf dit niet met zekerheid te zeggen. Ik werk niet op de klantenservice.

• January 12, 2026

Het blijft vreemd zeker in dit geval zou in ieder geval netwerkbeheer moeten weten dat de provider niet KPN was of een dochter met dezelfde aansluit methode.

Ik vind zojuist een bevestiging uit februari 2022 bij een nieuw abonnement dat een monteur iets zou moeten aanpassen terwijl deze niets hoefde te doen. Ook bij onze verhuizing datzelfde  jaar kwam de monteur op de opleverdatum. En was met 10 minuten klaar.

Dat achteraf de monteur aanvragen is dus pas van na die tijd.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 12, 2026

Nee in principe is dat wel al een jaar of 5/6 denk ik. Alleen kpn’s administratie is helaas niet perfect. Soms staat er ergens dat iets een complex adres is en er verplicht een monteur nodig is terwijl dat helemaal niet zo is. Het is echt niet zo dat vroeger voor iedereen standaard een monteur komt. Ja 20 jaar geleden vroeger wel, maar kpn heeft al heel lang DoeHetZelf installatiepakketten.

• January 12, 2026

Sinds 2020 zou inderdaad kunnen afhankelijk wanneer is overgegaan naar de TK 01. 

Nu weet ik niet wat de huidige wacht tijd is voor een monteur maar dat zal niet binnen 3 dagen zijn.

Het is te hopen dat als er voor de overstap service is gekozen dat het Odido signaal actief blijft tot de monteur van KPN komt.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Sara_2022, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Het is inderdaad een beetje n vervelende hoepel om doorheen te moeten springen maar de gratis installatiemonteur kan pas aangevraagd worden na de installatiedatum. Is dat nog gelukt? Ik weet niet wanneer die datum zou zijn bij jou?