Skip to main content

Volgens de installatiehulp moet ik hier ergens de rode of witte ethernetkabel in drukken tot ik klik hoor. Dat gaat ‘m niet worden natuurlijk. In de PDF handleiding die elders werd aangeboden wordt gesproken over een Y-kabel die in het pakket zou zitten; die zit er dus niet bij. Ik heb een paar verschillend gekleurde telefoonkabeltjes in het pakket zijn welke allemaal tweedraads zijn, dus ik denk dat ik hier een van die meegeleverde telefoondoosjes aan rood en blauw moet koppelen en dan met een van die kabels op de DSL poort van het modem verbinden?

 

 

Vraag: haal ik hiermee mijn 100MBit up/down?

@gordonb3  De blauw  en rode of de oranje witte kabeltjes moet je gebruiken en ik denk niet dat je hiermee de 100 MBit gaat halen.

Wellicht is het mogelijk dat je pairbonding kunt krijgen dat kan een moderator voor je nakijken, ook in je mijn kpn kun je dat ook vinden.

Vul je forumprofiel aan met je adres,naam en klantnummer dan ziet een moderator wie je bent.


Een snelheid van 100 Mbit upload ga je hiermee niet halen. Voor DSL is 100/30 down/up zo’n beetje het hoogst bereikbare, afhankelijk van de afstand van jouw huis tot de straatkast/centrale.

M.b.v. de meegeleverde telefoondoosjes kan je het modem hiermee wel verbinden.
Zie als voorbeeld mijn meterkast. Hiermee krijg ik VVDSL met een snelheid van 100/30 Mbit/s

Voor de duidelijkheid heb ik de kapjes tijdelijk verwijderd, normaal is alles netjes afgedekt.


Juist. Dus tweedraads zou in ieder geval wel de download moeten geven. Dat is tenminste nog iets. Is dat het kapje wat er bij ook op had moeten zitten? Ik twijfelde omdat volgens de handleiding dit type kastje met een blauwe draad aangesloten zou moeten zijn maar ik zie geen blauw bij mij, ook niet waar het in de kruipruimte binnenkomt.

Vervelende is vooral dat ik het niet kan testen. KPN gaat hier namelijk pas signaal op zetten op dezelfde dag dat ze de glasvezel op mijn oude adres afsluiten. Het is dus ook pas op dat moment dat ik ga ontdekken of het koper überhaupt nog wel werkt. Daar is geen enkele garantie op want de vorige bewoner had alles via Ziggo.


Om een indruk te krijgen van de snelheid die mogelijk is op het nieuwe adres, kan je op de website postcode/huisnummer invoeren → https://www.kpn.com/shop/pakket-zelf-samenstellen

Als je het zelf aansluiten niet ziet zitten kan je ook een KPN installatiemonteur vragen. Die kan dit aansluitpunt ook vervangen door een modernere versie. Overleg met klantenservice op 0800-0402.


Dat is een beetje het bijkomende probleem. Er ligt daar namelijk glasvezel tot aan de erfgrens dus volgens KPN kan er heel veel maar is dit in de praktijk pas mogelijk wanneer het kpnnetwerk belieft uit hun luie stoel  op te staan (aldus de woorden van KPN klantenservice).
 
Zelf doen heb ik verder niet zo’n probleem mee hoor. Het ging er meer om dat de handleidingen die KPN hiervoor aanbiedt geen van allen kloppen. Daar mogen ze echt wel eens een keertje naar kijken. Bedankt dus voor de foto, dat bevestigt wat ik reeds in eerste instantie vermoedde wat de bedoeling is. En misschien heb ik wel geluk en komt die man met z’n schep nog voor mijn verhuizing en kan die Experiabox gewoon in de doos blijven.