Skip to main content
Beantwoord

Hoe sluit ik mijn radio tuner aan op KPN Box 12?

• April 2, 2026
  • 33 reacties
  • 260 keer bekeken

Hoe sluit ik mijn radio tuner aan op het modem.? 

Beste antwoord door Noordzee

Ik heb niet gevraagd voor een aansluiting op het internet. Ik wil alleen Fm radio gaan gebruiken. Voor hen die het misschien vergeten zijn. In het verleden hadden we van KPN een wandcontactdoos in de meeste huiskamers om telefoon aan te sluiten en een stopcontact voor een coxkabel, waarmee je TV en Radio kon ontvangen. Zou fijn zijn als je daarop kan aansluiten, maar dat antenne idee is ook een mooie optie.

@Kies een andere naam 

Je kunt die tuner alleen nog gebruiken voor FM-ontvangst door er een FM-antenne op aan te sluiten. Bv deze met drie flexibel toepasbare connectors, geschikt voor verschillende apparaten.

https://www.bol.com/nl/nl/p/fm-radioantenne-voor-thuisgebruik-stereo-ontvanger-hoge-binnenantenne-met-drie-adapters/9300000258645400/?Referrer=ADVNLGOO002020-S--9300000258645400-PMAX-C-23064882200&gad_source=1&gad_campaignid=23068931203&gbraid=0AAAAAD5OnmNVpKhxEEfedJ8bMECTEXurf&gclid=EAIaIQobChMI86fZm_HRkwMV-mJBAh3ZITjqEAQYAiABEgIwnvD_BwE

33 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 2, 2026

Hallo ​@Kies een andere naam ,

Gaat het om een internetradio? Die werkt via WiFi. Eventueel kun je zo’n radio ook bekabeld aan sluiten via één van de gele stekkeringangen op de achterkant van het modem. (Zie foto)

Het gaat om een gewone oude tuner welke bekabeld aangesloten ( antenne ) moet worden.  Aansluiten op de gele internet uitgangen gaat niet werken. Ik kan de foto daarvan hier weer niet plaatsen, het bestand is weer te groot. Het gaat over een Grundig Fine Arts versterker / tuner uit 1990.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 2, 2026

Wat wil je eigenlijk precies bereiken door een oude tuner op een modem aan te willen sluiten? 

Het zijn twee totaal verschillende signalen. Het oude coax analoge antenne signaal, en het digitale TCP/IP. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 2, 2026

Het gaat om een gewone oude tuner welke bekabeld aangesloten ( antenne ) moet worden.  Aansluiten op de gele internet uitgangen gaat niet werken. Ik kan de foto daarvan hier weer niet plaatsen, het bestand is weer te groot. Het gaat over een Grundig Fine Arts versterker / tuner uit 1990.

Tsjaa, dan hoef je die tuner/versterker helemaal niet op het modem aan te sluiten. 

Dan alleen boxen en een antenne erop aansluiten en de stekker in het stopcontact.

Een tuner/versterker uit 1990 heeft niets met internet te maken en dus ook niet met een modem. 

• April 2, 2026

@Kies een andere naam lijkt dit op de achterkant van jouw toestel?

Waarschijnlijk is het mogelijk om de audio van een tv ontvanger via deze versterker door te geven middels een optische kabel. 

Als puur om FM radio gaat dan blijft inderdaad het FM ether signaal over dus zoals is geschreven een antenne er aan en klaar ben je.

Admin: aangepast met het oog op de privacy

En waar wordt die optische kabel op het modem aangesloten.?

Zal morgen een foto maken van de achterkant van de versterker.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 2, 2026

@Kies een andere naam De modem heeft niks te maken met een oude radio/versterker. Wat je wilt kan gewoon weg niet. Een modem is bedoelt voor het verzenden en ontvangen van data binnen een netwerk. 

• April 2, 2026

Dit is wel een duidelijk gevalletje van langs elkaar heel kletsen.
De vraagsteller wil radio luisteren, via internet, dan is er een of ander kastje nodig die verbinding maakt met het modem en de versterker.
Een internetradio, of een kpn ontvanger.

• April 3, 2026

En waar wordt die optische kabel op het modem aangesloten.?

Niet op de modem. Maar op de tv ontvanger. Zoals de Diw7022 dan wordt de audio via de versterker weergegeven.

Jouw versterker kan niks via een modem.

Wat KeesYagi al schreef, zal je voor interradio een ander apparaat nodig hebben.

Eigenlijk heb je niks aan de ingebouwde tuner zonder een losse antenne.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 3, 2026

Dat is zoiets:

Of eventueel deze:

Zoals eerder geschreven kun je deze oude tuner/versterker uit 1990 niet aansluiten op jouw modem. Je kunt die tuner alleen nog gebruiken voor FM-ontvangst door er een FM-antenne op aan te sluiten. Bv deze voor 2,99:

https://www.onlinekabelshop.nl/fm-dipool-antenne-met-coax-connector-vrouwelijk-1.html?gad_campaignid=21688829903&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD1yb3FmLdv09VIhEdkxzFQpvaZtg&gclid=Cj0KCQjwp7jOBhDGARIsABe7C4f0ugqahwuSzRsOc5zC4miDfz-W5PdJcZUzaNIrtUXVewrPoXdXKYUaAsSCEALw_wcB

Mijn eerdere antwoord blijft verder ongewijzigd: 

Tsjaa, dan hoef je die tuner/versterker helemaal niet op het modem aan te sluiten. 

