Skip to main content
Beantwoord

Hoe moet ik mijn netwerk instellen bij een overstap van Ziggo naar KPN?

• December 22, 2025
  • 2 reacties
  • 80 keer bekeken

Hallo,

Ik overweeg om over te stappen van Ziggo naar KPN, maar voordat ik dit doe wil ik graag zeker weten hoe ik mijn huidige netwerkconfiguratie moet aanpassen.

Huidige situatie (Ziggo):

• Het Ziggo-modem staat in bridge-modus

• Vanuit het modem gaat één RJ45-kabel naar een switch in de meterkast

• Deze poort staat untagged in VLAN 50

• Vanaf daar loopt één netwerkkabel naar een tweede switch

• Op die tweede switch komt de verbinding tagged binnen (VLAN 50) en gaat untagged weer naar mijn Ubiquiti Dream Machine Pro

• Deze constructie is zo ingericht omdat er maar één netwerkkabel loopt van de meterkast naar de Dream Machine

Vraag m.b.t. KPN en VLAN’s:
Omdat KPN wél VLAN’s gebruikt (voor zover mij bekend VLAN 6 voor internet), vraag ik mij af of het correct is dat ik in mijn setup het volgende moet doen:

• De huidige VLAN ID wijzigen van 50 naar 6

• De poorten die nu untagged zijn, aanpassen zodat zij VLAN 6 doorgeven tagged.

• Verder geen fundamentele wijzigingen hoef te doen aan de bestaande netwerkstructuur

Klopt deze aanname, of zijn er nog specifieke aandachtspunten bij KPN in combinatie met een eigen router (Ubiquiti Dream Machine Pro)?

PPPoE op de Dream Machine Pro:
Daarnaast heb ik nog een aanvullende vraag over de WAN-configuratie:

• Is het correct dat ik op de Dream Machine Pro alleen VLAN 6 hoef te configureren op de WAN-interface en vervolgens PPPoE moet inschakelen met een KPN-username en -password?

• Zijn er hierbij nog specifieke instellingen of valkuilen waar ik rekening mee moet houden?

Glasvezelaansluiting:
Bij ons is in het verleden al glasvezel aangelegd. Er zit momenteel alleen een wit afdekplaatje op de aansluiting.

• Is dit plug-and-play bij een overstap naar KPN?

• Of moet er alsnog een KPN-monteur langskomen om een NT/ONT te plaatsen of iets te activeren?

KPN TV (app only):
Wij willen uitsluitend gebruikmaken van KPN TV via de app (geen tv-ontvangers).

• Klopt het dat er in dat geval geen IGMP snooping of multicast-configuratie nodig is op het netwerk?

Beste antwoord door PeterG

Wat leuk dat je keuze op kpn is gevallen. 

Bij kpn het kpn modem in de bergkast. In plaats daarvan je eigen modem aansluiten. Direct op het NTU dus. Glasvezel internet naar WAN.

Heb je wel glasvezel voor kpn ??

Veel eigen modems zijn niet geschikt voor aansluiting op een DSL aansluiting, dan moet je die van kpn zelf gebruiken. Zeker met pairbonding. 

Bij Ziggo krijgt het modem van Ziggo in bridge als het ware de functie van NTU. Adapter van Docsis coax naar WAN.

Ga je ook KPN TV+ gebruiken dan kan dat met een Dream machine modem bij mijn weten alleen in unicast. Maar dat werkt prima. 

Kpn internet VLAN 6

KPN multicast TV VLAN 4, met IGMP.

KPN unicast/app TV VLAN 6, IGMP niet vereist 

Nadeel van app only: het geluid is stereo.

En er is geen tv app voor Apple tvOS box.

2 reacties

• December 22, 2025

Waarom zet je die Ubiquiti Dream Machine Pro niet in de meterkast? 

Maar verder: het klopt wel, het kan zoals jij beschrijft met vlan 6. Maar dan de poorten niet untagged. 

De poort van de 2de switch waar de Ubiquiti Dream Machine Pro op aangesloten zit zou je wel untagged kunnen laten. Dan hoef je in de Ubiquiti Dream Machine Pro geen vlan in te stellen 😉

Als je bij tv kijken alleen de app gebruikt hoef je inderdaad niet moeilijk te doen met vlan 4 en igmp snooping. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • December 22, 2025

Wat leuk dat je keuze op kpn is gevallen. 

Bij kpn het kpn modem in de bergkast. In plaats daarvan je eigen modem aansluiten. Direct op het NTU dus. Glasvezel internet naar WAN.

Heb je wel glasvezel voor kpn ??

Veel eigen modems zijn niet geschikt voor aansluiting op een DSL aansluiting, dan moet je die van kpn zelf gebruiken. Zeker met pairbonding. 

Bij Ziggo krijgt het modem van Ziggo in bridge als het ware de functie van NTU. Adapter van Docsis coax naar WAN.

Ga je ook KPN TV+ gebruiken dan kan dat met een Dream machine modem bij mijn weten alleen in unicast. Maar dat werkt prima. 

Kpn internet VLAN 6

KPN multicast TV VLAN 4, met IGMP.

KPN unicast/app TV VLAN 6, IGMP niet vereist 

Nadeel van app only: het geluid is stereo.

En er is geen tv app voor Apple tvOS box.