Dan alleen boxen en een antenne erop aansluiten en de stekker in het stopcontact.

Een tuner/versterker uit 1990 heeft niets met internet te maken en dus ook niet met een modem. 

Ik heb niet gevraagd voor een aansluiting op het internet. Ik wil alleen Fm radio gaan gebruiken. Voor hen die het misschien vergeten zijn. In het verleden hadden we van KPN een wandcontactdoos in de meeste huiskamers om telefoon aan te sluiten en een stopcontact voor een coxkabel, waarmee je TV en Radio kon ontvangen. Zou fijn zijn als je daarop kan aansluiten, maar dat antenne idee is ook een mooie optie.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 3, 2026

KPN heeft nooit een antenne signaal geleverd aan huis. Je kan gewoon een antenne kopen en die aan die aansluiting hangen. 

https://www.bol.com/nl/nl/p/fm-radioantenne-voor-thuisgebruik-stereo-ontvanger-hoge-binnenantenne-met-drie-adapters/9300000258645400/?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • April 3, 2026

@Kies een andere naam 

Je kunt die tuner alleen nog gebruiken voor FM-ontvangst door er een FM-antenne op aan te sluiten. Bv deze met drie flexibel toepasbare connectors, geschikt voor verschillende apparaten.

https://www.bol.com/nl/nl/p/fm-radioantenne-voor-thuisgebruik-stereo-ontvanger-hoge-binnenantenne-met-drie-adapters/9300000258645400/?Referrer=ADVNLGOO002020-S--9300000258645400-PMAX-C-23064882200&gad_source=1&gad_campaignid=23068931203&gbraid=0AAAAAD5OnmNVpKhxEEfedJ8bMECTEXurf&gclid=EAIaIQobChMI86fZm_HRkwMV-mJBAh3ZITjqEAQYAiABEgIwnvD_BwE

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 3, 2026

Onthoud wel dat kabel providers zoals Ziggo geen FM meer leveren via het aansluitpunt in je huis. Dus het is enkel nog ether.

Niet op de modem. Maar op de tv ontvanger. Zoals de Diw7022 dan wordt de audio via de versterker weergegeven.

Wat KeesYagi al schreef, zal je voor interradio een ander apparaat nodig hebben.

Heb even gebeld naar klantenservice van KPN. Je kan radio luisteren maar dan moet altijd de TV aanstaan. Dat gaan we niet doen. Wordt dus ouderwets een koperdraadspannen tussen 2 porseleinen kopelsteentjes.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 3, 2026

Of radio luisteren via FM en een antenne. 

KPN heeft nooit een antenne signaal geleverd aan huis. Je kan gewoon een antenne kopen en die aan die aansluiting hangen

Weet je dat zeker.? Ik heb veel gekeken via KPN ( 2 cox aansluitingen 1 voor TV en 1 voor radio ) misschien was het in Amsterdam / Almere anders dan waar jij woonde.? En uiteraard veel gebeld met een vaste telefoonlijn verbinding. ( stekkerdoos met de 4 contacten )

https://www.bol.com/nl/nl/p/fm-radioantenne-voor-thuisgebruik-stereo-ontvanger-hoge-binnenantenne-met-drie-adapters/9300000258645400/?referrer=socialshare_pdp_androidapp

Heb even gebeld naar klantenservice van KPN. Je kan radio luisteren maar dan moet altijd de TV aanstaan. Dat gaan we niet doen. Wordt dus ouderwets een koperdraadspannen tussen 2 porseleinen kopelsteentjes. Of welk ander soort dan ook.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 3, 2026

Wow, heeft de PTT vroeger ook kabel aan huis gebracht? Nooit geweten. 😉

Ik durf te wedden dat er inmiddels al lang geen signaal meer op staat. 

Wow, heeft de PTT vroeger ook kabel aan huis gebracht? Ik durf te wedden dat er inmiddels al lang geen signaal meer op staat. 

Daar heb je gelijk in, die aansluitingen zijn waarschijnlijk dood.

Hoewel er werd telefonisch door KPN gezegd je zou het kunnen proberen, misschien doet hij het nog. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 3, 2026

Oke, succes ermee verder.  🙂

Houdt ons op de hoogte.

• April 3, 2026

[..] Ik wil alleen Fm radio gaan gebruiken. [..]

Aha ! Dan weten we dat nu ook :-)
Dat maakt het wel wat eenvoudiger

​Je kunt die tuner alleen nog gebruiken voor FM-ontvangst door er een FM-antenne op aan te sluiten. Bv deze voor 2,99:

https://www.onlinekabelshop.nl/fm-dipool-antenne-met-coax-connector-vrouwelijk-1.html

( die overbodige ! reut even weggehaald ! !  )

Daar staat bij :

beschikt over een Coax IEC (vrouwelijk) connector

Let op wat je nodig hebt, op die van de foto past dat niet.
Vaak zit er een pinnetje op de radio, maar niet altijd.
NB een stukje draad van 75cm op de midden pin van een stekkertje werkt ook.

( wat een boel tekst over een eenvoudige kwestie, voor iemand die er in thuis is dan )

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 3, 2026